Köra bil utan reg.skyltar?

Colinabo

Medlem
Gick med
8 May 2006
Har en importerad bil som jag reg.besiktat. I samband med reg.besiktningen så fick jag även det svenska reg.numret så att jag skulle kunna boka en kontrollbesiktning. Kontrollbesiktningen är nu avklarad och jag har alltså en bil som är godkänd på båda reg- och kontrollbesiktningen samt att den har tilldelats ett reg.nummer och försäkring på den har jag oxå.

Det enda som saknas är alltså själva skyltarna, så hur gör man då? måste man vänta tills de nya skyltarna kommer eller kan man köra ändå?

Du kommer få böter om du blir stoppad. Hur mycket du än visar upp dina papper, för som ovan ser du helt nya bilar utan skylt?

Och hemmatillverkade skyltar är inte lagligt heller, utan ett fall av förfalskning om du råkar ut för en extra grinig polis.

Om du inte får de på länge får du väl rådfråga polisen om de kan skriva ut tillfälliga. Deras förfalskningar är godkända ;) Om de fortfarande gör så vill säga.

Och hemmatillverkade skyltar är inte lagligt heller, utan ett fall av förfalskning om du råkar ut för en extra grinig polis.
Tappade min på en mc semester för några år sen.Gjorde en egen i papp men det hadde kanske varit bättre att bara köra utan.Var ca 200 mil från hemmet

reg-provisorisk.jpg

Provisorisk registreringsskylt
Mått: 445 x 120 mm.
Skylt som tillfälligt ersätter ordinarie registreringsskylt om du har tappat den ordinarie eller om den har stulits. Du kan beställa en provisorisk registreringsskylt hos polismyndigheten. Detta är inte någon skylt som man får göra själv, den måste göras av polisen! Blir din skylt stulen ska du inte göra en egen av en kartongskiva, du ska omgående kontakta polisen så de kan göra en godkänd provisorisk skylt åt dig. Polisen tar ut en avgift för den här tjänsten.

Men om man inte har tappat eller blivit bestulen???

Tappade min på en mc semester för några år sen.Gjorde en egen i papp men det hadde kanske varit bättre att bara köra utan.Var ca 200 mil från hemmet

Kladda egna skyltar me tuschpenna på gul botten , skall se hemmagjort ut.

Kör sen.

Vill du vara lite säkrare , förlustanmäl dina inte leverade skyltar,beställ nya - gör som ovan(eller be snuten göra likadana*) så har du det på papper.

*Snutens tillfälliga gulskytar var förut skitviktiga och gjordes med mallar och sprayburk på gul botten,stämpel och intyg från riksmarshalksäkerhetsspecialregeringtsämbetet samt intyg från statsminstern och kungen samt säpochefen , nu görs dom på glassburkslådeplast me tuschpenna , dom har inte röksignalsaggregat för o kommunicera från snutbilarna till huvudriksämbetsregstreringsunderättlseman som handhar bilregistret längre - därför försvann även skattemärket

Ska inte kasta sten i glashus. Har själv kört utan skyltar på båda mina bilar. Som längst körde jag två sommrar utan skyltar på ena bilen, låg i fram och bakrutan på besiktningen.
Nuvarande bilen har äntligen fått på skyltarna efter 7 veckor utan.

Så vänta du till skyltarna kommer. Under tiden kan du ju putsa och utföra en service på bilen.

När min skylt blev stulen fick jag beskedet(av polisen) att jag inte ens fick köra till dem för att göra anmälan och hämta temporära skyltar. Så utan giltiga skyltar skall fordonet stå. Transporten till polisstationen får man således sköta på annat sätt om man nu vill vara helt korrekt.
Att göra egna skyltar ger f.ö. högre böter än att köra utan.

Last edited:
När min skylt blev stulen fick jag beskedet(av polisen) att jag inte ens fick köra till dem för att göra anmälan och hämta temporära skyltar. Så utan giltiga skyltar skall fordonet stå. Transporten till polisstationen får man således sköta på annat sätt om man nu vill vara helt korrekt.
Att göra egna skyltar ger f.ö. högre böter än att köra utan.

När jag fråga efter tejp på en station och sätta på deras så sa han "Öh - jag har fikarast nu så stoppa den i innefickan,stanna ,visa skylten - hälsa sen från mig"

Det är väl olagligt och göra en egen på en papperslapp - haha men ja vet inte hur ofta dom tjuter på väg o hämta en riktig temporär

Borde vara böter på att tillverka så kassa skylthållare.Man kan ju pilla av skylten med en tandpetare

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick