Köra cross, vad är charmen?

JWC

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
3/4TLR & Suzuki PV50
Har funderat en del på att skaffa en cross den senaste tiden. Som redan sagts i en annan tråd har ja blivit erbjuden en KTM 540 SXC med 620 SC motor i byte mot min FZR.

Ni som redan kör, va e charmen ? Övertyga mig! :)
Var, när, hur, varför kör ni? De enda ja e osäker på är om detta bara är ett infall från min sida och jag snabbt kommer att tröttna.. :huvet

Ge gärna tips på lämpliga webbsidor att kolla in oxo!

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Jag har inte kört cross på många år nu men det är fan bland det roligaste jag har gjort. Det är så sanslöst kul att gasa runt på bana eller på endurospår med polarna. Man får samtidigt grymt bra kondition. Jag slutade mycket på grund av att det var få polare som körde och det var ett projekt att ta sig till någon bana! Men jag skulle gärna börja igen.

/Micke

Ozwald

...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
XT 600 -89
Tror den är lite tung att köra "cross" med, jag hade satsat på en 250 2takt eller en 450 4takt istället. Dom är lite lättare att hantera.
Men det är säkert kul endå.

Jag har ju harvat runt i skogarna på en gammal XT och det va ju lika kul det även att den är bra mycket tyngre och klenare. :rolleyes:

Men annars är charmen att kunna få adrenalin kickar utan att köra 200+ på gata.
Det räcker med 50 i skogen eller lite mer på bana för att det ska gå "fort" och det är grymt bra träning.

Nackdelarna är väl att det kostar en del och att man får mecka en hel del..(Om det senare nu ses som en nackdel :3freak )

Just nu blir det mest i den lokala grusgropen man kör, men bana är grymt mycket roligare.

Kolla in www.soe.se och www.enduromx.com

Last edited:

JWC

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
3/4TLR & Suzuki PV50
Lite stor e den väl kanske..
Farbror blå tog mitt körkort förra veckan...100% överhastighet...
Har därför mera börjat fundera på att köra bana/cross..
Så dyrt e de väl inte då man inte behöver försäkring & man får ju knappast böter...
Crossar ska ju servas ganska ofta, men de e ju inte så dyrt, eller ?!

Ozwald

...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
XT 600 -89
Nej det är inte så "jätte" dyrt.

Men olja bör ju bytas var 5:e timme ungefär, det går väl i ca 1 liter på en cross.
Sen kostar däck som slits en hel del då man kör bana, sen är det lite små saker som alltid går sönder.

Men det är helt klart värt varenda krona. :tungan

PåVeN

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2005
Hoj
Husqvarna TC250 -08, Husqvarna TE510 -05
Klart du ska skaffa cross. Finns ingen roligare motions sport. Sen kan man alltid ställa upp i GGN och få slita lite i 3tim.

Image013.jpg

Image014.jpg

Image015.jpg

P7310420.jpg

P7310419.jpg

P7310418.jpg

Så här nöjd ser man ut efter Gotland, då man bara har lite tvättning kvar =)
IMGP1350.jpg

IMGP1349.jpg

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Ozwald skrev:
2133644 Nej det är inte så "jätte" dyrt.

Men olja bör ju bytas var 5:e timme ungefär, det går väl i ca 1 liter på en cross.
Sen kostar däck som slits en hel del då man kör bana, sen är det lite små saker som alltid går sönder.

Men det är helt klart värt varenda krona. :tungan

Det där med var femte timma är väl bara skitsnack som folk skriver i annonser...

Enligt boken på min CRF så var det oljebyte var 15de timma..

har för mig att det var ngt liknande på kawan

Till trådstartaren.. Cross är svinkul, bra träning som fan! Det stora problemet är transport till bana och att tvätta!

jb

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF-R1 -18
Om du skall börja köra cross. Så börja inte på någon av de där gamla hojarna. Du har mycket roligare på en moderna hoj.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
ozto skrev:
2134563 Det där med var femte timma är väl bara skitsnack som folk skriver i annonser...

Till trådstartaren.. Cross är svinkul, bra träning som fan! Det stora problemet är transport till bana och att tvätta!

På min Husa550FC ska oljan bytas var 5é timma och ventilkoll var 10é enligt boken!

_dUb_XR

kapitalförstörare nr 1
Gick med
16 Aug 2003
Hoj
KTM 660 -04
PåVeN skrev:
2134521 Klart du ska skaffa cross. Finns ingen roligare motions sport. Sen kan man alltid ställa upp i GGN och få slita lite i 3tim.

Lombäcken i Ånge ser jag! :rock :banana
en bland de roligaste sandbanorna häromkring!

nu saknar man crossåkandet så in i....

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Yabba skrev:
2135533 På min Husa550FC ska oljan bytas var 5é timma och ventilkoll var 10é enligt boken!

jaa, men du har ju en Husa! :D
på min Yamaha är det oljebyte lite då och då, och aldrig ventilkoll. typ.. :tungan

davve

I´ll make you famous
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
GG EC300
jag kör bara för motion och för att kunna träna lite stunts :)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Köp en mindre hoj, speciellt om det är ren motocross du ska köra. Första och andra gången på banan är det kanske inte är så jättekul men de e mest för att man e så skraj, sen när man börjar nöta på är det riktigt roligt.

Jag tävlar på motard :banana

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
SuperKnutte skrev:
2140857 jaa, men du har ju en Husa! :D
på min Yamaha är det oljebyte lite då och då, och aldrig ventilkoll. typ.. :tungan

:7peta :pannkyss :hihi

Striden

DARKSTAR
Gick med
5 May 2006
Hoj
KTM 540SM Kawasaki KX500MX/SM.
ozto skrev:
2134563 Det där med var femte timma är väl bara skitsnack som folk skriver i annonser...

Hm snacka om att ta risker,på 2 takt har jag alltid byt filter efter varje pass,och oljan bytes ut beronde på bana och kör stil men std var 5-8 tim och kolv ca 25-30 tim på 2 takt motion, race hoj ca 6 tim max...

Fyrtakt har ju längre tid på kolv beroende på separat oljes smörj men desto viktigare å kolla ventil spelet.

Aja alla gör vi olika :)

odde_333

in ut slut!
Gick med
9 May 2006
Hoj
KTM 640
Tja du som alla andra säger Cross är nog det roligaste man kan göra på 2 hjul om du inte är rädd för å svettas en aning;)

Men håll dig på banorna å inte åka på åkrar å grejer för då tränar du bara på slangen förmodligen och det är inget jag kan rekomendera antigen ramlar du å slår dig när du har fått storhetvansine från åkern då du kommer till bana.. håll dig på banorna vill jag lova å du får en ny hobby som du sent slutar med. har just kvadat min hoj å ligger hemma med en krossad armbåge annars hade jag gjort dig sälskap. lycka till

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
odde_333 skrev:
2148127 .....håll dig på banorna å inte åka på åkrar å grejer för då tränar du bara på slangen förmodligen och det är inget jag kan rekomendera antigen ramlar du å slår dig när du har fått storhetvansine från åkern då du kommer till bana.. håll dig på banorna vill jag lova å du får en ny hobby som du sent slutar med. har just kvadat min hoj å ligger hemma med en krossad armbåge annars hade jag gjort dig sälskap. lycka till

:yoparty :yoparty :3freak :banana :dricka :Rockbanan

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...