Köra hem avställd hoj?

Skorpan

Guest
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Köra hem avställd hoj?

Suomalainen skrev:
Nu råkar det vara så att jag pratade med f-bolaget om detta och lite annat förra veckan, och då inte telefonissan var säker så svarade en skadereglerare på mina frågor... men du vet säkert mer om försäkringar osv än dom.. :rolleyes:

läs inläggen innan du svarar nästa gång. Skrev TILL OCH FRÅN VERKSTAD/BESIKTNING får du köra bäst fan du kan..utan hjul om du så lyckas! Är precis som ZEB skrev... bolagen har någon slags speciell ersättning/försäkring till och från verkstad/bes. exakt hur den funkar frågade jag inte då jag inte brydde mig mer om det än att den tryggheten finns där...

när den är påställd o du ska ragga på donkan är det som vanligt minst trafikförsäkring som gäller... (och jaaa, naturligtvis påställd)
just det...."TILL OCH FRÅN VERKSTAD/BESIKTNING" och då är det i samband med provkörning oxå då!!!
dom måste ha sagt fel till dej
menar du att jag har fått mina böter helt i onödan annars???
och pricken i körkortsregistret???
har både polisen och länsstyrelsen fel???
om du vill äventyra ditt så är det upp till dej men jag har redan gjort det en gång och darför VET JAG HUR DET FUNKAR OCH KÖRA MED AVSTÄLLT FORDON PÅ VÄGEN :fakta

Skorpan

Guest
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Köra hem avställd hoj?

Suomalainen skrev:
Nu råkar det vara så att jag pratade med f-bolaget om detta och lite annat förra veckan, och då inte telefonissan var säker så svarade en skadereglerare på mina frågor... men du vet säkert mer om försäkringar osv än dom.. :rolleyes:
du kanske vet bättre än snuten och länsstyrelsen då :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Köra hem avställd hoj?

Skorpan skrev:
just det...."TILL OCH FRÅN VERKSTAD/BESIKTNING" och då är det i samband med provkörning oxå då!!!
dom måste ha sagt fel till dej
menar du att jag har fått mina böter helt i onödan annars???
och pricken i körkortsregistret???
har både polisen och länsstyrelsen fel???
om du vill äventyra ditt så är det upp till dej men jag har redan gjort det en gång och darför VET JAG HUR DET FUNKAR OCH KÖRA MED AVSTÄLLT FORDON PÅ VÄGEN :fakta

Var det kanske inte så att din "provtur" gick längs den berömda raggar-rundan och att pappa blå inte trodde på din förklaring riktigt... Skulle det visa sig att regleraren har fel (vilket jag absolut inte tror) och koppsen stoppar mig så förklarar jag bara hur det är, här i byn är dom inte så griniga ifall man har någon vettig förklaring!

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Köra hem avställd hoj?

Suomalainen skrev:
Var det kanske inte så att din "provtur" gick längs den berömda raggar-rundan och att pappa blå inte trodde på din förklaring riktigt... Skulle det visa sig att regleraren har fel (vilket jag absolut inte tror) och koppsen stoppar mig så förklarar jag bara hur det är, här i byn är dom inte så griniga ifall man har någon vettig förklaring!

Du får inte köra avställt fordon på vägen.. Det är en annan sak när bilhandlare/verkstäder och SBP lämnar ut bilar som åker på egna försäkringar och får köra oskattade fordon.
Som sagt skilj på oskattat och obesiktigat, obesiktigat får du åka till SBP och verkstaden, avställt, aldrig.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Köra hem avställd hoj?

oFFkeFF skrev:
Du får inte köra avställt fordon på vägen.. Det är en annan sak när bilhandlare/verkstäder och SBP lämnar ut bilar som åker på egna försäkringar och får köra oskattade fordon.
Som sagt skilj på oskattat och obesiktigat, obesiktigat får du åka till SBP och verkstaden, avställt, aldrig.

Fel fel... Ringde precis trafikpolisen, man FÅR köra ett avställt fordon till/från besiktningen bara den är trafikförsäkrad. Vad gäller "specialaren" som f-bolaget snackade om som gällde mellan hemmet och besiktningen kunde de inte svara på, orkar inte klura mer utan gör så att jag ställer på den innan jag åker ner helt enkelt... fan va krångligt det ska va jämt! :(

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Skorpan skrev:
du kanske vet bättre än snuten och länsstyrelsen då :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Ringde precis snuuuuuten... trafiksnuten tom för att få ett korrekt svar! man FÅR köra avställt, men den måste vara minst trafikförsäkrad även här! du måste kört utan trafik då?? annars är du blåst grabben... :fakta

Vad gäller specialaren som f-bolaget snackade om var han inte säker... enligt honom kan det vara så att de går in och täcker eventuell skada som sker mellan hem-bes utan att man har "riktig" trafikförsäkring... orkar inte ringa bolaget igen utan ställer på den o åker ner sen då är det iaf lungt till 100%! Ska ju ändå ut o brumma som faen när den väl är besiktad!!! :squid

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Köra hem avställd hoj?

Suomalainen skrev:
Fel fel... Ringde precis trafikpolisen, man FÅR köra ett avställt fordon till/från besiktningen bara den är trafikförsäkrad. Vad gäller "specialaren" som f-bolaget snackade om som gällde mellan hemmet och besiktningen kunde de inte svara på, orkar inte klura mer utan gör så att jag ställer på den innan jag åker ner helt enkelt... fan va krångligt det ska va jämt! :(

Tja, fråga försäkringsbolagen hur man trafikförsäkrar ett avställt fordon...

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Köra hem avställd hoj?

oFFkeFF skrev:
Tja, fråga försäkringsbolagen hur man trafikförsäkrar ett avställt fordon...

Precis det jag också funderade på, troligtvis där deras "specialförsäkring" går in istället för trafikförsäkringen som polisen snackade om... Vette fan, orkar inte ringa och fråga mer.. Vad jag skrivit är vad f-bolagen sagt och vad trafikpolisen sagt, dvs ingenting jag själv bara tror mig veta. Hur ni sen tolkar detta är upp till er själva...

jag kommer hur som helst ställa på bettan innan jag åker ner, då är det iaf garanterat inget fel gjort av mig!

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Det är nog inte så kinkit, va ute o körde me min hoj, förrförra helgen när den va avställd, så nog kan du köra hem den, om du ser tiill att inte bli tagen... :D

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Showtime skrev:
Det är nog inte så kinkit, va ute o körde me min hoj, förrförra helgen när den va avställd, så nog kan du köra hem den, om du ser tiill att inte bli tagen... :D

Jag lovar, det är inte att bli stoppad som är det största bekymmret. Gissa vad som händer och du tex kör ihjäl nån..... Du kommer inte ha råd med en R6:a de närmaste tre livstiderna i alla fall...
BTW vad det inte även så att du inte hade körkort än eller blandar jag ihop dig med någon annan nu kanske.

Tonie

Hasselhoff for president
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RSV1000R Factory är beställd
Man får visst köra avställd hoj till och från besiktning. Saxat från Vägverkets hemsida "Övrigt
Ett avställt fordon får du inte använda. Vissa undantag finns, bl a för att åka lämpligaste väg, till och från närmaste bilprovning för besiktning. Fordonet måste då vara trafikförsäkrat och det får inte finnas obetalda fordonsskatter eftersom detta innebär brukandeförbud. Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras."

Kolla gärna själva: http://www.ore.vv.se/Fordon/Avstallning.htm

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Problemet ligger i att vad jag vet så går det inte att trafikförsäkra ett avställt fordon.

Tonie

Hasselhoff for president
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skorpan skrev:
ÖÖÖÖÖÖHH........hur betala skatt när den är avställd???
:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Du kan ha en skatteskuld sedan innan du ställde av den.

Man kan trafikförsäkra fordon som man inte har i trafik, har gjort det flera gånger på bilar jag har importerat (de är inte i trafik förrän efter besikning samt påställning).

Tonie

Hasselhoff for president
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF-1000-R1 skrev:
Konstigt att bilhandlare mm måste ha grönskyltar på fordonen när de ska typ provköras å ska te besiktingen..... :confused:

Det har de i och med att de inte har någon försäkring på bilen. När de hänger på grön skylten så har de försäkring.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Skorpan skrev:
..jag har redan gjort det en gång och darför VET JAG HUR DET FUNKAR OCH KÖRA MED AVSTÄLLT FORDON PÅ VÄGEN :fakta

Hur var det nu då??? blev du blåst på böter, prick och allt vad det nu var...? eller var de på posörsrundan dom knep dig? :p

i annat fall skulle jag blitt jävligt förbannad om jag vore dig...

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen just nu
oFFkeFF skrev:
Problemet ligger i att vad jag vet så går det inte att trafikförsäkra ett avställt fordon.

Ni pratar om två olika saker. Om jag ställer av min hoj, så är den fortfarende försäkrat, det är nämligen en årsförsäkring. Men om jag säljer den avställd, så måste nya ägaren ställa på den INNAN han kan försäkra den. Annars så är det olagligt att framföra den avställd. Det är det egentligen ändå, men med en annan straffpåföljd än annars. Framförande av avställd, oförsäkrad fordon är olaglig, eller om åklagaren så vill, grov olaglig körning. I värsta fall blir fordonet avregistrerat och du blir prickat eller om du är prickat, blir av med körkortet.

Är den däremot försäkrad, så får jag köra den till o från besiktning och verkstad, samt provkörning i samband därmed.

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Triumph Sprint RS
Seizure Later skrev:
Ni pratar om två olika saker. Om jag ställer av min hoj, så är den fortfarende försäkrat, det är nämligen en årsförsäkring. Men om jag säljer den avställd, så måste nya ägaren ställa på den INNAN han kan försäkra den. Annars så är det olagligt att framföra den avställd. Det är det egentligen ändå, men med en annan straffpåföljd än annars. Framförande av avställd, oförsäkrad fordon är olaglig, eller om åklagaren så vill, grov olaglig körning. I värsta fall blir fordonet avregistrerat och du blir prickat eller om du är prickat, blir av med körkortet.

Är den däremot försäkrad, så får jag köra den till o från besiktning och verkstad, samt provkörning i samband därmed.

Det går visst att trafikförsäkra ett avställt fordon, jag fick i alla fall lov att göra det.
Det var dessutom inte mitt fordon heller...än.
Visserligen sattes datum för ägarbyte till samma dag som försäkringen skulle gälla från, men det hade ju inte blivit registrerat hos VV än.

Att teckna en försäkring finns det inga invändningar mot, men däremot mot att FRAMFÖRA ett avställt fordon.
:hej

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...