Köra hoj i bussfiler?

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag kan berätta en liten kul grej angående detta ämne. Jag och killen var på väg till jobbet på hoj och han ligger i bussfilen efter en stor fet stadsjeep av något slag. Denna jeep ligger och mesar framför oss i bussfilen så killen blinkar med hellyset och tutar för att han ska flytta på sig. Då blinkar jeepen tillbaka med blåljusen. Mohaha, hur kul som helst. Men han flyttade iallafall på dig och släppte om oss sen, vinkade tom lite. ;D

Hahah! :D:D:D

Och inga böter?
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Vid nästan alla bussfiler sitter där en blå liten skylt som berättar vilka fordon som får åka där. Dem flesta står det MC på men inte alla.

Jag skulle snarare hävda motsatsen :tungan Det är oftare att man får köra motorcykel i bussfilerna in till centrum än inne i centrum. Fler bussfiler inne i centrum = färre bussfiler överhuvudtaget som man får köra motorcykel i.
 

Martin_08

Vad fan är Zatzy?
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha R6
PippiT> Bara för kännedom så får polisfordon alltid köra i bussfil. Går under "tjänsteutövning", där de även får köra mot enkelriktat, på gång- och cykelvägar osv.

Personligen väntar jag ivrigt på att sträckan E4S påfart Kista - avfart Järva Krog ska bli tillåten för mc... gravt olustigt att åka förbi Polislekskolan med vetskapen om att det kan kosta en åttahundring... :)
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Jag kan berätta en liten kul grej angående detta ämne. Jag och killen var på väg till jobbet på hoj och han ligger i bussfilen efter en stor fet stadsjeep av något slag. Denna jeep ligger och mesar framför oss i bussfilen så killen blinkar med hellyset och tutar för att han ska flytta på sig. Då blinkar jeepen tillbaka med blåljusen. Mohaha, hur kul som helst. Men han flyttade iallafall på dig och släppte om oss sen, vinkade tom lite. ;D

Gäller detta E18 mot stan? Får man köra i bussfilen där? Har aldrig sett en skylt som säger att man får men har aldrig heller blivit stoppad.

//Dafe
 

Nipponbagarn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Ort
I enda röda huset på gatan.
Hoj
KTM 990 Superduke -12
Kör bussfilen på Nynäsvägen varje morgon. Tid är ju pengar så om jag någon gång skulle åka på böter så kan jag ta det. Får väl omvärdera om de skulle stå där varje dag.

Förra veckan var det en liten lustig incident då det först låg en SUV och sedan jag. En målad polisbuss körde ifatt oss varvid jag flyttade ut till vänster för att släppa förbi dem. SUV:en gjorde likadant och polisen körde upp bredvid den och vevade ner rutan och gestikulerade lite. Mig brydde de sig inte om och jag gled ut i bussfilen igen och hängde på dem in till Globen. Kändes rätt skönt, men det är klart är det Hamrén som kommer så...
 

appx

Medlem
Gick med
25 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR -12
Tanken är väl att man inte ska köra i bussfilen för att undvika att hindra busstrafiken. Vi motorcyklister kan enkelt glida åt sidan om en buss mot all förmodan skulle vilja passera. Därför kör jag alltid bussfil om det är rusningstrafik.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Tanken är väl att man inte ska köra i bussfilen för att undvika att hindra busstrafiken. Vi motorcyklister kan enkelt glida åt sidan om en buss mot all förmodan skulle vilja passera. Därför kör jag alltid bussfil om det är rusningstrafik.

Det har aldrig hänt, & kommer inte att hända att en jävla SL buss ska köra om mig i en bussfil.....
 

Zagor

Vinteråkare
Gick med
13 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F650GS gräsklippare
Gäller detta E18 mot stan? Får man köra i bussfilen där? Har aldrig sett en skylt som säger att man får men har aldrig heller blivit stoppad.

Nej, man får egentligen inte köra i bussfilen där förrän framme vid Naturhistoriska museet.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
PippiT> Bara för kännedom så får polisfordon alltid köra i bussfil. Går under "tjänsteutövning", där de även får köra mot enkelriktat, på gång- och cykelvägar osv.


Bra att veta då jag har hört att polisen endast får bryta mot trafikregler och annat om de visar att de är poliser alltså använder blåljus eller sirener. Just för att inte skapa missförstånd. :)


Gäller detta E18 mot stan? Får man köra i bussfilen där? Har aldrig sett en skylt som säger att man får men har aldrig heller blivit stoppad.
//Dafe


Detta gäller från Jakobsberg ner mot Hjulstakorset och där finns en tilläggsskylt efter påfarten från Veddesta/Barkarby.


Nej, man får egentligen inte köra i bussfilen där förrän framme vid Naturhistoriska museet.


Se ovan, du har nog inte förstått riktigt vart jag menar. ;)



//Pippi
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top