Köra hoj i fräst asfalt, svettigt!

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det är inte så farligt om underlaget är konsekvent då är det bara att anpassa hastigheten!

Nyss hemkommen från en långsemester i norrland och upplevt i stort sett alla underlag och det värsta var nästan de ställen då plogbilen gått igenom och tagit bort en del av vägen. Blev väldigt intressant då man hamnar på en av dessa mitt i en kurva med i övrigt bra underlag!

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Hoj
Bensindriven
Jag förstår inte vad just fräst asfalt är? Är det någon typ av idiotisk asfalt som vägverket eller vilka det nu är lägger ut för att vi inte skall kunna bomba fan på vägarna? :mad:

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Jag förstår inte vad just fräst asfalt är? Är det någon typ av idiotisk asfalt som vägverket eller vilka det nu är lägger ut för att vi inte skall kunna bomba fan på vägarna? :mad:

Det innebär att vägverket skrapar av översta lagret på asfalten innan de lägger på ett nytt lager. Ser ut som om en jättekratta har varit framme och kammat vägen.

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Ibland önskar man dock att man kunde få den stabiliteten från gyroeffekten utan att behöva köra fortare :gnissla

MEN du plocka fram gas-kon-trollen o ge tusan i att hålla krampaktigt i styret, så ska du se att det löser sig serru...:tummenupp

Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vägarbeten i Norrland med stora skärv var inte precis nån höjdare

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ibland önskar man dock att man kunde få den stabiliteten från gyroeffekten utan att behöva köra fortare :gnissla

Jotack, på vissa gruspassager blir det att man gasar, och sen gasar ännu mer. Till sist går det läskigt för fort bara för att man skall klara upp situationen. Oftast funkar det :)

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Jag brukkar dra upp den på backjulet och brassa helvet. Då går det asabra liksom. Man tror manska dö DiREckt,men man övferlever.

raaz83

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2010
Hoj
Kawasaki zx9r
Nu tar jag en fråga som kommer strax efter den frästa asfalten, alltså när det är splitter ny asfalt :) Hur är egentligen underlaget på nylagd asfalt? Och då menar jag inte 5 min efter den är lagd. Utan kanske någon dag/vecka efter den är lagd.
Känns som den inte hunnits slitas så mycket, men greppet, är det bra ändå?

Sorry om jag lånar din tråd lite men tycker ändå det är lite relevant i denna tråd :)

MVH
Rasmus

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Förstår inte alls, varför skulle det vara så läskigt? Det kan ju knappast vara skitdåligt grepp på en så ruggad yta, och lite spårning hit och dit är väl inget farligt...

Greppet är hyfsat men definitivt inte bättre än på vanlig asfalt. Den är ju bara ruggad på längden, inte på bredden. Friktionsytan blir alltså mindre än vanligt.

Det som gör det otäckt är ju att det känns som att det är vägen och inte föraren som styr cykeln. Så länge det går rakt fram och man inte vill byta placering är allt frid och fröjd, men att t.ex byta fil känns inte jättekul. Ibland har de dessutom inte fräst helt rakt, vilket ställer till det ännu mer.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det innebär att vägverket skrapar av översta lagret på asfalten innan de lägger på ett nytt lager. Ser ut som om en jättekratta har varit framme och kammat vägen.

Eftersom tanken är att få fram en ren och bra fästyta, så har jag påpekat (omåomåomåomigen) att man kanske skulle passa på att lägga en ny slityta omgående, i stället för att låta den frästa ytan bli skitig och sliten innan.
Verkar inte ha gått hem.

Jag kan inte tänka mig att ytan behöver vila, eftersom de på vissa sträckor här kört med en stor maskin (lastbilmedsläpochbredlaststor) som fräser, blandar det uppfrästa med färsk asfalt, limmar lägger ut och avjämnar i ett moment.
Tuffar fram i ett per km/h.

Att klistra (för mycket) och strö på kross (för mycket) och tro att traffiken skall packa och jämna till är en av de sämsta idéer jag råkat på.

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Greppet är hyfsat men definitivt inte bättre än på vanlig asfalt. Den är ju bara ruggad på längden, inte på bredden. Friktionsytan blir alltså mindre än vanligt.

Det som gör det otäckt är ju att det känns som att det är vägen och inte föraren som styr cykeln. Så länge det går rakt fram och man inte vill byta placering är allt frid och fröjd, men att t.ex byta fil känns inte jättekul. Ibland har de dessutom inte fräst helt rakt, vilket ställer till det ännu mer.

Fast minskar man ytan, ökar man ju trycket på samma yta istället, så det är inte säkert att det blir mindre grepp alls. I praktiken känns det väl som att det skulle bli lite sämre förstås, men det är inte så självklart.

Jag har faktiskt aldrig reagerat över det när jag kört på fräst asfalt, och då körde jag ändå en 125. Kanske bara har glömt hur det kändes... :confused:

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Fast minskar man ytan, ökar man ju trycket på samma yta istället, så det är inte säkert att det blir mindre grepp alls. I praktiken känns det väl som att det skulle bli lite sämre förstås, men det är inte så självklart.

Om man minskar ytan blir friktionen mindre, det balanseras inte ut av att trycket per ytenhet ökar. I så fall hade man inte vunnit något alls på att ha breda däck.

Jag har faktiskt aldrig reagerat över det när jag kört på fräst asfalt, och då körde jag ändå en 125. Kanske bara har glömt hur det kändes... :confused:

Nu vet jag inte vilken typ av 125:a du körde, men det märks säkert mindre om man har smalare däck, precis som när det gäller bilar - ju bredare däck desto mer spårkänsligt blir det.

Dessutom upplever man spårningen starkare ju mer framåtlutat man sitter.

Alltså, hade du en lätt MC med smalt framdäck och dessutom en ganska upprätt körställning så är det naturligt att du inte reagerat över det.

Jag har även märkt skillnad på olika sträckor där man fräst asfalten beroende på hur pass rakt man kört när man fräst, hur vägen sträcker sig (rak väg, skarpa kurvor etc.) samt om det är plant eller upp-/nedförsbacke (nedförsbacke är värst).

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Jag kan inte tänka mig att ytan behöver vila, eftersom de på vissa sträckor här kört med en stor maskin (lastbilmedsläpochbredlaststor) som fräser, blandar det uppfrästa med färsk asfalt, limmar lägger ut och avjämnar i ett moment.
Tuffar fram i ett per km/h.

Finnarna är ofta på besök här uppe med en stor trailer med mycket eld som grillar asfalten när dom ska återanvända den. Det luktar alltid lika gott!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati