Köra hoj i Indien

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
mc
köra hoj/bil.

FUBAR skrev:
2104628 Såhär gör dom där http://worksafevideos.com/movies/cars.html

Det ser värre ut än vad det är, skämt åsido så verkar det som att de har bra koll på allt (hur det kan vara möjligt).
Jag har ännu inte sett en krock i Indien och har då varit där och jobbat ca:10 veckor.
Skulle vi ha lika trafik som där skulle det säkerligen omkomma 1000-tals personer/dygn.....

//MH
 

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Sthlm-Sollentuna
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Kändes som något liknande när jag hyrde lätt hojj i turkiet, första dagen var svår sen kom man in i det, men alla har sten koll på varandra. Inte som i sverige där förare sover bakom ratten :rolleyes:
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jocke W skrev:
2109507 Kändes som något liknande när jag hyrde lätt hojj i turkiet, första dagen var svår sen kom man in i det, men alla har sten koll på varandra. Inte som i sverige där förare sover bakom ratten :rolleyes:

JA inte skulle det gått att slänga in Otto 82 el Hulda 78 i trafiken där inte.. :hihi
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Jag har kört hoj i Indien :) Visserligen automatväxlad scooter och i Goa (mest civiliserade delen av Indien), fast jag måste erkänna att jag var lite nervös då och då.
I Bombay var det så illa att taxibilarna hade höger bakdörr igensvetsad. Öppnade man en dörr på högersidan var man av med den dörren :rolleyes:
 

Beukel

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Ingarö
Hoj
TDM
Det ser värre ut än vad det är, skämt åsido så verkar det som att de har bra koll på allt (hur det kan vara möjligt).
Jag har ännu inte sett en krock i Indien och har då varit där och jobbat ca:10 veckor.
Skulle vi ha lika trafik som där skulle det säkerligen omkomma 1000-tals personer/dygn.....

//MH[/QUOTE]

Klipp ur den engelskspråkiga Indiska tidningen The Tribune:

Road accidents considered both a social problem and a medical challenge result in the death of about 85,000 people and injury to about half a million people a year on about two million km road network spread across the country.

Hallå, bra koll :confused: 85 000 döda och 500 000 skadade per år, så många insekter kör vi inte ens ihjäl här i landet.
Den som tycker att detta liknade bra koll skulle man ju inte vilja var i närheten av i trafiken.. :huvet
 

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Östersund
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Nej fy fan, trafiken i Indien är inte nådig, och nej, de har fan ingen koll. Det jag såg av trafiken under de månader jag backpackade där var inte skoj. Hann med att vara i en krock där när jag åkte taxi, något som taxichauffören efteråt tyckte att jag skulle betala. Stor chans va :D

Men när man åkte längre sträckor med buss var det bara att göra korstecknet, hålla i kulorna och hoppas på det bästa för att man skulle komma fram helskinnad kändes osäkert varenda gång, och antalet krockade fordon som låg i diket var många, många. många. Sedan är ju standarden på fordonparken där minst sagt tveksam :gnissla , även när man åker med statliga bussar kan man inte vara säker på att de faktiskt har bromsar på just den här turen :död

Men ett förbannat intressant land var det, rekommenderas skarpt.
 

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
mc
[/QUOTE]
Klipp ur den engelskspråkiga Indiska tidningen The Tribune:

Road accidents considered both a social problem and a medical challenge result in the death of about 85,000 people and injury to about half a million people a year on about two million km road network spread across the country.

Hallå, bra koll :confused: 85 000 döda och 500 000 skadade per år, så många insekter kör vi inte ens ihjäl här i landet.
Den som tycker att detta liknade bra koll skulle man ju inte vilja var i närheten av i trafiken.. :huvet[/QUOTE]


Jag kan såklart bara säga vad jag har sett under mina veckor som jag har jobbat i Indien. Det jag tycker är anmärkningsvärt är att jag åkte bil till/från jobbet i denna trafik dagligen utan att se någon olycka, iofs i Jaipur.
Sen har jag såklart varit i Delhi, Mumbai samt Goa (inte jobbat då) och kan intyga att Goa verkar vara det bästa stället (var med om trafikstockning i Delhi samt Goa som det tom stod i tidningen om, och det var inte kul).

Det jag sedan menar med koll är att när bilar/motorcyklar/gående/kor/hundar m.m springer runt/kör som tokar i trafiken, HUR fasen kan man undvika att krocka? Vore det i sverige skulle det omkomma åtskillgt med folk/dygn. Och jag skulle inte villa köra mc/bil.

Sedan att det omkommer 85 000/år är enligt mig en Låg siffra med tanke på hur trafiken är och Indiens befolkning.
Man ska även ha i åtanke att det endast är karav på hjälm för den som kör mc samt att det oxå brukar vara 2-4st på en mc.

Sen behöver inte jag vara en dålig förare bara för att jag tycker det jag gör, eller??

//MH
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top