Köra hoj utan hojkort, vad säger ni? (speciellt öviksborn)

k-len

Skoterbög
Gick med
16 Mar 2004
Ort
ö-vik
Hoj
Rmx 250, Chopper, Suzuki 700 -03
Hallå!

har länge vare sugen på hoj nu så idag gjorde jag slag i saken och for till trafikskolan och köpte teoriböcker för mc och tänkte börja plugga lite nu.

MEN, det är så att jag ej känner någon som jag kan övningsköra med. och det är ju sommerstängt, så man kan inte heller övningsköra på skolan. :död

Så jag tänkte höra vad motorcykel åkare säger om man skulle övningsköra utan någon handledare (olovlig körning helt enkelt) men naturligtvis med försäkring.

Har sökt igneom forumet och sett att tankarna är delade då det gäller köra utan kort. MEn som sagt, jag vill ta hojkort, har ingen att köra med, så jag funderar på att köra utan. (tills det att dom öppnar igen så man kan ta uppkörning och teoriprov)

Men så till det "viktiga", vad säger öviks (och resten av sveriges) hojåkare om jag skulle köra fast jag inte har kort?

En kompis tänkte nämnligen köra på samma linje, men vi funderar lite på vad annat mc folk skulle säga om man kommer till t.ex. en träff och "ni" vet att vi inte har något kort, men är ute och "nöjjeskör" ändå?

Blir man hatad? För såvitt jag vet så gäller väll försäkringen ändå (inte för mig själv dock, men jag är så jävla sugen nu så den chansen är jag redo att ta).

jaja, tänkte höra vad ni säger? (vi vill ju inte bli hatade, och vill ju gjärna kunna hejja på andra åkare utan att få ett finger tillbax.) Samt vill man ju kunna prata med andra som man träffar här och var och vara trevlig, utan att dom tittar snett på en så att säga.

Blev mycket text, hoppas ni orkar läsa. Och idiotföklara mig inte, försök sätta er i min position istället, vill ju köra hoj utan att bli sänkt av andra! :4skrika
 

K.Svensson

Morgontrött
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
RMZ450 SM -08 ... Speed Triple -07
Sitter lika mycket i skiten själv, men att köra utan kort vettefan om jag kommer att göra. För mycket som står på spel och har du väntat x antal år innan kan du vänta några/någon månad innan du har kortet i hand.

k-len skrev:
2234459 Hallå!

har länge vare sugen på hoj nu så idag gjorde jag slag i saken och for till trafikskolan och köpte teoriböcker för mc och tänkte börja plugga lite nu.

MEN, det är så att jag ej känner någon som jag kan övningsköra med. och det är ju sommerstängt, så man kan inte heller övningsköra på skolan. :död

Så jag tänkte höra vad motorcykel åkare säger om man skulle övningsköra utan någon handledare (olovlig körning helt enkelt) men naturligtvis med försäkring.

Har sökt igneom forumet och sett att tankarna är delade då det gäller köra utan kort. MEn som sagt, jag vill ta hojkort, har ingen att köra med, så jag funderar på att köra utan. (tills det att dom öppnar igen så man kan ta uppkörning och teoriprov)

Men så till det "viktiga", vad säger öviks (och resten av sveriges) hojåkare om jag skulle köra fast jag inte har kort?

En kompis tänkte nämnligen köra på samma linje, men vi funderar lite på vad annat mc folk skulle säga om man kommer till t.ex. en träff och "ni" vet att vi inte har något kort, men är ute och "nöjjeskör" ändå?

Blir man hatad? För såvitt jag vet så gäller väll försäkringen ändå (inte för mig själv dock, men jag är så jävla sugen nu så den chansen är jag redo att ta).

jaja, tänkte höra vad ni säger? (vi vill ju inte bli hatade, och vill ju gjärna kunna hejja på andra åkare utan att få ett finger tillbax.) Samt vill man ju kunna prata med andra som man träffar här och var och vara trevlig, utan att dom tittar snett på en så att säga.

Blev mycket text, hoppas ni orkar läsa. Och idiotföklara mig inte, försök sätta er i min position istället, vill ju köra hoj utan att bli sänkt av andra! :4skrika
 

H-C

socio #1067
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 996 -99
k-len skrev:
2234459 Hallå!

har länge vare sugen på hoj nu så idag gjorde jag slag i saken och for till trafikskolan och köpte teoriböcker för mc och tänkte börja plugga lite nu.

MEN, det är så att jag ej känner någon som jag kan övningsköra med. och det är ju sommerstängt, så man kan inte heller övningsköra på skolan. :död

Så jag tänkte höra vad motorcykel åkare säger om man skulle övningsköra utan någon handledare (olovlig körning helt enkelt) men naturligtvis med försäkring.

Har sökt igneom forumet och sett att tankarna är delade då det gäller köra utan kort. MEn som sagt, jag vill ta hojkort, har ingen att köra med, så jag funderar på att köra utan. (tills det att dom öppnar igen så man kan ta uppkörning och teoriprov)

Men så till det "viktiga", vad säger öviks (och resten av sveriges) hojåkare om jag skulle köra fast jag inte har kort?

En kompis tänkte nämnligen köra på samma linje, men vi funderar lite på vad annat mc folk skulle säga om man kommer till t.ex. en träff och "ni" vet att vi inte har något kort, men är ute och "nöjjeskör" ändå?

Blir man hatad? För såvitt jag vet så gäller väll försäkringen ändå (inte för mig själv dock, men jag är så jävla sugen nu så den chansen är jag redo att ta).

jaja, tänkte höra vad ni säger? (vi vill ju inte bli hatade, och vill ju gjärna kunna hejja på andra åkare utan att få ett finger tillbax.) Samt vill man ju kunna prata med andra som man träffar här och var och vara trevlig, utan att dom tittar snett på en så att säga.

Blev mycket text, hoppas ni orkar läsa. Och idiotföklara mig inte, försök sätta er i min position istället, vill ju köra hoj utan att bli sänkt av andra! :4skrika
Har du bilkort och trafikvana sen innan och kör enligt skyltarna kör du förmodligen säkrare än någon här på forumet :D
P.S Den dan man blir stannad av Polisen blir man ju ändå av med det :hihi
Det finns många bror duktig på detta forum som kommer spy galla av ett sånt här inlägg men det skiter jag i :arsele
 

Buddha

Chefs ämne
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Solkusten
Hoj
Pojken har en ski doo men jag är utan än
Ingen klagade då på mig Fast det var ju i Umeå förståss :arsele
Efter X år tog jag kortet gick galant :yoparty
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Självklart är det FEL och DUMT. Finns ju en orsak till varför man inte har behörigheten från födseln.... Man kan tycka att man kan köra hur bra som helst men man måste ÄNDÅ bevisa det och få det dokumenterat.

Själv tycker jag inte ens att frågan ska behöva tas upp.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Nu bor ju jag inte (tur e väl det) där du bor. Men jag personligen tycker det är helt oförsvarligt att du ens TÄNKER tanken att köra olovligt!
Utan att ens ha genomfört någonting som ens är i NÄRHETEN av övande på panikinbromsningar, undanmanövrar, balans och så vidare och dessutom vill ge dig ut i trafiken med risk för sammanstöt med diverse bilar, cyklar, andra hojar, BARN (!!!!!!) och vuxna.
Jag vet att jag låter som värsta moraltanten nu men, NÄÄÄ, det är inte respekterat, accepterat eller ens COOOLT att köra olovligt.
Som ngn sa ovan: Har du väntat i X antal ÅR med att köra....då kan du minsann vänta ett par månader till.

Tro mig, jag vet att det kliar i fingrarna men du får helt enkelt bita ihop och vänta tills skolan öppnar igen!

Har du inte fått äran att känna en form av respekt från medmänniskor tidigare så lär du DEFINITIVT inte göra det, den dagen det uppenbaras och folk känner igen dig o din hoj, därefter.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Kör på du.... om du/andra tycker det är förnuftigt ju en annan sak!
Du sitter säkert här sedan med kortet i handen o beklagar dig om..säg två år på alla som kör olagligt...

Jag har själv kört utan kort...Inga jätte sträckor men ändå.
Till flygfältet där jag tränade innan uppkörning
Smart/dumt...:va
För mig var det en nödvändighet..
Då var man kanske inte lika eftertänksam som idag..
Men tänk så här blir du stoppad kan du ju glömma kortet.
På många år..
Det finns intensivkurser:fakta
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Tycker du ska ta en rr licens tar 2 dagar kör sedan lite bandagar och jag låvar dig att du får den kontroll och ganska mycket därtill som du kan skaffa dig genom ensamövningskörning.

För övrigt så är den övningskörning man behöver mest av av sådan art att den kan utföras på en avsides parkering eller i ett tomt industirområde eller liknande. Det finns bilar med dragkrok och släpvagnar.


Trist att trilla dit på olåvlig körning och jobbit som fan om det skulle inträffa en olyka lika bra att låta bli de almäna vägarna tycker jag!

Lycka till med kortet.
 

rogga R6

www.vsbracing.se
Gick med
2 Apr 2006
Ort
NYKÖPING
Hoj
minimoto/snart barnvagn
k-len skrev:
2234459 Hallå!

har länge vare sugen på hoj nu så idag gjorde jag slag i saken och for till trafikskolan och köpte teoriböcker för mc och tänkte börja plugga lite nu.

MEN, det är så att jag ej känner någon som jag kan övningsköra med. och det är ju sommerstängt, så man kan inte heller övningsköra på skolan. :död

Så jag tänkte höra vad motorcykel åkare säger om man skulle övningsköra utan någon handledare (olovlig körning helt enkelt) men naturligtvis med försäkring.

Har sökt igneom forumet och sett att tankarna är delade då det gäller köra utan kort. MEn som sagt, jag vill ta hojkort, har ingen att köra med, så jag funderar på att köra utan. (tills det att dom öppnar igen så man kan ta uppkörning och teoriprov)

Men så till det "viktiga", vad säger öviks (och resten av sveriges) hojåkare om jag skulle köra fast jag inte har kort?

En kompis tänkte nämnligen köra på samma linje, men vi funderar lite på vad annat mc folk skulle säga om man kommer till t.ex. en träff och "ni" vet att vi inte har något kort, men är ute och "nöjjeskör" ändå?

Blir man hatad? För såvitt jag vet så gäller väll försäkringen ändå (inte för mig själv dock, men jag är så jävla sugen nu så den chansen är jag redo att ta).

jaja, tänkte höra vad ni säger? (vi vill ju inte bli hatade, och vill ju gjärna kunna hejja på andra åkare utan att få ett finger tillbax.) Samt vill man ju kunna prata med andra som man träffar här och var och vara trevlig, utan att dom tittar snett på en så att säga.

Blev mycket text, hoppas ni orkar läsa. Och idiotföklara mig inte, försök sätta er i min position istället, vill ju köra hoj utan att bli sänkt av andra! :4skrika


kanske hitta nån skola som inte har sommar stängt

verkar ju skumt med körskola med mc utbildning som har sommar stängt :va
 

Maggelito

Green mean machine drinking gasoline!
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Partille Göteborg
Hoj
Kawazuki ZX9R
Att övningsköra runt koner (lågfart) precis där du bor om du har plats för det kan jag tycka är OK. Dock inte om det passerar annan trafik eller att du kan utgöra fara för andra personer. Men att ge sig ut i trafiken vore idiotiskt! Både med tanke på dina medtrafikanter och dig själv.
Varför äventyra andras säkerhet och något som du längtat så efter bara för ett par månader?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om du har hojvana från bana, cross, enduro eller nåt tycker jag det är ok. Om du inte har det så tycker jag du bör hålla dig borta från trafiken. Men det är ju ditt liv...

Och om du ska köra utan kort så ska du skriva hojen på någon med kort för när polisen råkar ligga bakom dig och kollar regnumret får dom samtidigt besked att du saknar behörighet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
JKay skrev:
2234520
Utan att ens ha genomfört någonting som ens är i NÄRHETEN av övande på panikinbromsningar, undanmanövrar, balans och så vidare och dessutom vill ge dig ut i trafiken med risk för sammanstöt med diverse bilar, cyklar, andra hojar, BARN (!!!!!!) och vuxna.

Ja, man har ju automatiskt fullständiga kunskaper i allt det där, bara för att man har en polare som har haft körkort i ett par år på en annan hoj hundra meter bakom?

Eller ännu heldre morsan med cornflakes-paket-körkort på bönpallen.

Båda dom alternativen är fullt lagliga, även om polaren hela tiden ligger och hetsar för att få dig att köra fortare, eller att morsan sitter bakpå och lutar åt fel håll i kurvorna....
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Är det inte bättre att fråga här, om någon har lust att övningsköra med dig? Bara en tanke från min sida...
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Enligt din profil så fyller du 18 år i år. Blir du stoppad så kan du glömma bil och mc kort för några år framåt.

Att komma på träffar utan att ha tagit kortet är ju bara något du själv vet om. Inte precis så att de andra går runt och ber om att titta på kk innan man kör vidare.

MEN det är du själv som bestämmer om det är värt priset att inte kunna ta något kk alls på flera år när du blir tagen eller om det händer en olycka.

Det finns liksom en anledning till att man måste göra vissa prov för att bli godkänd och nej kört på torget och raggat på fjortisar med moppe räknas inte :tomten
 

Heij

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
BMW F 800GS
Håller med leta upp en körskola som inte har sommarstängt
Annars så ge fan i att köra
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
GuW skrev:
2234639 Ja, man har ju automatiskt fullständiga kunskaper i allt det där, bara för att man har en polare som har haft körkort i ett par år på en annan hoj hundra meter bakom?

Eller ännu heldre morsan med cornflakes-paket-körkort på bönpallen.

Båda dom alternativen är fullt lagliga, även om polaren hela tiden ligger och hetsar för att få dig att köra fortare, eller att morsan sitter bakpå och lutar åt fel håll i kurvorna....

Iofs sant MEN....förhoppningen är att man har övat på dessa saker INNAN man ger sig ut i trafiken med handledare, eller hur?
Jag fick inte dra mig in i tät trafik innan jag övat på detta på skolan. Vägen till övningsplatsen (ca 1 km) togs i lugnt tempo och på vägar som normalt är väldigt glest trafikerat.
Sen att jag hade 13års trafikvana sen innan spelade ingen roll.....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top