Köra hoj utan hojkort, vad säger ni? (speciellt öviksborn)

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Finns det bara en körskola i Övik?? Och dom stänger över sommaren???

Hur resonerar dom :tomten :arna????

Skriv in dig bums på en intensivkurs på nån av skolorna i Sundsvall.

Klart på nån vecka.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
k-len skrev:
2235023 hmm... det jag blev mest klokast på nu var ju någon som sa att försäkringen kommer bli dyrare för andra om jag kör åt h-vete. så, ja väntar nog 2 månader till och kör lite med morfar uppe i stugean i tre-sjö istället.

för jag antar att jag bara blir moppe-fucko stämplad om jag ens försöker förklara hur grym jag är på att köra och hur länge jag har kört cross osv. osv. :7peta

jaja, men någon sa något om intensivkurser? på lundbergs hade dom ej det, då det var "så liten urstäckning" eller vad dom sa. Men någon nämnde umeå? kanske kan vara värt att kollla upp, någon som vet av något ställte man kan kolla med?

Hoppas jag inte väckte för många aggresationer ikväll bara :näsblod

jaja, det blir till att bita ihop och låta sommaren gå till att bygga om den till fighter då :fyllisar

Gokväll!

Vet inte om din cross vana hade hjälpt dig mot stora djur..bilar m.m som finns på vägarna som är helt oberäkniga..jag är glad att du kör lite avsides hos din morfar istället :tummenupp

FTW

WTF?
Gick med
2 May 2006
Hoj
800, blåsvart
Ni som tycker det är "ändå ganska okej" att köra utan körkort... Hur skulle du reagera om en släkting/nära vän till dig blev påkörd av nåt jävla fucko som gjorde en "typiskt farlig" vänstersväng, för att sedan få reda på att fuckot inte ens hade körkort?

Tja, själv skulle jag nog inte kunna behärska mig...

Att köra utan kort är nåt pundare håller på med... skärp er! :fatta

radek

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
cbr600rr
K-len,, Jag körde själv olagligt i området runt uppkörningplatsen för att lära mig vägarna där.

Måste säga det är bara skittrist. Spelar ingen roll om du kan hantera en hoj och har B kort.
Du kommer ändå inte våga svänga eller bromsa ordentligt pga risken att vurpa. Det blir inte mer än att fisa runt i gångtempo och nervöst kolla efter polis hela tiden för man är rädd förlora B kortet.

Du missar inget om du hoppar över.

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Alla knarkare kör ju bil utan körkort, och det funkar ju bra! Så skit i att ta kortet alls, varje gång harry vill stoppa dig är det ju ändå bara att dra upp på bakslangen och brassa satan därifrån!

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Kuritas skrev:
2235341 Alla knarkare kör ju bil utan körkort, och det funkar ju bra! Så skit i att ta kortet alls, varje gång harry vill stoppa dig är det ju ändå bara att dra upp på bakslangen och brassa satan därifrån!

:hihi :corn

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
FTW skrev:
2235309 Ni som tycker det är "ändå ganska okej" att köra utan körkort... Hur skulle du reagera om en släkting/nära vän till dig blev påkörd av nåt jävla fucko som gjorde en "typiskt farlig" vänstersväng, för att sedan få reda på att fuckot inte ens hade körkort?

Tja, själv skulle jag nog inte kunna behärska mig...

Att köra utan kort är nåt pundare håller på med... skärp er! :fatta

Det vore ju väldigt trist men som någon sa tidigare i tråden. Hur mycket bättre blir man på att köra hoj bara för att man har en som kör efter en?
Jag kör mera avslappnat när jag inte har körskoleläraren bak på dynan, på nått sätt blir man mer spänd när dom sitter där. Och hur blir det då när morsan på 50 bast sitter på plankan för första gången?

Jag tror inte man kör just nå sämre mc bara för man inte har någon som är med när man övningskör. Visst dom kan ju ge bra tips, förhoppningsvis. Eller så är det ens päron som fick alla kort när dom tog B. Hur mycket kan dom då?

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Jag tog mitt körkort i förra veckan och hade inte någon handledare eftersom det blev en hel del strul med att hämta ner motorcykel från mina föräldrar.
Så jag tog bara lektioner på körskolan och körde inte en enda meter privat. Det enda jag körde utan handledare eller körlärare var när min sambo körde ner den och jag tog bilen och vi stannade på en parkering i Båstad. Var helt enkelt tvungen ( :va ) att köra lite. Hade aldrig vågat ge mig ut i trafiken utan kort trots att jag kunde köra.
Som sagt, händer en olycka där någon annan blir skadad skulle man nog aldrig (läs jag) kunna förlåta sig själv. Sedan hade det ju varit rätt surt om man hamnar i en poliskontroll.

Så mitt råd blir att vända dig till närmsta körskola och ta lektioner eller vänta med kortet eller se till att leta efter någon villig person som kan ställa upp som handledare!
Utan att behöva fråga var det några här på sporthoj som erbjöd sig att ställa upp som handledare. Frågar du snällt så finns det säkert någon vänlig själ som kan tänka sig att ställa upp.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Vet inte om det redan sagts här ovan (har bara skummat igenom tråden) Men jag har för mig att om du skulle bli inblandad i, eller ännu värre orsaka en olycka med fler inblandade än dig själv så kommer ditt försäkringsbolag att kräva tillbaka alla pengar dom tvingats betala ut pga dig...Kan bli många miljoner att betala i slutändan.

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
Lord Adrian skrev:
2235532 Vet inte om det redan sagts här ovan (har bara skummat igenom tråden) Men jag har för mig att om du skulle bli inblandad i, eller ännu värre orsaka en olycka med fler inblandade än dig själv så kommer ditt försäkringsbolag att kräva tillbaka alla pengar dom tvingats betala ut pga dig...Kan bli många miljoner att betala i slutändan.

Detta är dock intressant vad som händer om man kraschar/krockar. Vad jag vet så har du alltid en trafikförsäkring, right? Kanske inte om man kör en garageförsäkrad cykel men.. Och med trafikförsäkring kan man ju inte bli skyldig att betala för hela kalaset. Då är frågan om trafik täcker alla även de som inte har kort?

De här var intressant. Så jag slog en signal till polisen och frågade honom vad man får för straff. Enligt trafikjuristen så får man en varning om man har B-kort. Polisen sa att man får samma "straff", alltså olovlig körning vare sig man har B kort eller inte eftersom man inte har behörighet för A i något av fallen. Straffet man får är böter och lämpen blir uppskjuten. Dock var det olika hur mycket böter de blev. Skulle man sedan bli tagen igen om man kör utan kort så kommer man åka på grov olovlig körning.

Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
dsundelin skrev:
2235572 Detta är dock intressant vad som händer om man kraschar/krockar. Vad jag vet så har du alltid en trafikförsäkring, right? Kanske inte om man kör en garageförsäkrad cykel men.. Och med trafikförsäkring kan man ju inte bli skyldig att betala för hela kalaset. Då är frågan om trafik täcker alla även de som inte har kort?

Trafikförsäkringen täcker skadorna i första läget, däremot kan försäkringsbolaget kräva tillbaka pengarna av dig om du inte uppfyllt dom krav som ställts i villkoren, tex att man ska ha körkort.....

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
Lord Adrian skrev:
2235607 Trafikförsäkringen täcker skadorna i första läget, däremot kan försäkringsbolaget kräva tillbaka pengarna av dig om du inte uppfyllt dom krav som ställts i villkoren, tex att man ska ha körkort.....

Japp det stämmer ganska bra. Jag var tvungen att ringa försäkringsbolag också när jag lix var i farten. Han sa det att trafikförsäkringslagen säger nått om att dom (försäkringsbolagen) är skyldiga att betala för skadan. Men skulle det handla om att man kört utan kort, rattfull, stulit mc osv så gäller vissa speciella regler. Där försäksringsbolagen kan kräva tillbaka en viss del utav skadekostnaden beroende på vilka resucher den som ställt till med det hela har.

Man kan då säga att de är här skon verkligen klämmer om man kollar i plånbokens fall. Polisen verkar man i första hand få böter av vilket kanske svider lite grann men krockar man kan det svida ganska fint i börsen.
Så måste man köra utan kort så gör det där de är lite trafik, helst ingen alls! Köra inne i stan är :fatta!

Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
dsundelin skrev:
2235635 Japp det stämmer ganska bra. Jag var tvungen att ringa försäkringsbolag också när jag lix var i farten. Han sa det att trafikförsäkringslagen säger nått om att dom (försäkringsbolagen) är skyldiga att betala för skadan. Men skulle det handla om att man kört utan kort, rattfull, stulit mc osv så gäller vissa speciella regler. Där försäksringsbolagen kan kräva tillbaka en viss del utav skadekostnaden beroende på vilka resucher den som ställt till med det hela har.

Man kan då säga att de är här skon verkligen klämmer om man kollar i plånbokens fall. Polisen verkar man i första hand få böter av vilket kanske svider lite grann men krockar man kan det svida ganska fint i börsen.
Så måste man köra utan kort så gör det där de är lite trafik, helst ingen alls! Köra inne i stan är :fatta!

:tummenupp Bra där! jag var på väg att ringa själv å kolla så jag inte var ute och seglade...

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
Lord Adrian skrev:
2235651 :tummenupp Bra där! jag var på väg att ringa själv å kolla så jag inte var ute och seglade...

Nej de var du inte. Och nu slapp du bygga på din teleräkning också. :tungan :)

Så nu vet du (trådskaparen) vad som gäller och vad som kan hända. Simma lugnt!

Nu ska jag packa för bilresa ner till sthlm om 3 timmar. 68mil! Fy fan! :gråta
Tur att jag ska hämta ett slipon där så jag har nått att se fram emot. :Rockbanan

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Ett tips är att du åker till stockholm, eller någon annan större stad där skolorna har sommaröppet, tar en intensivkurs och kombinerar detta med kanske en semester etc, i kanske en vecka. För att köra intensivkurs krävs dock att man har lite lättare kunskaper om hojåkning (har jag för mig?) så ett tips är att öva på alla standard saker, som bromsning, sperntin etc, vilket du kan göra på vilken större parkeringsplats, som helst är lite öde självklart!

Att köra utan tidigare erfarenhet på gatan är definitivt inget du borde göra!

Vet inte om nån har svarat nåt liknande men orkar inte läsa igennom hela tråden då man kian missta mitt rum för en finsk sauna! :brinnerup

Jaman

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
ZX9R
k-len skrev:
2234459 Hallå!

har länge vare sugen på hoj nu så idag gjorde jag slag i saken och for till trafikskolan och köpte teoriböcker för mc och tänkte börja plugga lite nu.

MEN, det är så att jag ej känner någon som jag kan övningsköra med. och det är ju sommerstängt, så man kan inte heller övningsköra på skolan. :död

Så jag tänkte höra vad motorcykel åkare säger om man skulle övningsköra utan någon handledare (olovlig körning helt enkelt) men naturligtvis med försäkring.

Har sökt igneom forumet och sett att tankarna är delade då det gäller köra utan kort. MEn som sagt, jag vill ta hojkort, har ingen att köra med, så jag funderar på att köra utan. (tills det att dom öppnar igen så man kan ta uppkörning och teoriprov)

Men så till det "viktiga", vad säger öviks (och resten av sveriges) hojåkare om jag skulle köra fast jag inte har kort?

En kompis tänkte nämnligen köra på samma linje, men vi funderar lite på vad annat mc folk skulle säga om man kommer till t.ex. en träff och "ni" vet att vi inte har något kort, men är ute och "nöjjeskör" ändå?

Blir man hatad? För såvitt jag vet så gäller väll försäkringen ändå (inte för mig själv dock, men jag är så jävla sugen nu så den chansen är jag redo att ta).

jaja, tänkte höra vad ni säger? (vi vill ju inte bli hatade, och vill ju gjärna kunna hejja på andra åkare utan att få ett finger tillbax.) Samt vill man ju kunna prata med andra som man träffar här och var och vara trevlig, utan att dom tittar snett på en så att säga.

Blev mycket text, hoppas ni orkar läsa. Och idiotföklara mig inte, försök sätta er i min position istället, vill ju köra hoj utan att bli sänkt av andra! :4skrika

Varför kommer frågan upp!? skulle jag har sakt så när jag tog min kk på bil så skulle ju folk idiot förklara mig...(sätta mig bakom ratten och övningköra själv,utan handledare mm) finns ju säkert folk som vet att du inte har MC kort och ringer Farbrorblå.och föresten vem fan bryr sig vad andra tycker.....
Eller!?

Scott Sexpump

Ballistic
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
[SÅLD] Yamaha R6 [SÅLD]
Vad jag vet så har vi 5-6 stycken trafikskolor.
Fast resonemanget är fortfarande detsamma. De tar semester när de bäst behövs. (gällande mc i.a.f.)

Har man inte varit ute i god tid så får man väääänta länge på teoritider och uppkörningstider... Jag har ingen förklaring till det hela faktiskt.... skumt.

Hornet_600 skrev:
2235300 Finns det bara en körskola i Övik?? Och dom stänger över sommaren???

Hur resonerar dom :tomten :arna????

Skriv in dig bums på en intensivkurs på nån av skolorna i Sundsvall.

Klart på nån vecka.

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
GuW skrev:
Ja, man har ju automatiskt fullständiga kunskaper i allt det där, bara för att man har en polare som har haft körkort i ett par år på en annan hoj hundra meter bakom?

Eller ännu heldre morsan med cornflakes-paket-körkort på bönpallen.

Båda dom alternativen är fullt lagliga, även om polaren hela tiden ligger och hetsar för att få dig att köra fortare, eller att morsan sitter bakpå och lutar åt fel håll i kurvorna....

Jag kan säga att jag övningskörde själv 500 mil den sommaren jag tog körkort..

Rätt eller fel? Tja... det är upp till var och en....

Men som någon nämde innan.. har du hojvana sen innan så tycker jag att det inte spelar större roll. Kan garantera att du utan körkort kör säkare än så gott som alla andra på detta forumet med körkort. Utan körkort kör man korrekt o precis som man ska köra för att inte sticka ut.... Med körkortet i handen skiter man i allt o kör som man behagar..... Är inte det mer fel än att köra utan körkort?

Ta alla med sporthojjar... Kommer flygandes i 200++ hastigheter... är inte det mer farligt än de som kör "exeplariskt rätt"??

Eller som jag såg i helgen... Supermotard killar som inte orkade köa... genade genom cykelvägar, trotarer, klippte både heldraget, rödlyse, bussfil osv...

Om jag hade barn så skulle jag fruka mer för de än några som försiktigt slinker ut i trafiken.

Det jag säger är inte att det är rätt att köra utan körkort, givetvis ska man ta o skaffa det så fort som möjligt... Utan att man bör ta en funderare på att instället för hoppa på o moralisera vad som är rätt eller fel, utgå ifrån sig själv (eller andra) hur de tar sig fram.

Jag kör oxå 200++ ibland... så jag är inte bättre än någon annan... Men det gäller inse var man kan göra det o inte...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln