dsundelin
VIP
SISU skrev:2235021
Om du har B-kort bör det bli det grov olovlig körning, dagsböter x50? + indraget kort.
Alltså så har trafikjuristen fel?!
SISU skrev:2235021
Om du har B-kort bör det bli det grov olovlig körning, dagsböter x50? + indraget kort.
k-len skrev:2235023hmm... det jag blev mest klokast på nu var ju någon som sa att försäkringen kommer bli dyrare för andra om jag kör åt h-vete. så, ja väntar nog 2 månader till och kör lite med morfar uppe i stugean i tre-sjö istället.
för jag antar att jag bara blir moppe-fucko stämplad om jag ens försöker förklara hur grym jag är på att köra och hur länge jag har kört cross osv. osv.
jaja, men någon sa något om intensivkurser? på lundbergs hade dom ej det, då det var "så liten urstäckning" eller vad dom sa. Men någon nämnde umeå? kanske kan vara värt att kollla upp, någon som vet av något ställte man kan kolla med?
Hoppas jag inte väckte för många aggresationer ikväll bara
jaja, det blir till att bita ihop och låta sommaren gå till att bygga om den till fighter då
Gokväll!
Kuritas skrev:2235341Alla knarkare kör ju bil utan körkort, och det funkar ju bra! Så skit i att ta kortet alls, varje gång harry vill stoppa dig är det ju ändå bara att dra upp på bakslangen och brassa satan därifrån!
FTW skrev:2235309Ni som tycker det är "ändå ganska okej" att köra utan körkort... Hur skulle du reagera om en släkting/nära vän till dig blev påkörd av nåt jävla fucko som gjorde en "typiskt farlig" vänstersväng, för att sedan få reda på att fuckot inte ens hade körkort?
Tja, själv skulle jag nog inte kunna behärska mig...
Att köra utan kort är nåt pundare håller på med... skärp er! :fatta
Lord Adrian skrev:2235532Vet inte om det redan sagts här ovan (har bara skummat igenom tråden) Men jag har för mig att om du skulle bli inblandad i, eller ännu värre orsaka en olycka med fler inblandade än dig själv så kommer ditt försäkringsbolag att kräva tillbaka alla pengar dom tvingats betala ut pga dig...Kan bli många miljoner att betala i slutändan.
dsundelin skrev:2235572Detta är dock intressant vad som händer om man kraschar/krockar. Vad jag vet så har du alltid en trafikförsäkring, right? Kanske inte om man kör en garageförsäkrad cykel men.. Och med trafikförsäkring kan man ju inte bli skyldig att betala för hela kalaset. Då är frågan om trafik täcker alla även de som inte har kort?
Lord Adrian skrev:2235607Trafikförsäkringen täcker skadorna i första läget, däremot kan försäkringsbolaget kräva tillbaka pengarna av dig om du inte uppfyllt dom krav som ställts i villkoren, tex att man ska ha körkort.....
dsundelin skrev:2235635Japp det stämmer ganska bra. Jag var tvungen att ringa försäkringsbolag också när jag lix var i farten. Han sa det att trafikförsäkringslagen säger nått om att dom (försäkringsbolagen) är skyldiga att betala för skadan. Men skulle det handla om att man kört utan kort, rattfull, stulit mc osv så gäller vissa speciella regler. Där försäksringsbolagen kan kräva tillbaka en viss del utav skadekostnaden beroende på vilka resucher den som ställt till med det hela har.
Man kan då säga att de är här skon verkligen klämmer om man kollar i plånbokens fall. Polisen verkar man i första hand få böter av vilket kanske svider lite grann men krockar man kan det svida ganska fint i börsen.
Så måste man köra utan kort så gör det där de är lite trafik, helst ingen alls! Köra inne i stan är
Lord Adrian skrev:2235651Bra där! jag var på väg att ringa själv å kolla så jag inte var ute och seglade...
k-len skrev:2234459Hallå!
har länge vare sugen på hoj nu så idag gjorde jag slag i saken och for till trafikskolan och köpte teoriböcker för mc och tänkte börja plugga lite nu.
MEN, det är så att jag ej känner någon som jag kan övningsköra med. och det är ju sommerstängt, så man kan inte heller övningsköra på skolan.
Så jag tänkte höra vad motorcykel åkare säger om man skulle övningsköra utan någon handledare (olovlig körning helt enkelt) men naturligtvis med försäkring.
Har sökt igneom forumet och sett att tankarna är delade då det gäller köra utan kort. MEn som sagt, jag vill ta hojkort, har ingen att köra med, så jag funderar på att köra utan. (tills det att dom öppnar igen så man kan ta uppkörning och teoriprov)
Men så till det "viktiga", vad säger öviks (och resten av sveriges) hojåkare om jag skulle köra fast jag inte har kort?
En kompis tänkte nämnligen köra på samma linje, men vi funderar lite på vad annat mc folk skulle säga om man kommer till t.ex. en träff och "ni" vet att vi inte har något kort, men är ute och "nöjjeskör" ändå?
Blir man hatad? För såvitt jag vet så gäller väll försäkringen ändå (inte för mig själv dock, men jag är så jävla sugen nu så den chansen är jag redo att ta).
jaja, tänkte höra vad ni säger? (vi vill ju inte bli hatade, och vill ju gjärna kunna hejja på andra åkare utan att få ett finger tillbax.) Samt vill man ju kunna prata med andra som man träffar här och var och vara trevlig, utan att dom tittar snett på en så att säga.
Blev mycket text, hoppas ni orkar läsa. Och idiotföklara mig inte, försök sätta er i min position istället, vill ju köra hoj utan att bli sänkt av andra!
Hornet_600 skrev:2235300Finns det bara en körskola i Övik?? Och dom stänger över sommaren???
Hur resonerar dom :arna????
Skriv in dig bums på en intensivkurs på nån av skolorna i Sundsvall.
Klart på nån vecka.
GuW skrev:Ja, man har ju automatiskt fullständiga kunskaper i allt det där, bara för att man har en polare som har haft körkort i ett par år på en annan hoj hundra meter bakom?
Eller ännu heldre morsan med cornflakes-paket-körkort på bönpallen.
Båda dom alternativen är fullt lagliga, även om polaren hela tiden ligger och hetsar för att få dig att köra fortare, eller att morsan sitter bakpå och lutar åt fel håll i kurvorna....
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|