Köra i korsning

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu måste jag ställa en fråga, om någonting som för mig alltid varit fullständigt självklart.
Nämnligen, hur i helvetet är praxis när man möts i en korsning, och båda skall svänga vänster...?

För mig har det alltid varit överjävligt självklart, samma som på sjön, man siktar alltid, alltid BAKOM annat fordon i rörelse.
Mao, man kör förbi varandra och svänger in 90 grader bakom, på detta viset;
1.png
Men jag har noterat att de allra flesta verkar vilja snedda in framför likt detta;
2.png
Vilket resulterar att när jag vill göra enligt ex 1 så står de still och blockerar vägen jag vill in på, likt Gula rutan.

Jag har noterat detta ofta i bil, och då har jag väl brytt mig lite mindre av rent självklara anledningar än på hoj.
Men idag stötte jag på samma grej när jag på hoj mötte två andra motorcyklistisar, som parkerar ner till promenadfart en bra bit innan korsande väg. Och då hajjar jag till lite då resultat riskerar bli att vi blir stående i korsning på stor väg i onödan, och därmed i risk att få bil i arsulet på ren svenska.

Frånsett att det är svårt att rita i paint med touchpad, och illustrationsförsöket är patetist, är det faktiskt JAG som är Dum i huvet på riktigt LR ? :va

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Min enkla uppfattning att hur korsningen ser utrymmesmässigt
så gör man olika.
I en trång korning enligt alt. 1
Rymlig korsning 2, korsning som innehåller flerfiliga vägar.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kallades Göteborgssvängen när man möts höger/höger och inte korsar varandras väg.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Den undre. Tänk att det är kö och alla ska göra vänstersväng, då rinner hela kön igenom från bägge håll. I första bilden blir det knöligt om alla ska köra varannan.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Här i Örebro är det lite olika beroende på vilken korsning det handlar om. Normalt sett kör (nästan) alla efter alternativ 2, men om man möts och ska svänga vänster på Hertig Karls Allé så gör man enligt alternativ 1.

Gissar att det har att göra med att den gatan har (som namnet indikerar) en allé mellan körfälten och om man skulle göra enligt alternativ 2 där så skulle det innebära att man måste åka rakt fram på fel sida av vägen en bit innan man gör själva svängen.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Trodde den kallades Stockholmssväng
Innan jag flyttade hit från norr så var iaf en Göteborgssväng när man tar ut högersvängen så brett att man kör mot trafiken innan kurvan. Nu vet jag faktiskt inte riktigt längre.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka