Köra ifrån Polisen?

Yamsan

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Hoj
Yamaha FZR1000 -92
Tja,det verkar vara en fjäder i hatten för en del att "köra ifrån" polisen....beklämmande. Oftast är det ju så att ni lever i falsk tro om att ni kör ifrån dem....polisen bedömmer behov/proportion innan de med allvar startar ett efterföljande.Anser de att det är av synnerlig stor vikt att få stopp på oss så finns det nog medel för det....
För övrigt tycker jag att kan man inte följa de trafikregler och förordningar som finns så får man också ta det straff som blir..."ger man sig i leken så får man leken tåla".
Tycker snarare att det är klantigt att lyckas dra uppmärksamheten till sig så man får polisen efter sig. Vill man busa så ser man till att det är "rent" runt omkring sig,polisen är trots allt inte så svåra att avslöja även om de är civila!

Nicotin

Guest
Tja,det verkar vara en fjäder i hatten för en del att "köra ifrån" polisen....beklämmande. Oftast är det ju så att ni lever i falsk tro om att ni kör ifrån dem....polisen bedömmer behov/proportion innan de med allvar startar ett efterföljande.Anser de att det är av synnerlig stor vikt att få stopp på oss så finns det nog medel för det....
För övrigt tycker jag att kan man inte följa de trafikregler och förordningar som finns så får man också ta det straff som blir..."ger man sig i leken så får man leken tåla".
Tycker snarare att det är klantigt att lyckas dra uppmärksamheten till sig så man får polisen efter sig. Vill man busa så ser man till att det är "rent" runt omkring sig,polisen är trots allt inte så svåra att avslöja även om de är civila!

då undrar jag vilken del av planeten du bor på..

fakta är att dom sällan orkar göra ngn stor grej av det..många poliser jag pratat med tänder upp blå blinket och kolla om man tänker stanna..gör man inte det så skiter dom i dig..men sen finns det rötägg som gärna tar till metoder som att preja en av vägen osv..:D

min åsikt är..sitter lappen mycket löst får dom försöka hänga på..är det lagom tar jag snacket..:tummenupp

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Hoj
Ingen
Jag är övertygad om att varje gång en sporthoj kör ifrån Polis så är det ett steg mot nån form av förändring eller begränsning av sporthojar - tex att Polisen får nya eller större befogenheter att använda våld, skyltar fram och effektbegränsning... (eller så måste vi ha körkortet väl synligt i pannan på hjälmen i framtiden)

Agree.

Elfie

ligger gärna för pengar!
Gick med
23 May 2004
Hoj
GSX-R 600 *KRASHAD* // Suzuki Intruder 1400 *GLIDARE*
Vet inte riktigt om dom ville stoppa mig men här kommer min historia

hade varit på en onsdagskörning förra året, på väg hem mot Ingarö på Värmdö, körde snabbt på 222'an, kanske 200-240km/h hela vägen, så när man kommer ut på värmdöbron kollade jag så jag inte hade någon bil bakom, det var lungt eftersom det är sista påfarten innan min avfart mot Ingarö/Gustavsberg, det blir enkelfiligt och jag pungar på i mina 240. Sen när jag kör in i avfartsfilen och saktar ned lite så kollar jag åt vänster, så är det en svart Saab 9-5 kombi där, tonade rutor, 2 männ i bilen som tittar på mig och massa lysande utrustning framför dom. Dom fortsatte vidare när jag svängde av. Dom hade inga blåljus på, kanske tyst utryckning? Snabbt måste dom kört iallafall.. tur att man hade tonat visir så dom inte såg mina rädda ögon efter en sådan repa. Och jag minns verkligen att det var helt tomt bakom mig när jag läste av sista påfarten. lääskigt värre.

Sen när man blev av med körkortet är ju en annan historia..

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Det här är väl en icke-diskussion numer eftersom polisen inte får jaga motorcyklister för trafikbrott längre?

Elfie

ligger gärna för pengar!
Gick med
23 May 2004
Hoj
När blev du av med lappen?

förra året,

75kmh på 50-väg
80kmh på 50-väg

140 förbi en polisbuss på centralbron, dock han dom ej klocka mig men tog regnr. Sedan en vecka senare fick jag hem att länsstyrelsen ville pröva mitt kk. Så blev jag av med det i en månad, behövde inte om det. löjligt :)

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Jaha då fick man 2 dagar efter man fick körkortet dra ifrån snuten.

Var ute och åkte med husan, gled lite landsväg runt omkring här. Sen tänkte jag att jag tar stora vägen hem (90-väg), ligger i 130km/h, kollar till lite bakåt för jag ska köra om en bil och ser att det ligger en bil 2 meter bakom mig. Såg inte vad det var för bil utan bara att det låg en där.

Tänkte inte mer på det utan körde om och fortsatte hålla cirkus 130km/h, kommer fram till 70-väg, då sätter jag mig på sniskan och kollar bakåt och ser att det är en snutbil som ligger i arslet på mig. Kör lugnt i 70-80km/h fram till rondellen 300 m längre fram där jag viker av och sen är det full rulle hem. Kollade inte bakåt något mer sen.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
140 förbi en polisbuss på centralbron, dock han dom ej klocka mig men tog regnr. Sedan en vecka senare fick jag hem att länsstyrelsen ville pröva mitt kk. Så blev jag av med det i en månad, behövde inte om det. löjligt :)

w00t, det dära kan väll inte stämma?
Bara för att dom ser ditt reg.nr kan dom ju inte veta att det är du som kör.

Elfie

ligger gärna för pengar!
Gick med
23 May 2004
Hoj
w00t, det dära kan väll inte stämma?
Bara för att dom ser ditt reg.nr kan dom ju inte veta att det är du som kör.

Dom gled ju upp brevid mig vid fridhemsplan när dom skulle till garaget och kollade in lite, möjligt att dom jämnförde med mitt passfoto men jag vet inte. Eller så var bara brevet från länsstyrelsen försenat med 2 månader :confused:

Dark_Messenger

Guest
Polaren gjorde en mindre bra omkörning i stan för nån vecka sen, gick rätt fort och var ganska tät trafik, mötte harry under omkörningen :)gnissla), då fick vi baila därifrån lite hastigt o lustigt. Tror knappast de satte efter iofs, de tände upp saftblandarna för att kolla om vi tänkte stanna vilket knappast var troligt, sen hann jag inte se nått mer.

Verkar som smiteriet är ganska utbrett, pratade med en polis på öland för några veckor sedan, konversationen gick ungefär såhär:

Harry - Jaha...blablabla (fick böter) blablabla (moralpredikan) blablabla
Harry - Vi trodde ni tänkte sticka så vi kallade in två mc-poliser från Kalmar, men de behövs ju inte nu (snackar i radion).
Jag - Njaee..
Harry - För du tänkte väl inte smita?
Jag - Neeej... (hade nybörjare med så smitning var ganska kört..)
Harry - Ja vi har nästan slutat stanna mc-åkare, det är ingen idé längre.
Jag - Nehe, vadå stannar ingen eller?
Harry - Nej knappt, och vi har ju ingen chans ändå.

And so on..

Verkar rätt lugnt med andra ord.

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Hoj
Honda VFR 03
Man ska nog ha en hel del rutin om man tänker köra ifrån en Polis
Risken är att man blir så pass uppstressad så man börjar göra allvarliga misstag.
Det har ju skett minst en dödsolycka i stockholm i samband med att en motorcyklist försökt köra ifrån polisen.

Det är nog inte möjligt att köra ifrån en mcpolis utan att köra extremt fort (och jag vet att även poliser åker sporthoj som vanliga människor)

Förresten - nån som vet hur det gick med motorcyklisten som blev påkörd av polis i samband med kontroll vid Hjulsta? Polisens beskrivning av händelseförloppet var inte helt trovärdigt...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...