Köra långt med motard

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Det är väl synd att förstöra nöjet med en ny hoj genom att köra 100 mil i sträck som en ren transportsträcka, men det är klar det går. En kort bensträckare per timme brukar löna sig.

:tummenupp

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Varför skulle det inte gå?
Om hojen är hel går den att köra, är den trasig går den troligtvis inte att köra.
Om du inte vet om din hoj fungerar eller inte kan jag rekommendera en grundkurs i allmänt brukande av mc.

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
är det inte bättre att lägga någon krona å ta det med schenker. hade själv planer att göra en såndär resa (precis gjort en innan sthlm-jkpg t&r) förvisso snöade det och jag hade klätt mig som en clown, men det gick. schenker tr ca 2000 för 100 mil. lycka till

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
100 mil -> 1000 km / 100 km/h snittfart = 10 h körning

100 i snitt är ganska bra röj om du räknar in tankstopp, mat, kissa och dyl. Är det inte motorväg så får du nog räkna om snittet till ca 80km/h, dvs 12.5 h körning. Tanka efter ca 10 mil ? Det blir isf 1 h körning, 15 min stopp, 12.5h totalt, plus 2 längre stopp för och äta, räkna 15 timmar om du kan snitta 100km/h.

Ja, håll snittfarten uppe så går det, men skulle säkerligen vara roligare att göra 2 x 7.5 h dagar än en 15 h dag.

Siimon

Medlem
Gick med
20 Nov 2013
Hoj
2016, Triumph Street Triple
Klart att det går, finns killar som kört jorden runt på 690 Enduro.

Däremot tror jag att 100 mil är aningen jobbigt på motorcykel över lag med tanke på luftmotstånd, sittposition, tankstorlek m,m.

Sen är ju motard avskalat på alla bekvämligheter som finns i princip.
Motardåkare kör nog mer på varvstoppet än många andra, och motorn håller för de flesta.

100 mil med relativt låg belastning som vid motorväg/landsväg lär ju vara som en 2 veckors semester till Thailand för den typen av MC.

Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
100 mil -> 1000 km / 100 km/h snittfart = 10 h körning
*klipp*

Köra långt kan man göra på alla sorters hoj, se till att ta regelbundna korta pauser, gärna mellan tankstoppen så ska du se att det går bra.

Av erfarenhet kan jag säga att det snabbaste du kan köra (lagligt) inom sveriges gränser, inklusive enormt snabba tankstopp är ca 105 km/tim. Då endast E4 / E6, allt annat är för långsamt.
Då hinner du som längst 250 mil / 24 timmar.
Been there, done that och jodå, det funkar. :rolleyes:

Kör du lite mindre vägar och tar lite längre tankstopp än 5 minuter var 40:e mil så kan du räkna med ett snitt mellan 70 och 80.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha