Köra mc = dåligt rykte ?

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
hm.....

jag vet inte men är detta inte lite utav gohstriderfenomenet???
jag som bor i strorstad kryssar i o f s som den värsta mellan bilarna men inte när marginalerna är så små som det beskrevs men är det inte lite så att man vill visa bilisterna hur mycket snabbare och smidigare och roligare vi kan ha i en bilkö? för det är ju lite som att ta sig ner för en skidbacke fullpackad med massa feta danskar (inget ont om danskar) som står still och dricker :öl gammeldansk
 

Hardtrance

Dumskalle
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På landet. Utan grannar.
Hoj
Yamaha XS400 - 83'
Re: hm.....

hornet oskar skrev:
jag vet inte men är detta inte lite utav gohstriderfenomenet???
jag som bor i strorstad kryssar i o f s som den värsta mellan bilarna men inte när marginalerna är så små som det beskrevs men är det inte lite så att man vill visa bilisterna hur mycket snabbare och smidigare och roligare vi kan ha i en bilkö? för det är ju lite som att ta sig ner för en skidbacke fullpackad med massa feta danskar (inget ont om danskar) som står still och dricker :öl gammeldansk


Gammel Dansk = :zpy

Sagt av en dansk.....
 

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås, Nitta
Hoj
ingen just nu
Re: Re: hm.....

Chili skrev:
Gammel Dansk = :zpy

Sagt av en dansk.....

Gammal Dansk=fin medicin. Säger den här dansken.

Men tillbaka till ämnet. Det är tyvärr sant att väldigt många tror sig vara odödliga och världsbäst på hoj och därför kör som en påse nötter. Frem för mera respekt för medtrafikanterna!!
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Joakim skrev:
Tyvärr är det fler som gör dumma saker.
I helgen så var jag ute och åkte bil då jag ska svänga ut vänster på en väg, jag har väjningsplikt, då kommer det 2 st på var sin glidarhoj och kör förbi på min högra sida och svänger vänster framför mig när jag står och väntar på att bilar som kommer från både vänster och höger ska passera. De gjorde inte en antydan till att stanna utan körde bara rakt ut vilket innebar att bilisterna fick bromsa och släppa fram dem. Utfarten är vid en kruva så det går inte så fort där för passerande trafik men jäkligt farligt och dumt i varje fall. Den siste av de två var jäkligt nära att bli påkörd.

Skedde vid utfarten från Enskede Gård mot Globen i lördags.

Sånt ger oss Mc-åkare dåligt rykte och känns rätt onödigt.

:mad:


Du, jag får nog nästan ta på mig den där händelsen...

Jag åkte bak på en polares customhoj från Enskede Gård mot globen i lördags förmiddag.
Vid T-korsningen som jag antar att du pratar om såg jag en MC svänga som liknade min gamla stulna MC. Jag skrek åt polaren att gasa efter vilket han gjorde, det blev en ganska dum manöver i T-korsningen kan jag hålla med om...
Det var lite adrenalin med i situationen, vi har nämligen jagat den stulna bågen förut och nästan lyckats ta tillbaka den...
Kompisen bakom kanske borde ha stannat, men valde att gasa efter oss... senare undrade han iofs vaffan vi hade så bråttom för..
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Jag kör som jag vill, och hatar moral plitar i trafiken - har blivigt på körd 2 ggr av idiot bilister som inte använder deras backspeglar. Och ja, enligt polis och F bolag har skulden lagts på bilisten.

Vad spelar det för roll om du hade gått in i vänster fil, för att låta mc:n köra om.

Det är inget trafik brott att åka upp mellan två bilar. Gör det alltid vid trafikljus, och om det är " väntelista" i rondeller. Har gjort likadan´t när trafik polisen varit i kö - och dom har inte knystat ett ord.

Nä, sköta sig själv i trafiken och visa hänsyn så hade det varit mindre gnäll, och mindre olyckor.

HE, He nu lät jag som en anabolstint tonåring.......kändes riktigt bra faktiskt. :öl

Mvh// ZF
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Capone skrev:
skulle bilister vara bättre då eller
hur många bilister kör inte bara rättut i korsningar å rondeller :fakta
Så 2 fel=1rätt?
Om din mamma spöar dej så får du spöa pelle?





















:rolleyes:
 

Joakim

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Gummi skrev:
Du, jag får nog nästan ta på mig den där händelsen...

Jag åkte bak på en polares customhoj från Enskede Gård mot globen i lördags förmiddag.
Vid T-korsningen som jag antar att du pratar om såg jag en MC svänga som liknade min gamla stulna MC. Jag skrek åt polaren att gasa efter vilket han gjorde, det blev en ganska dum manöver i T-korsningen kan jag hålla med om...
Det var lite adrenalin med i situationen, vi har nämligen jagat den stulna bågen förut och nästan lyckats ta tillbaka den...
Kompisen bakom kanske borde ha stannat, men valde att gasa efter oss... senare undrade han iofs vaffan vi hade så bråttom för..


Då förstår jag att ni hade bråttom, klart man vill få fatt på den som snott hojen. Bra att inget hände i varje fall. Hoppas att du får ha din nya MC i fred.
 
Last edited:

LEif

Jag krashar lite då o då!
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Timbuktu
Hoj
skenförsäkrad Cbr
Magnus_RF900 skrev:
Körde i bil i går kväll, och råkade ut för några idioter på mc.

Hoppas att det inte var någon här på forumet...


På motorvägen, på väg in mot ringvägen vid Malmö (från Oxie), så närmade jag mig den stora rundellen, och skulle där till vänster.
La mig då i vänstra filen, och hade väl en 200-250m kvar, då en mc kom upp bakom mig.
Honda CBR900 ?
Inget ljus på (skymmnig dessutom...), passagerare bakpå, och la sig ca 5m bakom min bil.
Då jag hade en bil något framför mig i högra filen, och det snart var dags att svänga, så kändes det liksom inte meningsfullt att byta fil bara för att mc:n skulle kunna köra om (jag tänjde dessutom redan på hastigheten).
Mc:n markerade med att gå ut intill mitträcket, för att markera (eller ta chansen att köra om ?).
Jag gestikulerade till honom att det verkade korkat, och han skulle lugna sig lite.
Därefter växlade han ner och körde slalom mellan min bil och den i andra filen, trots att han då behövde bromsa in hårt vid rundellen... :rolleyes:

Jag stannade vid rundellen för att släppa förbi en bil inne i rundellen, och då kom en annan hoj, oxå passagerare på, som inte heller hade tid att vänta några sekunder till...
Han tvingade sig mellan min bil, och bilen bredvid, med bara någon decimeter tillgodo, och skyndade sig ut i rundellen...framför bilen som redan kom inne rundellen.
Inte många meter tillgodo där... :rolleyes:


Japp, ännu ett nytt tillfälle, där bilisterna runt om får vatten på sin kvarn om att motorcyklister är idioter i trafiken! :fakta

Gossar o töser, liiiiite mer mognad än så borde gå att uppbringa.
Eller är jag ensam om den åsikten i detta forum ?


Passa rej så ja kommer förbi nästa gång .. "vägdrulle"
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
R1 Uffe skrev:
Det heter inte rondellen, utan cirkulationsplats :bow

Japp, för rondell är den runda plätten i mitten av cirkulationsplatsen. Men alla vet ju vad man menar och det går snabbare att säga rondell, än cirkulationsplats... :)
 

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sörbäck
Hoj
Hojlös
Kommer precis från Paris och där är det en oskriven LAG på att man skall släppa fram Motorcyklar!!!

Gör man inte det blir det skitsnea!!

Tränger man sig i ett trafikljus i Sverige riskerar man att någon jäkel prejaren in i ett trafikljus!!!
 

KawaZX9R

Nytvättad hoj!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sala
Hoj
ZX9R förståss
Blade skrev:

Tränger man sig i ett trafikljus i Sverige riskerar man att någon jäkel prejaren in i ett trafikljus!!!

Och det bisarra i situationen är att man inte påverkar deras plats eller tid det tar för dem att komma fram alls.
När det väl är grönt är man ju redan 20 meter ifrån den första bilen i kön.
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
KawaZX9R skrev:
Och det bisarra i situationen är att man inte påverkar deras plats eller tid det tar för dem att komma fram alls.
När det väl är grönt är man ju redan 20 meter ifrån den första bilen i kön.

För mig är enda chansen att komma först i en kö att det slår om till rött precis när jag kommer fram till rödljuset. Då vill man ju inte att det kommer nån och snor första platsen, juh! :rolleyes: :D
 

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
Blade skrev:
Kommer precis från Paris och där är det en oskriven LAG på att man skall släppa fram Motorcyklar!!!

Gör man inte det blir det skitsnea!!

Tränger man sig i ett trafikljus i Sverige riskerar man att någon jäkel prejaren in i ett trafikljus!!!


Det är samma sak här i Belgien!! Alla flyttar sig när man kommer med hojen! :tummenupp
Dessutom "får" man ligga på mittlinjen och köra, på motorvägar, då det annars skulle bli kaos med all trafik om hojar oxå skulle bli tvungna att stå i kö!!
Polisen ser liksom mellan fingrarna med detta, och dom kör oxå på mittlinjerna ibland! :D
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Äsch - ställ dig i vilken korsning som helst i stockholm så får du se billister som gör samma sak...

Den killen kör nog illa oavsett vilket fordon han sitter på / i så såna här diskussioner är ganska meningslösa.

Lustig iaktagelse: Många som klagar på att de bakom ligger för nära ser inte när de själva ligger för nära bilen framför!

*
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Det är därför man har tre-sekundersregeln..
Det enda sättet att skydda sig mot att bli påkörd bakifrån av någon som ligger för nära är att öka avståndet till sin egen framförvarande. Då kan man bättre varna bakåt och bromsa mjukare.
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Re: Re: Köra mc = dåligt rykte ?

Penguin skrev:
Jag håller med dig till fullo, så du är inte ensam. Man kan ha kul på hojen utan att samtidigt se till att reta upp övriga trafikanter. Jag är ingen ängel när jag kör, men jag försöker att inte späda på andras fördomar om att vi skulle sakna två hjul och en hjärna.

Välj era tillfällen att avreagera er väl sporthojsbröder. :fakta

Exakt, jag håller helt med dig.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top