Köra mc med stor ryggsäck?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag har kört långa sträckor med stor tung ryggsäck. På sportigare hojar och på mindre sportiga hojar. Jag knäpper alltid upp remmen runt magen och ser till att axelremmarna är långa nog så ryggsäcken kan vila på passagerarsadeln. Funkar hur bra som helst.

Ser däremot en del risker vid en eventuell vurpa men jag är odödlig så det drabbar inte mig.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Körde med rygga hela tiden jag hade sporthoj och gjorde längre resor. Inga problem alls. Dock känns det ju såklart i axlarna om man lastar tyngt i den.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om man spänner åt den på passagerarsätet så är det inte så stor risk för wobbel?
Nja, det var nog BMW R60 med Earles-gaffel som var känslig för wobbel, och därför hade en ställbar mekanisk styrbroms. På en modern hoj med ryggsäcken fastspänd över passagerarplatsen blir det inte mer wobbel än med passagerare.
Dvs med lugn körning och framhjulet i asfalten hela tiden ingen risk för wobbel.
Men har du inte bråttom, det enklaste är ryggsäcken på ryggen ! Som jag.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nja - själva packvolymen är korrekt presenterad. Den motsvarar en genomsnittlig tysk GS-turist och vad denne anser behövs för att överleva en tvåveckorstur där man hoppas hinna nå polcirkeln.
Man förstår ju att dom bor på hotell, jäklars va mycket grejer dom skulle behöva ha med sig om dom skulle campa istället :jisses

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Har samma erfarenhet! :tummenupp

Hur stor är en stor ryggsäck? Jag körde hem ett skinnställ i en 60-litersryggsack men hade föredragit att spänna fast den bakpå. Men en Kriega som sitter bra går det att köra många mil.
Men en tankväska är att rekommendera. Begränsar toppfarten till 220 kph för min del då jag inte kommer ner bakom kåpan.

Nu kör jag visserligen en motorcykel som Svedea och Bilsport utan Mc inte vill försäkra men känsliga medlemmar på detta forum anser den mer vara av annan motorcykeltyp... :crash

View attachment 486329
Lackat om?

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Lägg nämnda ryggsäck på passagerarsadeln, sätt ett bagagenät över och åk hem, hur enkelt som helst. Sen funkar det bra att köra med ryggsäck med kan jag tycka, men blir den lite tung är det drygt. Jag kör ofta med ryggsäck, tex varje gång jag ska till och från jobbet. Men på längre sträckor brukar jag föredra att spänna fast det där bak, och lastnät rycker jag funkar finfint. Ibland säkrar jag med nåt mer band om jag har nån lite tyngre väska därbak, eller ska åka i flera timmar.
1688554929747.png

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Du har inte skrivit hur långt du ska köra.
Klart det går om du tar det lugnt.
Vill du investera så finns det ju olika lösningar för sporthoj också at spänna fast.
Nedan bild på 1 veckas semesterpackning, funkade bra.
View attachment 486330
Totalt 220 mil eller så. Beror lite på vilken väg jag tar.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Kommer också regna delar av resan verkar det som. Räcker det med regnjacka och regnbyxor över skydden?

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
När jag köpte min VFR åkte jag till Göteborg med en rätt stor Northface-duffel med min utrustning, kläder för ett par dagar och jobbdator. Hem låg allt utom utrustning i väskan som inte längre var full direkt. Det skulle vara väskor på hojen som jag tänkte lägga allt i men firman klarade inte av att sätta dit dem så de budade väskor hem till mig istället...
Funkade men var väl inte någon dröm med 50 mil med duffeln på ryggen

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
När jag köpte min VFR åkte jag till Göteborg med en rätt stor Northface-duffel med min utrustning, kläder för ett par dagar och jobbdator. Hem låg allt utom utrustning i väskan som inte längre var full direkt. Det skulle vara väskor på hojen som jag tänkte lägga allt i men firman klarade inte av att sätta dit dem så de budade väskor hem till mig istället...
Kommer jag 50 mil så är det bra så länge. Då har jag en plats jag kan packa om på och ska stanna i några dagar. Men ser inte fram emot att köra 50 mil i regn.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Den resan var f.ö. den största "chansningtrippen" jag gjort. Skulle iofs ner till Götet och hälsa på en kompis ändå men jag köpte iaf ingen returbiljett så jag var hyffsat inställd på att köpa :D

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Den resan var f.ö. den största "chansningtrippen" jag gjort. Skulle iofs ner till Götet och hälsa på en kompis ändå men jag köpte iaf ingen returbiljett så jag var hyffsat inställd på att köpa :D
Haha låter väldigt likt min sits. Bokat en enkelbiljett till sthlm och lagt en liten handpenning för att han ska ta ned annonsen. Sedan bär det av till Lysekil för att laga min Yamaha och frigöra lite plats i föräldrarnas garage. Därefter söderut mot Österrike.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Haha låter väldigt likt min sits. Bokat en enkelbiljett till sthlm och lagt en liten handpenning för att han ska ta ned annonsen. Sedan bär det av till Lysekil för att laga min Yamaha och frigöra lite plats i föräldrarnas garage. Därefter söderut mot Österrike.
Då har du mer kläder med dig till Tokholma än du kommer att ha i ryggan på vägen tillbaka. Inga större problem således ... ;)

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Så länge du inte har tunga grejor går det bra. Jag körde fzr 1000 på autobahn med tankväska och hyfsat stor ryggsäck. 240 km/h var inga problem och 100 mil på en dag blev det.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Jag körde med den på ryggen och det gick men hade hellre spännet fast den på något sätt. Har dock ingen aning om hur man ska få spänt fast den på ett bra sätt. Försökte med spännband men det gick inget vidare. Gav dock upp rätt tidigt med mitt försök... Någon som har en bild på sin uppspänning?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Majoriteten av långkörningar med R1an, typ Tyskland/Österrike, Norge osv har varit med ca 30 liters rygga, något större någon gång.
Resten har jag haft i en vattentät "korv säck" strajpat på passagerarkutsen...

Har aldrig upplevt något supernegativt, ja förutom att det kan bromsa liiite när det gått riktigt fort på autobahn...
Och det gör det lyckligtvis ganska sällan ändå...

Har f,ö alltid en minirygga med vattenblåsa och lite bra att ha saker i vanliga fall också...

Screenshot_20230717_152404_Gallery.jpg
20230717_152904.jpg

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...