Köra mc utan körkort????

Sanjuro

jagvillintehanånjävlatite l
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
CBR 600 fs, KTM 640
har inte läst tråden jättenoga, men får man inte även indraget lämp vid ett sånt brott, även om inte B-kk blir indraget, då blir det ju omöjligt iaf att ta kk för A inom nått år eller så?

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Generellt sett är det bättre att hålla sig till dom regler som finns, bättre än att bryta mot dom...fartgränser undantagna... :)

Att börja köra hoj utan A-kort kan göra att B-kortet dras in och då hamnar individen lätt snett, kan inte köra till jobbet, kör ändå och åker fast med förlängd spärrtid som följd och så vidare...

Ge er till tåls tills ni kan köra med rätt körkort, det sänker pulsen och ger er en rimlig utbildning att framföra fordonet, inte för att alla förare med körkort kör bra, men förutsättningen ökar en smula...

bigblock

Medlem
Gick med
25 Jul 2004
Hoj
zx10r -05
Jag klotade en polares hoj för ett antal år sen och då hade jag inte A-kortet,
polis å ambulans kom till platsen ,jag fick inte ens böter för olovlig-körning,dom tyckte jag hade nog med bekymmer att fixa polarens hoj osv.
Hojen fixade vi till för ca.7500kr och själv fick jag 15000kr för sveda å verk på
trafikförsäkringen,för ett litet skrapsår på knät.

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Nightrod-08
bigblock skrev:
Jag klotade en polares hoj för ett antal år sen och då hade jag inte A-kortet,
polis å ambulans kom till platsen ,jag fick inte ens böter för olovlig-körning,dom tyckte jag hade nog med bekymmer att fixa polarens hoj osv.
Hojen fixade vi till för ca.7500kr och själv fick jag 15000kr för sveda å verk på
trafikförsäkringen,för ett litet skrapsår på knät.

Inte undra på att försäkringarna är så dyra!

Memphis

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Kawasaki ZX9r
Seriöst nu...

Om du kör utan a-kort åker du dit för olovlig körning omedelbart o alla dina behörigheter ryker! Ta ett a-kort!

För övrigt så fick jag dagen till ära betala 1400:- i böter för att jag körde 131 km/h på E4an. Hurra för polismyndigheten som mäter hastighet på våra finaste vägar med hastighetsbegränsning 110 ist för på typ 50 vägar utanför skolor........

:arsele

cbr_micke

Mmmgaht
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
MT10
Memphis skrev:
Om du kör utan a-kort åker du dit för olovlig körning omedelbart o alla dina behörigheter ryker! Ta ett a-kort!

För övrigt så fick jag dagen till ära betala 1400:- i böter för att jag körde 131 km/h på E4an. Hurra för polismyndigheten som mäter hastighet på våra finaste vägar med hastighetsbegränsning 110 ist för på typ 50 vägar utanför skolor........

Gnäll på polisen ja, enklast så. Kör inte för fort istället så slipper du böta.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Memphis skrev:
Om du kör utan a-kort åker du dit för olovlig körning omedelbart o alla dina behörigheter ryker!

Ännu en i raden av myterna. Olovlig körning ger INTE körkortsindragning per automatik. Läs gärna på innan ni kommenterar, tack. lite längre upp finns referenser till relevanta lagar.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Man riskerar givetvis sitt B-körkort, jag vet iaf en som blev av med bilkortet för sånt här.
Sen tycker jag att du ska lära dig köra i stället för att tjuvåka.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Skalman skrev:
Läs gärna på innan ni kommenterar, tack. lite längre upp finns referenser till relevanta lagar.
Gah! Måste man själv leta upp infon? Snälla, om du vet var den finns kan du väl klistra in den här? Please? :rolleyes:

tobbetrollkarl

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
KTM 525 EXC
hmmm, många ärliga personer här inne. Tycker själv att köra nån enstaka vägsträcka med en enduro utan körkort kan vara ganska oskyldigt. Medans vissa personer med körkort kör 200+ på 70- sträckor mm.

Hur som helst verkar frågan vara ganska svar att svara på eller?

Skalman kan du spec lite tydligare vad som står i lagen?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Jo visst det är ju alltid någon annans fel, självklart är det de med körkort som gör alla felen.
Vad oväntat, tar ni någonsin ansvar för någonting i livet tro?

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Gud straffar ibland omedelbart

ninja joppe skrev:
Vet faktiskt inte vad straffet blir, men jag och min kompis (som inte fått kortet än) fick oss en tankeställare angående köra utan kort igår. Vi var ute och körde och killen som är handledare för honom hade precis åkt hem och vi tog bara en extra sväng :kocko då kör en buss ut lite oväntat från vägkanten, den hade missat en hållplats och släppte av folk strax efter den istället. Detta gör att bilen framför tvärbromsar, jag likadant för att inte köra in i bilen och min kompis bromsar oxå bara det att han får framhjulssläpp och lägger sig, vägen var blöt ska jag tillägga och hal. Som tur är klarar han sig med en skrapad armbåge. Cykeln däremot blev rejält skrapad och det kommer nog kosta en slant. Men när sånt händer tänker man ju att vilken j...a tur att han inte skada nån eller körde in i bilen t.ex. Så vänta du på kortet, böter är inte det värsta som kan hända.

Skaffa kortet innan ni kör MC.... tyvärr för många i detta land som lever i tro om att det är bara att åka och skillnaden med körskolan är att man kan bli stoppad av polisen utan att det kostar massa pengar... FEL FEL FEL FEL

Första dagen med MC:n och nytaget kort kom jag ca 1.5km sedan va det koll... trevliga poliser som va jävligt less på att dom redan plockat 5st MC förare utan MC kort... på 30min !!!! så ser jag någon som kör utan MC kort så får jag god lust att bryta av nyckeln i tändningslåset åt dom...

Det finns en anledning varför SÅ många kuggar sig på uppkörningarna.... och inte enns när du klarat uppkörningen så kan du inte köra mycket hoj....

Men det va ju kul att ni fick lägga lite pengar på hojen istället för på lektioner :) det enda positiva va att ingen blev skadad för det är fan onödigt.... :kocko

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
JoS skrev:
Gah! Måste man själv leta upp infon? Snälla, om du vet var den finns kan du väl klistra in den här? Please? :rolleyes:

Du orkar visst inte ens bläddra tillbaka till sidan ett... har dessutom skrivit lagtexten i tidigare trådar av samma ämne. Men ok då. 1a länken på googlesökning ger detta:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19510649.HTM

"3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.
För någon körkortspliktigt fordon med uppsåtligt eller oaktsamt åsidosättande av föreskrift, som meddelats i fråga om rätten att föra sådant fordon, dömes till böter."

samt lite från körkortslagen (sfs 1998:488):

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.HTM

"5 kap. Körkortsingripande (...)
3 § Ett körkort skall återkallas
(...)
3. om körkortshavaren genom upprepade brott i väsentlig grad har visat bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter de bestämmelser som gäller i trafikens eller trafiksäkerhetens intresse för förare av motordrivet fordon eller spårvagn, (...)
"

Normalstraffet är böter. Om brotter är grovt kan fängelsestraff bli tillämpligt. Det är länsstyrelsen som beslutar om ev. körkortsåterkallelse i varje enskilt fall. 2-hjulssheriffen Chrolo får gärna lägga till eller dra ifrån om det är något jag missat eller uppfattat fel från föreläsningarna.

Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
hmm,
jag ska inte moralisera som så många andra.

Om man kan trafikreglerna (har B-kort) och kör mycket tvåhjuling
så man har bra teknik (enduro, cross, roadracing etc) så är man
troligen mindre farlig i trafiken än många A-kortsinnehavare.

Å andra sidan, om man är så bra på att köra MC är det bara att beställa
uppkörning och fixa kortet, kostar inte mycket, besparar dig en massa besvär.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Skalman skrev:
Du orkar visst inte ens bläddra tillbaka till sidan ett... har dessutom skrivit lagtexten i tidigare trådar av samma ämne. Men ok då.
:Bugar Skalman.

Tack.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Åker man dit med att köra utan körkort behörighet för det man kör(bil, MC, tungt släp etc) så blir man av med sitt körkort för alla behörigheter. Olovlig körning räknas det som och indragningstiden brukar ligga mellan 3-6 månader. Ett år om det är upprepad förseelse. Om det upprepas väldigt många gåner kan de ta ditt fordon och du får inte tillbaka det. Visst säger lagtexten nåt annat men det stämmer inte alltid med verkligheten. Jag har aldrig klarat mig med bara böter, inte ens första gången. Och har inte åkt i finkan heller.

Angående om man bör köra utan körkort så verkar många missa en väldigt enkel sak. Man kan ju faktiskt lära sig det dom lär ut på körskolan nån annanstans. Bara för att en TSV-nisse säger att man är mogen för att få körkort betyder ju inte att det är så och tvärtom. Jag känner flera som har körkort som definitivt inte borde ha det och nån som inte har det som kör bra ändå.
De flesta vet nog om nån som inte fått körkort bara p.g.a nån löjlig liten grej. Min kusin fick inget kort för att hon "glömde" att ställa in sätet i bilen. Att hon inte behövde justera det sket dom i. Själv fick jag inget MC-kort för att jag enligt TSV-horan körde för fort. Det visade sig vara felvisning på hastighetsmätaren, något jag anmärkte på. Skulle jag då inte kunna köra MC bara för det? När jag väl fick mitt kort så tyckte hon det var synd att hastighetsmätaren skulle visa fel då det var det enda fel jag gjorde. Hur dum får man vara? Vem kör för fort på sin uppkörning?

Personligen ser jag inget fel med att köra utan körkort. Jag körde lika bra(eller dåligt) utan körkort som med. Fast det är inte så kul att kika i backspegeln efter snutar hela tiden. Blir jag av med det igen så bryr jag mig nog inte om att skaffa ett nytt, jag köper ett på nätet istället.

Egentligen är det nästan värre att så fort man fått sitt tunga kort kan man gå ut och sätta sig på en Turboladdad hayabusa eller vad som helst. Och lagen säger ingenting. Men nån som kört cross sen dom var 12 får inte ens sätta sig på en 125:a och ut och köra.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...