Köra med "crossväst" och luvtröja - dålig ide?

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Tjena.

Har funderat ett tag på om man skulle testa att köra med cross/motard skyddsväst och luvtröja istället för skinjacka, men hur dålig ide är det egentligen?

Vurpar man med skinjacka så skyddar det förmodligen bättre mot skrapskador än vad en luvtröja gör.. Kör mest korta turer och tänkte försöka mig på att köra stunthoj men det är väl inte omöjligt att vurpa illa även då..

Sen en annan fråga, jag körde i sommras med en kille som använde helställ och sen en tjocktröja på det, har sett många andra göra det också.. varför???

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
JAg har själv köpt en skyddsväst som jag tänkte ha tröja över när man kör till jobbet tex, har dock inte testat ännu. Har hittills kört med skinnställ o hoodie över och kommer fortsätta med det när man ska ut på längre rundor eller när man kör i högre fart. Finns flera anledningar att jag har hoodie över stället, tex att det kan va skönt, man undviker att skita ner stället (tröjan är lättare att tvätta) men framför allt tycker jag att det känns konstigt/fult att enbart köra med ställ när man kör på gata. Det är dock rent personligt tyckande.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Vad anser du är stunta? Att åka på bakhjulet i 150 km/h rakt fram är enligt mig inte stunt, utan bakhjulsåkning, ska du försöka gå på ringar, sitta på tanken osv så skulle jag ta en skyddsväst alla dagar i veckan så länge det inte är några höga farter, du får mycket mer smidighet än med en skinnjacka..

Sen till din andra fråga :
Jag använder tjocktröja för att slippa onödigt smuts på överdelen, skyddar mig emot vinden om det är småkallt ute, värma mig och skydda mig emot regn/kryp.

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Vad anser du är stunta? Att åka på bakhjulet i 150 km/h rakt fram är enligt mig inte stunt, utan bakhjulsåkning, ska du försöka gå på ringar, sitta på tanken osv så skulle jag ta en skyddsväst alla dagar i veckan så länge det inte är några höga farter, du får mycket mer smidighet än med en skinnjacka..

Sen till din andra fråga :
Jag använder tjocktröja för att slippa onödigt smuts på överdelen, skyddar mig emot vinden om det är småkallt ute, värma mig och skydda mig emot regn/kryp.

Stunta var väl att ta i lite kanske, kommer vilja lära mig stunta och med det menar jag tex korta wheelies och simpla trick. kan inte ett skit nu så är helt nybörjare. ska jag köra snabbt så är det nog skinjacka som kommer användas.

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Kan du inte ett skit gör du nock bäst i att köra i helskinn, trillar du så kommer tröjan att gripa tag i asfalten och du kommer tumla runt istället för att glida på asfalten, alltså kommer du slå dig som fan.

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Hoj
KTM 890 r-2022
Du kan köra med va F,, du vill det hanlar ju i slut ändan var o hur man klotar. Jag känner polare som Klotat i 160 på bakhjulet i Jeans o taskig skinnjacka utan något brutet..så allt handlar om Tur! och hur mycket man vill riskera =Livet.. Ska man hålla på att Stunta? Bland trafik så är inget Skydd 100% safe. Jag själv kör både med Skinnställ och Huva+Full skydd under åkt omkull med båda men skulle inte vilja glida längre sträcka med mina lindstrands byxor o Huv+sky, :fakta (Håller med sliCk_kekki) Sitta på tanken o snurra eller att man håller sig på en parkering då Äger Huvtröja+skyddsväst.. Då kan man även köra med dom här shift_kicker_shoe_white_both_LG.jpg Kör Försiktigt :tummenupp

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Jag menar mer vad dom är till för, enbart stuntåkning eller kör folk med dom på vägarna också?

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Kör du med perforerat helställ utan tjocktröja blir det svinkallt på våren och hösten, även sensommarkvällar...

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Jag menar mer vad dom är till för, enbart stuntåkning eller kör folk med dom på vägarna också?

För MC-åkning, folk klär sig som de själva vill egentligen, vissa tar på sig allt för att åka en mil i laglig fart, vissa kör på vardagskläder i 5 mil ala inspirerande körning.

Finns garanterat de som använder skorna på vägarna, pendlar med dom, kör bulten och har sig, men tanken är kanske för folk som vill klä sig bekvämnt(kevlarjeans o kevlarhoodie tex) men ändå säkrare än ett par Lacoste-skor och även stuntning kan jag tänka mig, mer rörlighet.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag kör med Dainese skyddsväst och tröja om jag inte tänkt glida någon längre sträcka på asfalt. Inne i stan med andra ord.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Tjena.

Sen en annan fråga, jag körde i sommras med en kille som använde helställ och sen en tjocktröja på det, har sett många andra göra det också.. varför???

Enkelt, man måste ha nånstans att skriva en korkad slogan på alt få med namn på "klubben" man tillhör. Cållitch är då ett måste och det vet ALLA på SH.

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
Japanese steeeeeel
jag kör med byxor + hängslen, skyddsväst och tröja ovanpå det. funkar hur fint som helst och skyddade min överkropp när jag körde in i en stolpe, tyvärr blev högerbenet kvaddat för livet:( Riktigt skönt att bara ha skyddsväst med en tröja över på sommaren. att glida på skyddsvästen är jag inte det minsta orolig över, är ju skydd i plast över hela västen ju (om du köper rätt väst dvs. finns ju de med mjuka skydd). Gilder hellre på plasten än på skinn (greppar ju tag i underlaget)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka