Köra med en Firestorm på bana?

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Har väl inte köpt den mest lämpade hojen för bana :rolleyes:

Men någon/några banträffar hade jag tänkt hinna med iår.
Håller på med kortet nu och har uppkörning nästa vecka. Tänkte först och främst gå en Broms&Kurv utbildning genom SMC/Folksam.

Jag är nyfiken på er som kört med er Firestorm på bana. Hur funkar det? Den motorbromsar ju väldigt mycket? Något som stör en vid svängar?

De ska tydligen ta i rätt så lätt också vid kraftiga nerläggningar. Fotpinnarna som tar i först eller? Ljuddämparna ska tydligen också ta i :gnissla

För mig som är newbe, ska jag köra som den är eller ska jag åtminstonde göra något åt fotpinnarna? Vill inte klota om det inte är jag som gör något fel :3freak

Överös mig med info!

Tack på förhand.
 

Kalle_rs

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
snart!
Rash skrev:
2248271
Jag är nyfiken på er som kört med er Firestorm på bana. Hur funkar det? Den motorbromsar ju väldigt mycket? Något som stör en vid svängar?

Höja tomgången ska väll hjälpa mot det ? :pannkyss
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Kalle_rs skrev:
2248285 Höja tomgången ska väll hjälpa mot det ? :pannkyss

Njae, den känns lagom som den är. Sedan kan det väl inte hjälpa. Det är ju inte till tomgång den faller..
Tycker bara att varven går ner väldigt fort.. Men vad vet jag, det är ju min första hoj :va
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Rash skrev:
2248290 Njae, den känns lagom som den är. Sedan kan det väl inte hjälpa. Det är ju inte till tomgång den faller..
Tycker bara att varven går ner väldigt fort.. Men vad vet jag, det är ju min första hoj :va
Kör lite bana med den du e nog inga problem!
Gasa bromsa sök apex lägg omkull o gasa på genom hela böjjen!
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Rash skrev:
2248271 Har väl inte köpt den mest lämpade hojen för bana :rolleyes:

Men någon/några banträffar hade jag tänkt hinna med iår.
Håller på med kortet nu och har uppkörning nästa vecka. Tänkte först och främst gå en Broms&Kurv utbildning genom SMC/Folksam.

Jag är nyfiken på er som kört med er Firestorm på bana. Hur funkar det? Den motorbromsar ju väldigt mycket? Något som stör en vid svängar?

De ska tydligen ta i rätt så lätt också vid kraftiga nerläggningar. Fotpinnarna som tar i först eller? Ljuddämparna ska tydligen också ta i :gnissla

För mig som är newbe, ska jag köra som den är eller ska jag åtminstonde göra något åt fotpinnarna? Vill inte klota om det inte är jag som gör något fel :3freak

Överös mig med info!

Tack på förhand.


Den klarar en del nerlägg innan det tar i. Skruva ur piggarna på fotpinnarna och burka mycket så blir det finemang. Det är folk som skrapat avgaskrökarna på den men då har det varit väldans nerlägg :) Motorbromsen är ju som sagt rätt kraftig så möt lite med gas vid nerväxlingar inför kurva, är det riktigt hård inbromsning kan du stabilisera lite med bakbromsen också
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Rash skrev:
2248271 Har väl inte köpt den mest lämpade hojen för bana :rolleyes:

Men någon/några banträffar hade jag tänkt hinna med iår.
Håller på med kortet nu och har uppkörning nästa vecka. Tänkte först och främst gå en Broms&Kurv utbildning genom SMC/Folksam.

Jag är nyfiken på er som kört med er Firestorm på bana. Hur funkar det? Den motorbromsar ju väldigt mycket? Något som stör en vid svängar?

De ska tydligen ta i rätt så lätt också vid kraftiga nerläggningar. Fotpinnarna som tar i först eller? Ljuddämparna ska tydligen också ta i :gnissla

För mig som är newbe, ska jag köra som den är eller ska jag åtminstonde göra något åt fotpinnarna? Vill inte klota om det inte är jag som gör något fel :3freak

Överös mig med info!

Tack på förhand.

Du kan vara lugn hojen klarar MYCKET MER än vad du klarar, så den är fullt duglig. Var en firestorm på pepparotsbanan söndags 18 juni och körde bra och snabbt(snabbare än mig), det är inte hojen som sätter begränsningarna på banan, det är föraren, varje fall för oss lekmän.
 
Last edited:

Big D

Rött é snabbt!
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Gbg
Hoj
Daytona 675 och TL 1000S
Köra bana!

Rash skrev:
2248271 Har väl inte köpt den mest lämpade hojen för bana :rolleyes:
Jag är nyfiken på er som kört med er Firestorm på bana. Hur funkar det? Den motorbromsar ju väldigt mycket? Något som stör en vid svängar?

De ska tydligen ta i rätt så lätt också vid kraftiga nerläggningar. Fotpinnarna som tar i först eller? Ljuddämparna ska tydligen också ta i :gnissla

Överös mig med info!

Tack på förhand.

Tjaba! Jag var och körde bana för första ggn den 4:e juni nu i år.
Motorbromsen var inget problem alls. Den enda ändringen jag gjorde var att skruva ur piggarna från fotpinnarna. Dom gav mig en liten chock när dom tog i på första rundan.

Lycka till och ha det så kul! Det var bland det roligaste jag någonsin gjort :yoparty
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
En av mina bästa kompisar kör en VTR och vi har många gånger varit på bana. Han klagar inte över nått som skrapar i utan den funkar fint även om det inte är en RRRR-hoj och han ligger i med armbågarna eller nått så kan man göra hyfsat feta nerlägg med knäskrap.

Motorbromsen är finns på alla twin-motorer och är en frälsning, bara lära sig jobba med den och innan kurvan skall du vara bromsad och klar sen är det bara gasa. Gå du kursen, du kommer lära dig många bra saker.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
För några år sen när jag körde R1:a (kan ha varit runt -99) så var jag på bana och körde, och eftersom jag hade kört bana redan i flera år så tyckte jag ju att jag var ganska snabb... :tomten

Hursomhelst så rullar det ut en snubbe med en Firestorm och jag beslöt mej för att hänga av honom, han körde ju med en gammal BMW hjälm som hade en siktöppning som en 28" tv och ett skinnställ från 70-talet, lätt match!!!

Han satt rätt upp och ner och körde, inga häng, ingenting, han lade i fotpinnar och krökar och allt annat som möjligtvis kan skrapa i...och han försvann som en avlöning... :huvet

Som jag sagt såååååå många gånger förut, det är klumpen bakom styret det hänger på, inte hojen... far du och kör bana med din VTR.


/Niklas

p.s Livets stora visdomsord; Det FInns Alltid Någon Som Är Snabbare...
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Hade Jens Rock i min grupp i lördags och det gick skit bra att köra med hans VTR iaf..har haft folk på Vrf från sent 80 tal som har hängt med utanproblem :)
 

böle

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2006
Ort
på landet
Hoj
blå
Firestorm

Kul hoj det där , har ägt en sådan själv, höj tomgången och det går mycket lugnare in i böjarna,
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Rash skrev:
2248271 Har väl inte köpt den mest lämpade hojen för bana :rolleyes:

Men någon/några banträffar hade jag tänkt hinna med iår.
Håller på med kortet nu och har uppkörning nästa vecka. Tänkte först och främst gå en Broms&Kurv utbildning genom SMC/Folksam.

Jag är nyfiken på er som kört med er Firestorm på bana. Hur funkar det? Den motorbromsar ju väldigt mycket? Något som stör en vid svängar?

De ska tydligen ta i rätt så lätt också vid kraftiga nerläggningar. Fotpinnarna som tar i först eller? Ljuddämparna ska tydligen också ta i :gnissla

För mig som är newbe, ska jag köra som den är eller ska jag åtminstonde göra något åt fotpinnarna? Vill inte klota om det inte är jag som gör något fel :3freak

Överös mig med info!

Tack på förhand.
Vilken bana och vilken grupp?

Körde själv på Knudan i blå grupp i år. VTR:en var nog f-n en av de sportigare hojarna i gruppen. För B&KK behöver man ingen banhoj, tar det i - häng ut! Jag får i fötterna ibland, när jag glömmer bort mig men det är inget problem.
Superkråkorna och bumsarna fick i ljuddämparna.
Om du inte har tidigare erfarenheter annat än att det är din första gång på bana och du inte ens har körkortet klart tror jag det är rätt lungt med nedläggen.

BTW: Ändra inte tomgången, första passet på B&KK brukar vara att köra runt banan utan broms - då är VTR:en den 'optimala' banhojen. Lättkört. När de andra fegar ur och måste bromsa så släpper man själv bara gasen och hinner ändå få ned farten :)
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Tack för alla tips alla :) :tummenupp

Blir nog till att ta bort piggarna från fotpinnarna iallafall. Även om man inte kan lägga sig ner så mycket så får jag en psykisk lättnad.
Att VETA att inget kan ta i skulle kännas mycket bättre och jag kan köra som jag vill. Även om jag på långa vägar inte hade skrapat i piggarna ändå..

FireSalle: Uppkörning nästa vecka, klarar jag det inte då, så försöker jag igen någon vecka senare. Brukar bli en del avbokningar, så det ska säkert gå.
Men om man skulle klara det, så är tanken att åka till Anderstorp på kvällen.
Kört långlopp där med en föredetta JTCC-S40. Så banan kan man lite iallafall.
Bara att lära sig att köra med hoj där också=)
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Alltså, piggarna är ju till för att ge dig en aning om hur mycket det lutar. Lite som att hänga ut med knät. Fotpinnen är fjädrad uppåt, ingen fara när fegispinnen skrapar i, då finns det stora marginaler. Du står ändå inte så hårt på innerpinnen.
Om du tar bort pinnarna är det sidostöd och ljuddämpare som kommer att ta i först, de fjädrar inte alls lika mycket och marginalerna är mindre då.

Mitt tips, låt pinnarna sitta på och känn efter. Om du efter ett par pass känner att de begränsar dig så är det snabbt gjort att ta bort dem på plats. Alternativt så hänger du ut/fram lite.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
FireSalle skrev:
2248699 Alltså, piggarna är ju till för att ge dig en aning om hur mycket det lutar. Lite som att hänga ut med knät. Fotpinnen är fjädrad uppåt, ingen fara när fegispinnen skrapar i, då finns det stora marginaler. Du står ändå inte så hårt på innerpinnen.
Om du tar bort pinnarna är det sidostöd och ljuddämpare som kommer att ta i först, de fjädrar inte alls lika mycket och marginalerna är mindre då.

Mitt tips, låt pinnarna sitta på och känn efter. Om du efter ett par pass känner att de begränsar dig så är det snabbt gjort att ta bort dem på plats. Alternativt så hänger du ut/fram lite.

Gammal är äldst :) Får bli som du säger..
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
.




<--------

Du har en supersportracer jämfört med den där blåa på bilden. Det är bara att gasa.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Det skall nog gå bra ska du se. Jag har sett en del firestorm på bankörningar och det funkar fint. Är det dessutom första gången på bana så brukar man naturligt ta det lite lugnare och känna efter.

Börjar det skrapa i så får man hänga mer i kurvorna helt enkelt.

Kan man köra såhär med en Ducce Multistrada så skall det nog gå med en eldstorm också.
normal_IMG_0127.jpg


Jag varnar dock för att bankörning för med sig mycket kostnader..
Snart är man inne på massa tillbehör typ kraschkåpor, puckar, fotpinnar, trim, däck och en massa annat.. Ibland blir det ny hoj också..
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
amullo skrev:
Jag varnar dock för att bankörning för med sig mycket kostnader..
Snart är man inne på massa tillbehör typ kraschkåpor, puckar, fotpinnar, trim, däck och en massa annat.. Ibland blir det ny hoj också..

Jag vet :D Kört en del bana med bil och det blir aldrig som man tänkt sig.. 50% av lönen och en massa lånepengar har gått till bil/banträffar/racing de senaste 3-4åren.. Så det blir en del pengar.
Fast hoj är nog lättare att köra av med känns det som. Kör man av med bil kan man lugnt bara fortsätta oftast. Kör man av med hoj så sabbar man väl alltid en massa.. Gränserna känns mycket mindre.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top