Jag började åka Mc (Husqvarna Silverpil) 1965 och åker fortfarande och med helljus på även dagtid.
Varför tror du att det blev LAG på att fordon ska ha ljus(halvljus) på dagtid om nu ingen ser dig bättre som du hävdar?
Det finns väl inget motsattsförhållande till att köra med insidan och dessutom förbättra oddsen att bli sedd genom att använda heljus även dagtid?
En situation när jag är säker på att jag flera gånger räddats är när jag kommit ifatt bilar som haft för avsikt att svänga vänster, då har dom uppmärksammat mig, flera gånger har dom avbrutit sin sväng och väntat på att jag skulle passera.
Klart att man syns bättre med heljus på, eftersom vi har dom vägar vi har, åtmindstone här uppe i norr, så "guppar" hojen upp och ner för varje grop i vägen och får lyset att "flimmra", klart det syns bättre.
OCH eftersom det även är ljust runtomkring hojen på dan så blir ingen "bländad", men däremot tror man säkert att jag "glömt" att blända av och vill uppmärksamma mig genom att blinka tillbaka.
På 70-talet var det vanligt att man monterade "varselljus", de små rektangulära gula som kom som satser när halvljuslagen kom, ett på varje sida om huvudstrålkastaren, men det blev så småningom inte tillåtet.
Idag däremot så ser man ofta, framförallt customhojar med extraljus på sidan om huvudstrålkastaren, och kopplade till halvljus.
Desstu mer vi kan synliggöra oss i trafiken desstu mindre "jag såg inte mc'n" olyckor får vi, om än bara en enda så är det positivt.
/KentW
Jag har vid flera tillfällen råkat ut för att folk sett mig och avbrutit sin vänstersväng eller liknande när jag haft halvljuset på.
Då måste ju halvljuset vara bättre??????
Hur resonerar du egentligen?
Har du något som faktiskt styrker att det var enbart tack vare ditt helljus som dom såg dig eller kan det kanske vara så att dom faktiskt skulle ha sett dig i alla fall och ditt helljus sålunda inte tillför något???
Effekten att ljuset upplevs "flimmra" är dessutom större på halvljus än på helljus. Detta på grund av ljuskäglans utformning.
Helljuset har en relativt symmetriskt formad ljuskägla framåt och den är inte avskärmad uppåt. Ljuskäglan kommer då att röra sig så att mötande förare "flyttas runt" i mitten av ljuskäglan där den är som starkast och variationerna i ljusstyrka blir ganska små.
Halvljuset är assymmetriskt och avbländat och ljuskäglan kommer då att röra sig så att mötande förare omväxlande är i ljuskäglan och bredvid den vilket upplevs som en stor förändring i ljusstyrkan.
Nej. Det finns inget direkt motsatsförhållande mellan helljus och köra med insidan. Däremot är det så att om du faktiskt tror att du är säkrare för att du åker runt och bländar mötande trafik så medför det att du faktiskt omedvetet sänker din egen beredskap då faran ju inte är lika stor.
Det är precis samma fenomen som kan ett bra hockeylag att förlora mot ett dåligt. Man underskattar motståndet och det leder omedvetet till en dålig prestation. Så fenomenet drabbar även elitidrottare som faktiskt vet om det och faktiskt har som levebröd att aldrig underskatta saker.
Personligen tror jag att du inte ökar din säkerhet. Och om du tror att det finns någon lampa i världen som skulle tillföra mer säkerhet än ytterligare en justering av din körstil så tror du fel.
Kör du på ett sådant sätt att du anser att riskerna är så stora med din körning att du måste tända helljuset för att det eventuellt skulle göra det säkrare så kör du på fel sida marginalerna.
Anpassa din körning så att du tar risker som du själv är villig att ta istället.