Köra med helljus på

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Hur kan du veta att det är ditt helljusanvändande som gjort att de såg dig? :confused:

Kör du om nån bil utan att du har ögonkontakt , via bilens backspeglar, med föraren...?
Inte jag.....
Blinkar jag med hel/halv så får jag ögonkontakt, och kör jag med heljus så får jag ögonkontakt tidigare och oftare utan att jag behöver blinka, inte nån vetenskaplig utredning utan erfarenhet efter massor av hoj mil.

Testa själv så får du se.....

/KentW
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Syns MC förare fullt tillräckligt? Du skojar eller?

Jag har blivit påkörd av en bil som stod still på utfarten från en parkering och körde in i sidan på mig när jag passerade med hojen. Hon körde in med sitt högra hörn i min högra fotpinne. "Oj, jag såg dig inte" var kommentaren.

Jag hade endast halvljus på, fullt dagsljus...

Tycker du att MC förare syns bra i trafiken så kan du inte ha kört många mil...

Vi kan ju tryggt utgå ifrån att hon inte sett dig då. Men frågan är då.
Såg hon dig inte för att din motorcykel var osynlig eller såg hon dig inte för att hon helt enkelt inte tittade alls åt det hållet?
Folk tittar helt enkelt ingenstans när dom kör annat än rakt fram i körriktningen. Döda vinkeln och andra ställen som man fick lära sig att man ska hålla uppsikt i har helt enkelt upphört att existera.

Problemet i den där situationen var inte att din hoj syntes för dåligt. Hon hade antagligen inte sett dig om du kommit i en pippigul van med saftblandare på taket heller. Hon brydde sig helt enkelt inte om att vrida på huvudet.
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Jag började åka Mc (Husqvarna Silverpil) 1965 och åker fortfarande och med helljus på även dagtid.

Varför tror du att det blev LAG på att fordon ska ha ljus(halvljus) på dagtid om nu ingen ser dig bättre som du hävdar?

Det finns väl inget motsattsförhållande till att köra med insidan och dessutom förbättra oddsen att bli sedd genom att använda heljus även dagtid?

En situation när jag är säker på att jag flera gånger räddats är när jag kommit ifatt bilar som haft för avsikt att svänga vänster, då har dom uppmärksammat mig, flera gånger har dom avbrutit sin sväng och väntat på att jag skulle passera.

Klart att man syns bättre med heljus på, eftersom vi har dom vägar vi har, åtmindstone här uppe i norr, så "guppar" hojen upp och ner för varje grop i vägen och får lyset att "flimmra", klart det syns bättre.

OCH eftersom det även är ljust runtomkring hojen på dan så blir ingen "bländad", men däremot tror man säkert att jag "glömt" att blända av och vill uppmärksamma mig genom att blinka tillbaka.

På 70-talet var det vanligt att man monterade "varselljus", de små rektangulära gula som kom som satser när halvljuslagen kom, ett på varje sida om huvudstrålkastaren, men det blev så småningom inte tillåtet.

Idag däremot så ser man ofta, framförallt customhojar med extraljus på sidan om huvudstrålkastaren, och kopplade till halvljus.

Desstu mer vi kan synliggöra oss i trafiken desstu mindre "jag såg inte mc'n" olyckor får vi, om än bara en enda så är det positivt.

/KentW

de som gör vänstersväng framför, eller kör ut på huvudled framför en timmertradare eller dyl. (och överlever) har tyvärr också samma förklaring "jag såg den inte". Så sambanden du försöker hävda är inte så enkla. Och att använda en extraordinär åtgärd som helljus är bygger bara upp behovet för andra att öka sin synbarhet.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Kör du om nån bil utan att du har ögonkontakt , via bilens backspeglar, med föraren...?
Inte jag.....
Blinkar jag med hel/halv så får jag ögonkontakt, och kör jag med heljus så får jag ögonkontakt tidigare och oftare utan att jag behöver blinka, inte nån vetenskaplig utredning utan erfarenhet efter massor av hoj mil.

Testa själv så får du se.....

/KentW

Skulle jag inväntat ögonkontakt med alla bilister innan jag kört om dem så skulle jag nog inte gjort så många omkörningar överhuvudtaget. Speciellt när man ligger 40 meter bakom en lastbil och kör i mörker/motljus. :)

Men visst är det en trafiksäker metod alltid! Fungerar ännu bättre om man kombinerar mer att trycka på tutan varje gång man gör om. :tummenupp
 
Last edited:

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
kent w in da house:
Testa själv så får du se.....


Näeee det är ju inge kul, bättre att bara argumentera fram & tillbaka på SH....

Bodde åtskilliga år i So California och där & i Nevada var det lag på helljus dagtid (om man hade lysen på hojen), NTHSB hade kollat på det fram & tillbaka och fört statistik under flera år och MC olyckorna gick ner markant efter att man införde den lagen, kanske bara funkar där....

DP says: Jag kör med helljus dagtid....
 

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Vara
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Alltid helljus dagtid.

Ser ingen anledning att inte köra med det på.

Aldrig en bil som har blinkat på mig, vilket dom brukar vara fruktlöst snabba med om man råkar köra helljus med bilen på dagen.

Sen har ju alla olika bra helljus, men jag har alltid mitt på.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Menar du att en MC som har ungefär 1/10 av ytan och ofta endast en framlampa förändrar inte chansen att upptäcka den?
Det förändrar inte heller chansen att folk misstolkar det som en moped?

Menar du att det skulle vara OK att köra ut framför någon och orsaka en olycka bara för att det är en moped???
Bilar, motorcyklar och mopeder är samtliga fordon och när dom är i trafiken så är dom rörliga objekt. Våra hjärnor reagerar mer på rörelser än storleken (Detta under förutsättning att vi inte pratar om föremål som är så små att dom inte går att se eller rör sig så fort att vi inte hinner se dom)
Huruvida det är en moped eller inte har inte med saken att göra eller inte.
Ska man ut på en väg och det kommer ett fordon så ska man bedöma avstånd och hastighet och om det kan ske utan att man hindrar det fordonet kan man köra ut. Om det sedan är en långtradare, bil, MC eller EU-moppe som kommer där på 50-sträckan har ingen betydelse.
Dessutom tror jag inte för ett ögonblick att folk inte kan se skillnad på en liten moppe och en MC. För det gör dom. Framför allt genom fordonsplacering mm för mopparna kör efter kanten vilket inte MC gör.

Däremot är det enklare att säga att man trodde det var en moppe och därför missbedömde hastigheten då man i viss mån friar sig själv från ansvar då på ett annat sätt än om man säger att man körde ut utan att göra någon bedömning alls.
För att någon av dom klantarna som kör ut framför folk ska hinna med hela tankekedjan att det där är en moped. Dom får gå max 45, då håller den max 45 tror jag inte för ett ögonblick på. Dessutom är varenda moppe ute på vägarna trimmad så den går fortare än så.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
kent w in da house:
Testa själv så får du se.....


Näeee det är ju inge kul, bättre att bara argumentera fram & tillbaka på SH....

Bodde åtskilliga år i So California och där & i Nevada var det lag på helljus dagtid (om man hade lysen på hojen), NTHSB hade kollat på det fram & tillbaka och fört statistik under flera år och MC olyckorna gick ner markant efter att man införde den lagen, kanske bara funkar där....

DP says: Jag kör med helljus dagtid....

Lag på HELLJUS dagtid? De har ju inte ens lag på halvljus på dagtid så vitt jag vet. (Har bott där borta ja mä, körde visserligen bara bil då)
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
kent w in da house:
Testa själv så får du se.....


Näeee det är ju inge kul, bättre att bara argumentera fram & tillbaka på SH....

Bodde åtskilliga år i So California och där & i Nevada var det lag på helljus dagtid (om man hade lysen på hojen), NTHSB hade kollat på det fram & tillbaka och fört statistik under flera år och MC olyckorna gick ner markant efter att man införde den lagen, kanske bara funkar där....

DP says: Jag kör med helljus dagtid....

Då är det inte något som avviker längre, och då själ det inte onödig uppmärksamhet. Då fungerar det säkert i den trafikmiljö och de ljusförhållanden som gäller där. :tummenupp

Mycket möjligt att det är rätt väg att gå här också. Men det är inte fallet idag.
 

Mendoz

Sporthojsnörd
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XSR 900 2017
Alltid helljus men bara dagtid, dom som anser sig bländade - blir dom bländade av solen med?

På morgonen när solen står lågt bli man ju bländad av den, hjälper dock att köra med tonat visir. Det är ju när solen står högt på himmlen som man inte bländas av den, för att den inte lyser i ögonen på en..? :confused:
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag började åka Mc (Husqvarna Silverpil) 1965 och åker fortfarande och med helljus på även dagtid.

Varför tror du att det blev LAG på att fordon ska ha ljus(halvljus) på dagtid om nu ingen ser dig bättre som du hävdar?

Det finns väl inget motsattsförhållande till att köra med insidan och dessutom förbättra oddsen att bli sedd genom att använda heljus även dagtid?

En situation när jag är säker på att jag flera gånger räddats är när jag kommit ifatt bilar som haft för avsikt att svänga vänster, då har dom uppmärksammat mig, flera gånger har dom avbrutit sin sväng och väntat på att jag skulle passera.

Klart att man syns bättre med heljus på, eftersom vi har dom vägar vi har, åtmindstone här uppe i norr, så "guppar" hojen upp och ner för varje grop i vägen och får lyset att "flimmra", klart det syns bättre.

OCH eftersom det även är ljust runtomkring hojen på dan så blir ingen "bländad", men däremot tror man säkert att jag "glömt" att blända av och vill uppmärksamma mig genom att blinka tillbaka.

På 70-talet var det vanligt att man monterade "varselljus", de små rektangulära gula som kom som satser när halvljuslagen kom, ett på varje sida om huvudstrålkastaren, men det blev så småningom inte tillåtet.

Idag däremot så ser man ofta, framförallt customhojar med extraljus på sidan om huvudstrålkastaren, och kopplade till halvljus.

Desstu mer vi kan synliggöra oss i trafiken desstu mindre "jag såg inte mc'n" olyckor får vi, om än bara en enda så är det positivt.

/KentW

Jag har vid flera tillfällen råkat ut för att folk sett mig och avbrutit sin vänstersväng eller liknande när jag haft halvljuset på.
Då måste ju halvljuset vara bättre??????
Hur resonerar du egentligen?
Har du något som faktiskt styrker att det var enbart tack vare ditt helljus som dom såg dig eller kan det kanske vara så att dom faktiskt skulle ha sett dig i alla fall och ditt helljus sålunda inte tillför något???

Effekten att ljuset upplevs "flimmra" är dessutom större på halvljus än på helljus. Detta på grund av ljuskäglans utformning.
Helljuset har en relativt symmetriskt formad ljuskägla framåt och den är inte avskärmad uppåt. Ljuskäglan kommer då att röra sig så att mötande förare "flyttas runt" i mitten av ljuskäglan där den är som starkast och variationerna i ljusstyrka blir ganska små.

Halvljuset är assymmetriskt och avbländat och ljuskäglan kommer då att röra sig så att mötande förare omväxlande är i ljuskäglan och bredvid den vilket upplevs som en stor förändring i ljusstyrkan.

Nej. Det finns inget direkt motsatsförhållande mellan helljus och köra med insidan. Däremot är det så att om du faktiskt tror att du är säkrare för att du åker runt och bländar mötande trafik så medför det att du faktiskt omedvetet sänker din egen beredskap då faran ju inte är lika stor.
Det är precis samma fenomen som kan ett bra hockeylag att förlora mot ett dåligt. Man underskattar motståndet och det leder omedvetet till en dålig prestation. Så fenomenet drabbar även elitidrottare som faktiskt vet om det och faktiskt har som levebröd att aldrig underskatta saker.

Personligen tror jag att du inte ökar din säkerhet. Och om du tror att det finns någon lampa i världen som skulle tillföra mer säkerhet än ytterligare en justering av din körstil så tror du fel.

Kör du på ett sådant sätt att du anser att riskerna är så stora med din körning att du måste tända helljuset för att det eventuellt skulle göra det säkrare så kör du på fel sida marginalerna.
Anpassa din körning så att du tar risker som du själv är villig att ta istället.
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
g-man in da house:
(Har bott där borta ja mä, körde visserligen bara bil då)


Jepp bil inget lyse dagtid, hoj (med lyse) helljus dagtid så var det iallafall hela 80 & 90 talet. Åkte bland annat på en XR750 därborta, reggad utan lyse så då slapp jag men fick inte heller köra efter mörkrets inbrott och var tvungen att kunna visa handtecken om jag blev stoppad, CHP MC-snutarna tyckte det var kul att stoppa en längs motorvägen och be en visa handtecken, skitkul att stå vid sidan och vinka, höger! vänster! bromsa!...

DP says: Hur det är idag vet jag inte....
 

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
det är väl självklart att man syns mer om det lyser mer om hojen? Förstår inte hur man kan argumentera emot det. Sen är iaf mitt helljus så pass svagt att det knappast bländar nån i dagsljus.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
g-man in da house:
(Har bott där borta ja mä, körde visserligen bara bil då)


Jepp bil inget lyse dagtid, hoj (med lyse) helljus dagtid så var det iallafall hela 80 & 90 talet. Åkte bland annat på en XR750 därborta, reggad utan lyse så då slapp jag men fick inte heller köra efter mörkrets inbrott och var tvungen att kunna visa handtecken om jag blev stoppad, CHP MC-snutarna tyckte det var kul att stoppa en längs motorvägen och be en visa handtecken, skitkul att stå vid sidan och vinka, höger! vänster! bromsa!...

DP says: Hur det är idag vet jag inte....



Menar du inte att man i USA i vissa stater tillåter att strålkastaren blinkar medan man kör, s.k. headlight modulation. Det är inte lag på halvljus ens i USA. Men det är ändå industristandard sedan 1978 när det gäller motorcyklar.

För mer info rörande olika regler i olika delstater kan jag rekommendera denna sida.
 
Last edited:

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
g-man in da house:
Menar du inte att man i USA i vissa stater tillåter att strålkastaren blinkar medan man kör, s.k. headlight modulation


Det där vet jag diskuterades mycket i mitten på 80-talet därborta, likaså med blinkande bromsljus på MC vet att man stötte på det lite då och då, det pratades också mycket om att MC kanske skulle ha 3 framlampor i en triangel form, altså en där den normalt är och en på varje sida i fothöjd, detta skulle göra att en MC såg ut som ett tåg, i USA har alla tåg framlampor i en triangel (som blinkar) och om en MC såg ut som ett tåg skulle den få folk att reagera, vet inte vart det hamnade. Jag jobbade i bildesignbranchen i ett Japanskt företag så att även jobba med MC var inte så konstigt, vi gjorde ett flertal studier på triangelbelysning men av det blev inget....

DP says: Hade headligt modulation och blinkade bromsljus på en Z1300...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
det är väl självklart att man syns mer om det lyser mer om hojen? Förstår inte hur man kan argumentera emot det. Sen är iaf mitt helljus så pass svagt att det knappast bländar nån i dagsljus.

Nja. Faktum är att vi ser förändringar bättre än konstanta tillstånd. Så det är ur det hänseendet bättre att ha halvljuset som är avskärmat tänt då mötande trafik kommer att vara omväxlande i och bredvid ljuskäglan än det är att ha helljuset på då mötande förare kommer att befinna sig mitt i ljuskäglan hela tiden.
Halsljuset på en mororcykel upplevs som en kraftigt varierande ljuskälla medan helljuset upplevs som en relativt konstant ljuskälla.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Det är ganska vanligt att det som kör lite för fort ibland brukar kör med helljus på under dagtid.

Brukar själv göra det ibland, verkar vara lite lättare för bilarna man kör om att upptäcka än i backspegeln.. Sen om man syns bättre i korsningar eller utfarter vet jag inte men tycker det verkar så ibland faktiskt!

Det är ju inte direkt som att de bländar nån mitt på dan iaf...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
g-man in da house:
Menar du inte att man i USA i vissa stater tillåter att strålkastaren blinkar medan man kör, s.k. headlight modulation


Det där vet jag diskuterades mycket i mitten på 80-talet därborta, likaså med blinkande bromsljus på MC vet att man stötte på det lite då och då, det pratades också mycket om att MC kanske skulle ha 3 framlampor i en triangel form, altså en där den normalt är och en på varje sida i fothöjd, detta skulle göra att en MC såg ut som ett tåg, i USA har alla tåg framlampor i en triangel (som blinkar) och om en MC såg ut som ett tåg skulle den få folk att reagera, vet inte vart det hamnade. Jag jobbade i bildesignbranchen i ett Japanskt företag så att även jobba med MC var inte så konstigt, vi gjorde ett flertal studier på triangelbelysning men av det blev inget....

DP says: Hade headligt modulation och blinkade bromsljus på en Z1300...

Det där med triangelbelysning har jag funderat på. Finns det egentligen något förbud mot det i Svea nu?

I USA så ser man ibland motorcyklar som kör med vitt ljus i båda blinkerslyktorna. Min första tanke angående detta är att det verkar vettigt. Idag när diodlamporna tar över mer och mer så borde det ju kunna vara väldigt lätt att montera in ett par tre vita dioder i blinkerarna fram som lyser tillsammans med halvljuset bara för att "bredda" fordonet en aning. Sen när man slår på blinkersen så aktiverar man de gula lysdioderna i samma lykta.

P-ljuslampan lyser ju ständigt och varselljus är tillåtet på dagtid så det borde väl inte vara förbjudet om man installerade en 1watts vit lysdiod, eller två ;) , i blinkersarna?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där med triangelbelysning har jag funderat på. Finns det egentligen något förbud mot det i Svea nu?

I USA så ser man ibland motorcyklar som kör med vitt ljus i båda blinkerslyktorna. Min första tanke angående detta är att det verkar vettigt. Idag när diodlamporna tar över mer och mer så borde det ju kunna vara väldigt lätt att montera in ett par tre vita dioder i blinkerarna fram som lyser tillsammans med halvljuset bara för att "bredda" fordonet en aning. Sen när man slår på blinkersen så aktiverar man de gula lysdioderna i samma lykta.

P-ljuslampan lyser ju ständigt och varselljus är tillåtet på dagtid så det borde väl inte vara förbjudet om man installerade en 1watts vit lysdiod, eller två ;) , i blinkersarna?

Med risk för att jag kanske har fel så tror jag det är så att halvvljuset bara får bestå av två ljuskällor. Man får alltså inte har fler än två halvljuslampor.
Sen får man inte ha några andra ljuskällor framåt som är tända samtidigt som halvljuset. Parkeringsljus är undantaget.
Du får alltså inte stoppa in dioder i blinkersarna och använda dom som varselljus. Eller du får det väl men du får inte ha dom tända samtidigt som halvljuset. Huruvida men gör E-märkningen av blinkersen ogiltig om man gör modifieringar på den vågar jag inte uttala mig om men jag misstänker att så är fallet.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Heljlus på på dagen, är helt övertygad att jag syns bättre då.

Skulle det irritera nån bilist får det vara, så minuskontot bland halvblinda bilförare är så mycket större än det iritationsmoment jag ev ställer till med. Och sen när har någon blivit bländad på ett trafikfarligt vis under dygnets ljusa timmar:va
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top