Köra med jeans på stan

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
Sätt dig på en hoj å trilla ner mot marken med knät först med ställ å sen utan ställ så får du se va som känns bäst.Mc stövlar skyddar mot krosskador oxå på nedre delen av underbenet...

klart ett ställ känns bäst, där har man ju skydd på knäna, men det är ju ingen garanti att benen inte krossas? skyddar knäet lite så det inte blir mos kanske, med går ändå att bryta/ krossa benen fast man har skydd
 

lady

Pratglad
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxern såld :(
klart ett ställ känns bäst, där har man ju skydd på knäna, men det är ju ingen garanti att benen inte krossas? skyddar knäet lite så det inte blir mos kanske, med går ändå att bryta/ krossa benen fast man har skydd

Självklart är det ingen garanti...större chans att du klarar dig dock. man kan inte garantera sig för ngt, kan bara förebygga. Det gäller ju allt. Jag tar hellre den säkrare vägen än den osäkra.
 

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Lund, Skåne
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...
Det finns ju adekvata skydd för underben/knän som skall funka mot krosskador. Naturligtvis inom rimliga gränser. Dessa skall kunna användas under jeans:

34311-3114080.jpg


Skall tåla rätt så kraftig belastning enligt tester i USA.
Annars så får man köra utan skydd och när/om man vurpar så får man ta det som en man:D.
 

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
Crescent
på med lädret, om inte annat kanske du får hugg på en rysk sjöman....
 

karl_magnum

Amatör
Gick med
24 May 2006
Ort
Kramfors
Hoj
Polka r1 1998
precis,det var tyngden på hojen som krossade hans ben. Han har fortfarande ont efter ett antal operationer. går me krycka å hela hans liv är förändrat.han hade säkert klarat sig 100grr bättre om han hade haft skydd..

Han hade fått en protes sa du.. Var bara nyfiken på vad för slags protes? Tänkte då han fått hojjen på benet om det var hela benet som blivit en protes? Får hoppas han blir helt återställd iaf!
 

frille72

frille34
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6r -00
halloj

även om jag vill köra med jeans när det är 26+ ute så gör jag det inte,, bättre att åka skyddat för det gör nog jävligt ont att ramla med jeans antar jag....
 

lady

Pratglad
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxern såld :(
Han hade fått en protes sa du.. Var bara nyfiken på vad för slags protes? Tänkte då han fått hojjen på benet om det var hela benet som blivit en protes? Får hoppas han blir helt återställd iaf!
Dom opererade honom för någon månad sen å satte in en protes i en del av benet men det verkar inte hjälpt så nu tror ja dom ska ge han en protes på hela benet eller en större del av benet. :(
 

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM 450 EXC
Det är inte alltid skydd skyddar faktist...HAHA, körde in i en stillestående bil i 100 km/h för några år sen, jaa, åkte i munkjacka och jeans, utan handskar, DOCK med hjälm givetvis...Jag flög mer som i en båge och krakade ner rätt på vägen, rullade runt och rullade på för att sen stanna...Tror inte skyddskläder hade hjälpt mot dom skador jag fick...Men däremot om det blir lindriga olyckor som att man börjar vobbla och börjar glida på asfalten är ju inte jag den som är den som vill åka utan handskar...Nu för tiden är det ALLTID handsskar...!
 

Mr Slevin

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2007
Ort
Landskrona
Hoj
Honda CBR 1000 -07
www.MocycleJeans.com de har jeans som man kan köra motorcykel med...dessutom är de godkända av försäkringsbolag som MC-kläder..
Jag kör i ett par sånna och de fungerar utmärkt, de är vindtäta, de blir inte varma, känns som ett par vanliga jeans och dessutom ingår det CE godkända knäskydd (som jag inte använder dock)

Är de svalare än skinnställ? Är sugen på ett par.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Om man är lite osäker kan man göra följande test.

Ta på dig så lite skydd du tänkt åka i.
Spring så fort du orkar, till exempel på parkerigen utanför huset. Släng dig på knäna och försök gärna glida en bit på asfalten, kanske mot en trottoarkant.

Gör sedan samma test med full skyddsutrustning.

Inget av testen kommer antagligen att kännas särskilt bra, men det senare känns nog något mindre iallafall.
 

Frolicc

Ny medlem
Gick med
14 May 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki SV650S, Suzuki GSX 400 FWS
Ärligt, tycker ni inte att ni överdriver en smula?

Själv har jag många gånger cyklat i bortåt 100 km/h, endast iklädd lycrabyxor med matchande t-shirt. Handskar var aldrig riktigt min grej inom landsvägscykligen så enda som räknades som skydd får väl vara frigolitkrukan på skallen.

Höll på att skita på mig när jag körde ned i en håla och punkterade framhjulet i över 80. Men jag lever än, och trots crasher på träningar så var det då ingen som gled 50 m vid en crash i 50km/h. Det är ju iförsig viss skillnad i hojvikt jämfört med mc...

Föresten så måste ni RAKA BENEN också! Mycket lättare att rengöra sår på benen om det inte är en massa hår i.
 

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1098 i framtiden
Ärligt, tycker ni inte att ni överdriver en smula?

Själv har jag många gånger cyklat i bortåt 100 km/h, endast iklädd lycrabyxor med matchande t-shirt. Handskar var aldrig riktigt min grej inom landsvägscykligen så enda som räknades som skydd får väl vara frigolitkrukan på skallen.

Höll på att skita på mig när jag körde ned i en håla och punkterade framhjulet i över 80. Men jag lever än, och trots crasher på träningar så var det då ingen som gled 50 m vid en crash i 50km/h. Det är ju iförsig viss skillnad i hojvikt jämfört med mc...

Föresten så måste ni RAKA BENEN också! Mycket lättare att rengöra sår på benen om det inte är en massa hår i.

Håller med själv cyklat i 60 o ramlat då iförd bara shorts.....
Säger BARA TUR ATT JAG HADE HJÄLM

tycker dyns om alla som cyklar runt utan hjälm o tror dem e balla.
När huvudet slog mot asfalten och jag hörde hur hjälmen knäcktes kunde jag bara tänka på en sak.. fan vad duktig jag e som cyklar med hjälm
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Någon som har koll på MC-olyckstatistiken i andra länder. När man varit i sydeuropa så har jag nog aldrig sätt någon åka med skydd och där finns det dessutom bra mycket fler Motorcyklar. Det känns dock som att bilförarna är mer vana med att hojarna surrar som bålgetingar kring dom. Vet att morsan var på studiebesök(hon är sjuksyrra) i Bologna och där hade dom väldigt mycket huvudskador. Detta berodde till stor det på att många körde utan hjälm.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Någon som har koll på MC-olyckstatistiken i andra länder. När man varit i sydeuropa så har jag nog aldrig sätt någon åka med skydd och där finns det dessutom bra mycket fler Motorcyklar. Det känns dock som att bilförarna är mer vana med att hojarna surrar som bålgetingar kring dom. Vet att morsan var på studiebesök(hon är sjuksyrra) i Bologna och där hade dom väldigt mycket huvudskador. Detta berodde till stor det på att många körde utan hjälm.

..och som idioter i de smala gränderna de kallar gator. Jag var en sväng i Bologna i somras och det var minst svart lurigt att ratta en i sammanhanget ganska stor bil (Volvo V70) bland alla små tvåhjulingar som susade om på båda sidor i alla lägen. Inte konstigt att dom ramlar och slår sig ofta, när dom (ja, nästan alla känns det som) med svenska mått mätt kör fort, vårslöst och utan vettiga skydd.
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
har köpt ett par riktigta knäskydd från Wolfsport, eg. för offroadande tror jag men det känns jävligt stabilt att vurpa asfalt med såna, ska provköra med dom i veckan, får se hur dom känns. Dom inbyggda sk CE-"skydden" känns löjliga i jämförelse..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top