Köra med läckande packbox på ena gaffelbenet?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hej! Kan man köra med en läckande packbox på ena gaffelbenet eller är det bara att låta hojen stå? Jag hade behövt pendla med hojen på måndag men det kanske blir svårt...

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Om du har en skiva fram och det är den sidan som läcker så kan de sluta med försämrad / obefintlig bromsverkan.
Damen på övergångstället tyckte de va lagom kul när jag kom med tantens DTR och det var noll bromsverkan fram och jag glider med låst bakhjul precis fram till övergångstället... :stop

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Bunta fast en trasa eller något för att fånga ev olja kan väl vara bra om du verkligen måste köra.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Om du har en skiva fram och det är den sidan som läcker så kan de sluta med försämrad / obefintlig bromsverkan.
Damen på övergångstället tyckte de va lagom kul när jag kom med tantens DTR och det var noll bromsverkan fram och jag glider med låst bakhjul precis fram till övergångstället... :stop
Jag har dubbla skivor fram, ena glider men ska göra som Shimonu skrev och sätta en trasa på gaffelbenet så jag slipper få oljan på skivan.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Ibland räcker det med att ta ett bladmått och dra runt packboxen och skyddsgummit då det kan ha fastnat skräp som gör att olja tar sig genom. Kan vara värt att testa om du har bladmått tillgängligt :tummenupp

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En av dig tillklippt plast bit kan lösa det.
https://rideapart.com/articles/easy-fork-seal-repair
Som redan skrivits ovan, bladmåttet.
Annars bara kör men ta det lugnt med rejäla marginaler för bromsning.
(Jag har sett en SMC-instruktör köra med läckande packbox på sin 1 år gamla Ducati Panigale. Han var inte glad.....över Öhlins)

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det finns ju grader i helvetet, fuktar det bara lite så att det bara blir en tunn oljehinna eller är rinner det ner en liten skvätt för varje gång du gungar gaffeln? Men jag hade heller inte kört många meter med en inkontinent gaffel.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
(Jag har sett en SMC-instruktör köra med läckande packbox på sin 1 år gamla Ducati Panigale. Han var inte glad.....över Öhlins)
Det har ju egentligen inget med ålder eller vems logo det är på grejerna, får du ett olyckligt stenskott på väg hem från handlaren med din 10 minuter och 2km gamla hoj så får du en läckande gaffel på den också :fakta Eller om du är en ganska urusel "stuntare" som ofta låter hojen falla fritt från nästan en tolva gång på gång på gång, sånt sliter också rejält på grejerna på en vanlig gathoj, till skillnad från crossar och andra geggmoppar som är byggda för sånt.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Gaffeln på min KTM450 pissar olja ifall den stått någon månad.
I början bytte jag man jag har bladdmåttat samma gummiringar MÅNGA gånger sedan dess.

Pumpa gaffeln några gånger.
Knacka ner skrapringen först, den du ser alltså och gojsa runt ett bladmått sedan.

Troligen borde man ejenklijen riva, göra rent och byta olja ifall det funkar eftersom där finns skit men, u know.
Like a boss.

- - - Updated - - -

Gaffeln på min KTM450 pissar olja ifall den stått någon månad.
I början bytte jag man jag har bladdmåttat samma gummiringar MÅNGA gånger sedan dess.

Pumpa gaffeln några gånger.
Knacka ner skrapringen först, den du ser alltså och gojsa runt ett bladmått sedan.

Troligen borde man ejenklijen riva, göra rent och byta olja ifall det funkar eftersom där finns skit men, u know.
Like a boss.

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Provkörde pappas GSX1100F med två läckande packboxar... verkligen en upplevelse.
bromssträcka som vart minst 4 gånger så lång.

Ingen feel alls i bromsarna.

Du väljer väl själv, men jag hade avstått.

Se om du kan rengöra dem, jag har klippt upp glassbox lock och petat ner för att fiska upp skit.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA