Köra med trasiga packboxar

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jaha nu läcker ena packboxen i gaffeln som ett såll. Fråga: kan man fortfarande köra eller riskerar man att paja något mer??? Förutom att det skulle kunna rinna olja på bromsskivorna så att bromsen tar lite sämre (fixat med första hjälpen förband:D ), kan inte byta förns nästa vecka:mad:
 

Sundberg No1

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
Järbo
Hoj
KTM 950 Adv. -03 & KTM 200 EXC -01
Rinner det ner olja på bromsbeläggen så blir dom oljebemängda å då e de bara att byta ut dom. Går inte att få dom rena igen. Kanske en onödig kostnad. Farligt e de oxå för den delen, så nog skulle jag låta den stå tills du bytt packboxar.

Lycka till.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Rinner det ner olja på bromsbeläggen så blir dom oljebemängda å då e de bara att byta ut dom. Går inte att få dom rena igen. Kanske en onödig kostnad. Farligt e de oxå för den delen, så nog skulle jag låta den stå tills du bytt packboxar.

Lycka till.

jo men förutom det, kan det skada gaffeln mcket??? jag måste ju få gasa lite ikväll:huvet
 

jan banan

Kaiser
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Sthlm
Hoj
vtr1000 ninja7 929rr R1
Sorry mate, men du får hålla dig.. med en packbox trasig så trycker du snart sönder den andra med, då den får bära all vikt när du kör... å då kan det bli spännade
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Sorry mate, men du får hålla dig.. med en packbox trasig så trycker du snart sönder den andra med, då den får bära all vikt när du kör... å då kan det bli spännade

Ok ja ja den andra e fin fin den får hålla upp den andraikväll sen är det slutkört på en vecka.

Jag får ta det lungt.
 

jan banan

Kaiser
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Sthlm
Hoj
vtr1000 ninja7 929rr R1
tänk dig för när du bromsar bara, att gaffeln kommer vara mjuk så du inte slår igenom. om du nu "måste"..
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Har kört med trasiga packboxar..inga problem, tänk bara på att bromsverkan blir kass när skiva och belägg är dränkt i olja. Du ska se vad lätt det går att wheela :D
Är ena boxen paj, så kommer den andra snart ändå.
 

kraschpuck

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R6, KTM 450sxf
jag skulle inte va rädd för att köra, du byter ändå båda 2 sen när du byter packboxar...
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
...smaksak förstås, men en på en vecka är det väl inget att bry sig om tycker jag. Inget mer än bromsbeläggen kan påverkas som sagt.
(i unga år körde man ju oftare med defekta än hela packboxar :rolleyes: )

Edit:
-Packboxarna "bär" ingen vikt, det gör fjädrarna !
-Jag ser inget varken teoretiskt eller praktiskt (enl erfarenhet) samband till att nästa packbox skulle gå sönder bara för att den ena gör det. Varken dämpning eller fjädring påverkas menligt av läckande packbox sålänge inga jätemängder rinner ut (och det gör det inte på en vecka, ..eller ens en månad).
 
Last edited:

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Åndalsnes
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Jag tror inte att det är en bra idé att köra med endast en packbox. Gaffelbenen bli ojämnt belastade då det är lättare att trycka ihop en gaffel där dämparfunktionen är nedsatt. När benen inte ger samma motstånd kommer en brytning kring hjulaxeln att uppstå. Om brytningen är så stor att något blir skadat vet jag inte, men det kan knappast vara nytting för varken hjulaxel eller gaffelben.
 

per24

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2005
Ort
småland
Hoj
honda cbf1000
Jag tror inte att det är en bra idé att köra med endast en packbox. Gaffelbenen bli ojämnt belastade då det är lättare att trycka ihop en gaffel där dämparfunktionen är nedsatt. När benen inte ger samma motstånd kommer en brytning kring hjulaxeln att uppstå. Om brytningen är så stor att något blir skadat vet jag inte, men det kan knappast vara nytting för varken hjulaxel eller gaffelben.

Jag tror också att det kan bli en brytning vid hjul axlen men om matrialet håller för det vet jag ej men en ökad belastning blir det.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag tror också att det kan bli en brytning vid hjul axlen men om matrialet håller för det vet jag ej men en ökad belastning blir det.

Av vilket skäl skulle det bli det? Packboxarna är inte trycksatta, dom håller bara tätt för den olja som trycks upp ur röret invändigt. Fjädrarna är det som bär vikten, inte oljan. Oljan dämpar rörelsen på fjädern, inget annat.

Jag tror inte att det är en bra idé att köra med endast en packbox. Gaffelbenen bli ojämnt belastade då det är lättare att trycka ihop en gaffel där dämparfunktionen är nedsatt. När benen inte ger samma motstånd kommer en brytning kring hjulaxeln att uppstå. Om brytningen är så stor att något blir skadat vet jag inte, men det kan knappast vara nytting för varken hjulaxel eller gaffelben.

Förklara, gärna med en bild, varför det skulle bli snedbelastning?
 
Last edited:

Krestor

Raggningsbar, respektera det!
Gick med
15 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona
En packbox är en tätningsanordning mellan två ytor t.ex. mellan maskindelar el. i rörskarv som hindrar att olja, vatten, gas m.m. läcker ut ur en maskin eller att smuts eller andra föroreningar kommer in i den.
Det är lugnt att köra med en något defekt dito under förutsättningarna att oljemängden är någorlunda intakt och att inte olja läckt på bromskiva och belägg.
En packbox bär ingen vikt och därmed blir inte heller gaffelbenen ojämnt belastade.
Läge att byta på båda sidorna när man ändå pillar.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top