Köra med tungt släp

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Efter årsskiftet ska man ändra reglerna för att köra med tungt släp. Finns det några fördelar av att ta körkort för tungt släp i år istället för att vänta tills de nya reglerna träder i kraft? Egentligen är detta en fråga som berör min syster främst som kör med hästtransport. Idag på b-kort och då är man rätt begränsad vad man får köra för dragbil. Hon vill slippa detta dilemma i framtiden. Ska hon se till att ta körkort för tungt släp redan i höst eller kan hon lugnt ta det nästa år?

Någon som kan ge någon input?

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Man måste ändå göra en uppkörning, så jag förstår inte riktigt den nya regelns fördelar :dummer

Så det är lika bra att ta "riktigt" BE-Kort istället för villkor 96 på B-kortet

Tog själv BE-kortet i slutet på Maj i år när jag såg att det skulle behövas en uppkörning för att få ha totalvikt på 4250kg
Nu har jag ingen begränsning på mitt BE-kort det är bilen som begränsar inte kortet :tummenupp

En speciell variant av körkortsbehörigheten B införs – utökad B-behörighet
Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg.

För att få utökad B-behörighet kommer det att krävas att föraren genomgår ett särskilt körprov. Åldersgränsen kommer att vara 18 år. Utökad B-behörighet kommer att markeras på baksidan av körkortet med villkorskod 96.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det där lät ju inte så genomtänkt. Skiljer det sig BE behörigheten om man tar den före eller efter årsskiftet? Ska nog föreslå för syrran att hon fixar det här i höst. Tog det lång tid att klara av BE behörigheten? Syrran fasar för teorin, men jag tror inte det är några större bekymmer egentligen. När jag tog mc-kort var teorin den lättaste biten eftersom man redan hade grunderna från bil-kortet. Likaså själva uppkörningen i trafik. Det krångligaste var övningarna på övningsbanan. Garagesvängen i mitt fall. Kan tänka mig att fasta övningarna är den svåraste biten med BE-kortet också för någon som inte är van att köra med släp regelbundet.

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Jag tog mitt BE tidigt i våras. Tyckte inte alls det var speciellt svårt. Det man får fokusera lite extra på är den tekniska beskrivningen och lastsäkring.

Manöverbanan är riktigt enkel. Man har gott om tid på sig, och man får kliva ur bilen hur många gånger som helst och titta. Om det var länge sen man tog B-körkort kan det vara bra att ta någon lektion för att bli av med "ovanorna" man fått under åren.

En fördel med att ta det nu är att det blir bilen som begränsar hur tungt man får dra. Nästa år kommer det bli en maxvikt för fordonskombinationen. Vad den hamnar på vet jag tyvärr inte. Dvs, har du tex en cheva som väger 3ton, och får dra 5 ton, är det inte säkert du får dra det ifall du tar BE nästa år.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det där lät ju inte så genomtänkt. Skiljer det sig BE behörigheten om man tar den före eller efter årsskiftet? Ska nog föreslå för syrran att hon fixar det här i höst. Tog det lång tid att klara av BE behörigheten? Syrran fasar för teorin, men jag tror inte det är några större bekymmer egentligen. När jag tog mc-kort var teorin den lättaste biten eftersom man redan hade grunderna från bil-kortet. Likaså själva uppkörningen i trafik. Det krångligaste var övningarna på övningsbanan. Garagesvängen i mitt fall. Kan tänka mig att fasta övningarna är den svåraste biten med BE-kortet också för någon som inte är van att köra med släp regelbundet.
Teorin är i stora drag samma som för bil. Skillnaderna är lite om lastsäkring och liknande. Men det är inte särskilt många av de frågor som kommer på Trafikverkets som handlar om sånt. Det mesta handlar om samma trafikregler som man pluggade när man gjorde B-teorin.

När det gäller körningen så ska det inte vara några större problem. Din syster har väl redan viss vana av att köra med släp? Då vet hon ju redan hur man backar och så. Själva manövreringen i det nya provet är inte så svårt. Det som flest brukar stypa dit på under en BE-uppkörning är inte själva körningen utan funktionsbeskrivning och säkerhetskontroll. Men skulle man missa det kan man göra ett omprov bara på de delarna.
Angående fordon som används vid prov: http://korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/personbil-med-tungt-slap/Korprov/Fordon/
Angående körprovet: http://korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/personbil-med-tungt-slap/Korprov/Under-provet/
Provföreskriften (TSFS 2012:45), sidorna 9 och 10 innehåller skisser av hur manöverprovet ser ut: http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS 2012/TSFS 2012_45.pdf

Last edited:

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tack för svaren, man kanske rent av skulle ta ett BE kort för egen del också för att gardera sig inför eventuellt framtida behov. Jag ska framföra det som skrivits i tråden till syrran. Hon har viss vana av att köra med hästsläp, men känner sig rätt begränsad när det gäller bilval på b-kort.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Kan ju inte vara speciellt vanligt att man kommer dra mer än 3500Kg efter en B-reggad bil. Jo jag har sett stora pickuper med bamsiga hästtransporter med inbyggd bodel men dom är lätträknade..om ens dom är på mer än 3500Kg.

De flesta hästsläp är ju reggade på 1200-2500Kg.

Köra upp med automat vet jag inte om man får göra om man inte redan har automat som begränsning på sitt B-kort. Skulle det gå så skulle man nog få en "endast automat" begränsning på BE behörigheten. Låter iaf som en dum ide om man inte redan har begränsat kort av någon anledning.

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Njo, tänkte väl det. Problemet är att jag har endast bilar med aut. för tillfället, hade förenklat lite.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Sitter själv i samma dielmma. Det ända som skiljer är att på ett BE innan 19Jan så får man dra obegränsat efter 19 Jan får man på BE "endast" dra 3500Kg. Men vilken bil får dra mer än 2500? Defender får dra 3000Kg, finns nog några jänke pickisar. Som om jag kommer ha det behovet.

Mitt råd är vänta, uppköringen är en enkel uppkörning utan manöverbana. Jag väntar i vilket fall.

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Så man kommer att förenkla uppkörningsmomentet på BE när man ändrar reglerna efter årsskiftet?

Nej
Tror Qwerty menar "B-kort utökad vilkor 96" som får en enklare uppkörning men det finns ingen info om detta ännu

Uppkörnigar brukar kosta ca 1500:- oavsett typ av kort o teoriprov ca 220:-
så du sparar 220:- på utökade kortet :tungan

Jag tyckte valet var lätt när jag tog BE-kort

Teoriprovet och säkerhetskontrollen kräver lite pluggande
Manöverbana lite träning om man inte kan det redan
Körningen var enklast, inte som en vanlig uppkörning utan mer som en kontroll på att du kan framföra bil o släp säkert

/S

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Sitter själv i samma dielmma. Det ända som skiljer är att på ett BE innan 19Jan så får man dra obegränsat efter 19 Jan får man på BE "endast" dra 3500Kg. Men vilken bil får dra mer än 2500?

Min Jeep Grand Cherokee får dra 3500Kg, frågan är om man hinner fram till nästa mack innan tanken är tom bara...

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Kan berätta att det ser ganska kul ut när jag kommer med en liten Subaru Impreza och ett hästsläp med boggi. Men Imprezan fixar det mycket bättre än en trött 745:a. Kan inte de nya reglerna, men med BE är jag inte begränsad av bilens tjänstevikt, utan kan ta släpvagnsvikten. Vilket brukar vara mer för alla 4WD. :D

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Antar att man måste ha fixat teori samt uppkörning innan den sista i år för att få riktiga BE kortet?
Eller räcker det med att ha bokat uppkörningen i år och att det är ok att köra upp efter nyår?

Funderar på att ta BE men är inte riktigt på det klara om jag bör ta det innan nyår.

Är enda anledning att ta BE om jag ska dra mer än 3500Kg efter en B-reggad bil?

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Min Jeep Grand Cherokee får dra 3500Kg, frågan är om man hinner fram till nästa mack innan tanken är tom bara...

"Fördelen" med V8 är att bensinförbrukningen är i princip lika hög oavsett vad du har bakom ;-)

Not sent from an iProduct...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Och om man inte gör nytt prov gäller alltså de gamla reglerna? Totalvikt max 3500kg? Frågar för att jag precis hörde lite svammel om att man skulle få dra mer även på B-kort utan körprov? Jag kör vw-buss nu och kan inte dra mer än 800kg innan jag går över 3500kg totalt. Köpte precis ett 950kg-släp som jag planerade att typa ner men fick rådet att bara vänta???

har googlat och hittar inte som tyder på att jag skulle vara hjälpt av att bara vänta till efter årsskiftet. :va

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Och om man inte gör nytt prov gäller alltså de gamla reglerna? Totalvikt max 3500kg? Frågar för att jag precis hörde lite svammel om att man skulle få dra mer även på B-kort utan körprov? Jag kör vw-buss nu och kan inte dra mer än 800kg innan jag går över 3500kg totalt. Köpte precis ett 950kg-släp som jag planerade att typa ner men fick rådet att bara vänta???

har googlat och hittar inte som tyder på att jag skulle vara hjälpt av att bara vänta till efter årsskiftet. :va

http://www.korkortsportalen.se/Uplo...januari 2013/120224_de nya behörigheterna.pdf

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur funkar det för den som får köra tung personbil på B-behörighet, får han också gå efter bilens dragvikt om han har BE?
Isf finns det ju en teoretisk möjlighet att hitta fordon som får dra betydligt mer än 3500kg.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping