Köra med tungt släp

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur funkar det för den som får köra tung personbil på B-behörighet, får han också gå efter bilens dragvikt om han har BE?
Isf finns det ju en teoretisk möjlighet att hitta fordon som får dra betydligt mer än 3500kg.

Jag blev nyfiken (och har tråkigt på jobbet så jag svarar mig själv:

Det verkar inte finnas några hinder för att regga tex en tung lastbil som personbil och därefter hänga på ett släp och ge sig ut med sitt 24m ekipage på en bit över 20 ton om man så vill. Men då gäller det att ta BE i år.
Låter löjligt men tex en del raceteam skulle nog gärna göra så.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Syrran tog inget BE-kort förra året. Ren lathet antar jag. Det hade nog inte varit så dumt ändå för hennes del.

Jag såg idag att det finns en omräknare på transportstyrelsens hemsida som kanske kan vara till nytta för någon som i framtiden tittar på tråden:

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Någon som har reg.nummer på ett par släp i olika viktklasser om någon skulle vilja använda sig av kalkylatorn och se vad de får dra med en specifik bil och behörighet?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Bra länk det där.

Mitt hästsläp TBG091 som har 2000Kg totalvikt kräver fortfarande BE för både min Audi WUM908 och min Jeep FYP575 så det där "utökad B" var ju inte så mycket att hänga i julgranen :)

Mycket trevliga dragbilar är det iaf, lite törstiga med bensin V8, automat och 4WD men det är sällan dom måste växla ner bara för att det är lite motlut.

Du måste ha BE-behörighet för att dra släpvagnen med bilen. Bilens totalvikt, 2360 kg och släpvagnens totalvikt, 2000 kg blir sammanlagt 4360 kg. Om sammanlagda totalvikter överstiger 4250 kg krävs BE-behörighet.

Du måste ha BE-behörighet för att dra släpvagnen med bilen. Bilens totalvikt, 2440 kg och släpvagnens totalvikt, 2000 kg blir sammanlagt 4440 kg. Om sammanlagda totalvikter överstiger 4250 kg krävs BE-behörighet.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Fattar ingenting(när jag testade kalkylatorn).
Jag har en Trafic som jag nu tänkte montera drag och handla ett LV1000 släp till. Ett LV1000 för att jag med B-körkort kan ändå inte lasta in mer än en hoj om jag skulle gå på ett större kåpsläp.

När jag nu knapprar in reg.nr på Traficen(UNK332) och sen ett LV1000 släp som jag hittade på nätet(KBH698) så lyser det rött i kalkylatorn. Vad menas med detta?!?

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Fattar ingenting(när jag testade kalkylatorn).
Jag har en Trafic som jag nu tänkte montera drag och handla ett LV1000 släp till. Ett LV1000 för att jag med B-körkort kan ändå inte lasta in mer än en hoj om jag skulle gå på ett större kåpsläp.

När jag nu knapprar in reg.nr på Traficen(UNK332) och sen ett LV1000 släp som jag hittade på nätet(KBH698) så lyser det rött i kalkylatorn. Vad menas med detta?!?

Ahaaa, det var bara om jag lastar fullt. Det var nån som nämnde åt(för nån vecka sedan) mig att nuförtiden så får man inte ens hänga på ett tomt släp efter en Trafic. Men, jag tolkar detta bara att......så länge jag håller mig under 3500kg i bil och släp(släp max 750 totalt) så är det bara att tuta på med B-kort.

Traficen har dock totalvikt 2900kg, så det innebär väl med 1780 kg tjänstevikt så kan jag dra 750kg släp och bara 370kg i bilen?(....eller hur jag nu förmedlar vikten mellan släp o last i bil)

Har jag tänkt rätt?

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Det är alltid fullastat som räknas (totalvikt) så det hjälper inte att du bara lastar en hoj, eller kör släpet tomt
Det väger 1000 kg ändå enligt lagen om du har B eller B villkor 96 körkort

Har du BE kort så är det aktuell vikt som gäller inte totalvikt
Så med BE-kort kan jag dra ett 1800kg släp med en Nissan Micra, bara det är tom...

Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Det är alltid fullastat som räknas (totalvikt) så det hjälper inte att du bara lastar en hoj, eller kör släpet tomt
Det väger 1000 kg ändå enligt lagen om du har B eller B villkor 96 körkort

Har du BE kort så är det aktuell vikt som gäller inte totalvikt
Så med BE-kort kan jag dra ett 1800kg släp med en Nissan Micra, bara det är tom...

Jisses.....då var det kört då :(
Tack för infot! Får då helt enkelt skaffa mig en större bil då(och köra utan släp.....
Ringde faktiskt i veckan till transportstyrelsen och där sa dom nåt helt annat, dvs, det var grönt att köra så länge totalvikten var under 3500kg . Så fel hon hade då....

Dock, har sett på blocket en LV1000 som var omtypad till 750kg. Vad jag förstår så är det fritt fram för det......

Last edited:

Hudik

Guest
Ringde faktiskt i veckan till transportstyrelsen och där sa dom nåt helt annat, dvs, det var grönt att köra så länge totalvikten var under 3500kg . Så fel hon hade då....

Jag förstår inte varför det är så svårt att förstå vikterna på bil och släpvagn.
Här är en förenklad förklaring

Regeln säjer att för B-kort UTAN tillägg så:
1# Totalvikten på vagnen får aldrig överstiga tjänstevikten på bilen.
2# Tågvikten får inte överstiga 3500kg
3# En 750kg vagn får du alltid dra, såvida inte 1# eller 2# bryts

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Med tågvikten menas totalvikten på bilen plus totalvikten på släpet.
(Står i papperna och det kvittar om du har last eller inte)

Sen har ju bilen en maximal släpvagnsvikt som inte får överskridas.

Vi har en focus som har Max släpvikt 1300 kg och tjänstevikt 1450 som med B kort får dra en släp med Max totalvikt 1450 kg men som vid vägning inte får väga över 1200 kg för det är vad bilen Max får dra

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Jag förstår inte varför det är så svårt att förstå vikterna på bil och släpvagn.

Jo. jag förstår nu.....men man kan ju inte ha koll på allt här i livet:)
Att man dessutom snackar med dom som ska veta(transportstyrelsen) och dom nämner något annat så......(förbannade myndigheter. det är inte första gången man blivit felinformerad)

Såg den här tråden bara av en slump....och det var ju en jävla tur det(eftersom jag var på G att handla). Tur att sporthoj.com finns. Här finns allt från mekhjälp till hjälp med kärleksbekymmer :tummenupp

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08

Om du ska visa dig på styva linan vore det klädsamt om du själv först tog reda på vad som gäller nu.
Sedan den 19 januari gäller att dragbilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3500 kilo. Din regel #1 togs bort vid samma datum, alltså kravet om att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt. Det gäller inte längre!
Lätt släpvagn (max 750 kg totalvikt) får man alltid dra på B-kort så länge som bilens tillåtna släpvagnsvikt inte överskrids.

Hudik

Guest
Om du ska visa dig på styva linan vore det klädsamt om du själv först tog reda på vad som gäller nu.
Sedan den 19 januari gäller att dragbilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3500 kilo. Din regel #1 togs bort vid samma datum, alltså kravet om att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt. Det gäller inte längre!
Lätt släpvagn (max 750 kg totalvikt) får man alltid dra på B-kort så länge som bilens tillåtna släpvagnsvikt inte överskrids.

Ang. regel 1#, okej då, det blev ändrat sedan jag läste reglerna på senhösten, trode inte att en myndighet kunde ändra reglerna så snabbt och obemärkt men det är ändå 3500kg som MAX för B kort.

Körkortsportalen.se

"Även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt, förutsatt att den sammanlagda totalvikten på släp och bil inte överstiger 3 500 kg. För att köra sådana fordonskombinationer räcker det med körkort med behörighet B.
Den utökade B-behörigheten ger rätt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg. Den utökade B-behörigheten ger inte rätt att köra större personbilar eller lastbilar. Den utökade viktbegränsningen gäller enbart vid tillkopplad släpvagn."

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/fordon-du-far-kora/bil-med-slap/
http://www.transportstyrelsen.se/sv...r/Slap/Slapvagn--husvagn/Har-du-ratt-korkort/

Här finns ett program som beräknar hur tungt släp DU får dra
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Känner nån till om det är omständigt att typa ner ett LV1000(1000kg) släp till 750kg?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Känner nån till om det är omständigt att typa ner ett LV1000(1000kg) släp till 750kg?

Nu var det länge sedan jag vägde om ett släp, men kravet var att man måste göra en "teknisk förändring" och sedan göra en registreringsbesiktning.

Det jag gjorde (jag vägde upp släpet till 2 ton) var att byta kulhandske. Inte för att det var något fel på den gamla, utan för att få till en "teknisk förändring".

Jag var även tvungen att beställa någon form av viktintyg från tillverkaren, vilket svenska generalagenten för mitt släp ordnade åt mig.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping