Köra med urkopplade avgasportar!

Sukalimpan

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki rg125 f
tjena har en Rgf -92 som ni kankse vet så brukar dom ha en del probs me avgasportarna då dom är dåligt tillverkade från fabrik!

har då hört att man kan köra med urkopplade!
undrar om någon här gör det eller om ni vet vad som händer? effektskillnad??

skulle va kul om någon visste!
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Sukalimpan skrev:
tjena har en Rgf -92 som ni kankse vet så brukar dom ha en del probs me avgasportarna då dom är dåligt tillverkade från fabrik!

har då hört att man kan köra med urkopplade!
undrar om någon här gör det eller om ni vet vad som händer? effektskillnad??

skulle va kul om någon visste!

En ren speculation är att den har samma topp men sämmre botten/mellan register.
 

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
aprilia rs
prulle skrev:
En ren speculation är att den har samma topp men sämmre botten/mellan register.

Jag skulle nog säga, att det inte bara är sämre botten/mellan register. Det existerar inte någon kraftregister alls där!!!!
För att komma till toppeffekten behövs det både botten och mellanregister. Du kan alltid pröva.
Den blir lika pigg som en rullator med punktering.
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Sukalimpan skrev:
tjena har en Rgf -92 som ni kankse vet så brukar dom ha en del probs me avgasportarna då dom är dåligt tillverkade från fabrik!

har då hört att man kan köra med urkopplade!
undrar om någon här gör det eller om ni vet vad som händer? effektskillnad??

skulle va kul om någon visste!

Problemet ligger inte i om dom är urkopplade eller inte. Om du vill försäkra dig om att det inte ska hända något som har med avgasportarna att göra så är det bara att ta bort dom. Dock så vet jag inte vad som händer då. Eftersom det blir som två hål uppfrån cylindern och avgaserna kan ta den vägen ut.

Det är alltså konstuktionen på avgasportarna som är dålig. Du förhindrar inga haverier eller så genom att bara koppla ur dom och låta dom ligga där.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
rasar det så rasar det. Var glad istället för att du har den grymmaste 125cc sportsmotorn som någonsin har tillverkats (enligt mig). Tar du bort ventilerna så skapas turbulens istället som gör att hojen går skit. Ta ur dem och titta till dem efter sprickor, är det inget och allt ser fint ut så kör hårt eller eventuellt köp förstärkta ventiler som finns att beställa hos rgv250.co.uk.
 

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Rockholm
Hoj
ingen nsr längre
Sukalimpan skrev:
tjena har en Rgf -92 som ni kankse vet så brukar dom ha en del probs me avgasportarna då dom är dåligt tillverkade från fabrik!

har då hört att man kan köra med urkopplade!
undrar om någon här gör det eller om ni vet vad som händer? effektskillnad??

skulle va kul om någon visste!
min var urfunktion på min NSR ett tag den gick ur kasst :död
 

Sukalimpan

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki rg125 f
philsson skrev:
rasar det så rasar det. Var glad istället för att du har den grymmaste 125cc sportsmotorn som någonsin har tillverkats (enligt mig). Tar du bort ventilerna så skapas turbulens istället som gör att hojen går skit. Ta ur dem och titta till dem efter sprickor, är det inget och allt ser fint ut så kör hårt eller eventuellt köp förstärkta ventiler som finns att beställa hos rgv250.co.uk.


dom e ju så jävla dyra!!!!

blir väll till att ta ur dom med lagom mellanrum!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Sukalimpan skrev:
dom e ju så jävla dyra!!!!

blir väll till att ta ur dom med lagom mellanrum!
oroa dig inte. Rasar det så gör det men ska du gämföra kostnaden mellan reparatinskostnad och nya förstärkta ventiler tror jag att risken finns att du ångrar dig när den väl rasar :D .
För övrigt hade jag kört på ändå. SÅÅÅÅ kasst är det inte. visst mycket omtåligare än andra hojar/märken men det är även de absolut bästa RC ventilerna du kan få tag på till en 2t.
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
När jag besiktade min ostrypta hoj så hade jag kopplat loss en vajer till rc valvet och den gick jättedåligt, slutade varva vid typ 8000 varv. Men visst går det att köra med avgasporten urkopplad
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Ogre skrev:
När jag besiktade min ostrypta hoj så hade jag kopplat loss en vajer till rc valvet och den gick jättedåligt, slutade varva vid typ 8000 varv. Men visst går det att köra med avgasporten urkopplad
Du hade den urkopplad inte bortplockad :brinnerup
 

rosena

speedskiiare
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
diverse
Jag har kört med hängda portar i min rgf och d funkar bra :tungan själv klart värdelöst botten men på toppen gör det ingen skillnad ;D
Kommer det en rs så är det bara slira på kopplingen så drar du han ändå :D
enda drygar är att man kan inte ligga på 6:an i 90-100 utan att växla ner det kommer uppförsbacke :(
 

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Rockholm
Hoj
ingen nsr längre
men vadå? om man tar bort den så borde de låta som fan för att de är ett hål där den satt :va :confused: eller hu gör man??
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
rosena skrev:
Jag har kört med hängda portar i min rgf och d funkar bra :tungan själv klart värdelöst botten men på toppen gör det ingen skillnad ;D
Kommer det en rs så är det bara slira på kopplingen så drar du han ändå :D
enda drygar är att man kan inte ligga på 6:an i 90-100 utan att växla ner det kommer uppförsbacke :(
Min RGV gick då allt inte köra under 8k varv. Nästan svårt att slunga upp den över det varvtalet så det gällde ju att hålla det från början till slut.
(låste ventilerna i öppet läge)
Ogre skrev:
Ja :va och trådstartaren sa :
alltså vi snackade om att koppla ur eller att ta bort dem. Jag misstänkte att han inte höll isär det.

NSR_MAN skrev:
men vadå? om man tar bort den så borde de låta som fan för att de är ett hål där den satt :va :confused: eller hu gör man??
På suzukis modeller har du en lucka över ventilerna som sluter så det är "tätt" även om ventilerna inte finns där. Sen att det blir turbulens istället är ju en annan femma :brinnerup
 

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Husqvarna wr 125
Jag körde utan avgasportar när jag byte från crm till nsr cylindern.
Den gjorde ensådär 165 fast då körde jag på etanol också.
Men botten å mellan register var jö som det var, men hur ofta ligger man där?
2 t racer ffs :tummenupp
 

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Ort
Haninge
Hoj
Aprilia RS 125 -03
0nicke0 skrev:
Jag körde utan avgasportar när jag byte från crm till nsr cylindern.
Den gjorde ensådär 165 fast då körde jag på etanol också.
Men botten å mellan register var jö som det var, men hur ofta ligger man där?
2 t racer ffs :tummenupp


var det bara jag som hörde något som prasslade fucko borta i busken?

men om det är så alla 125cc tvåtaktsåkare tänker vet ajg iaf vad jag ska bli, mc meck eftersom att de felsta kommer rasa någongång :)
 

Sukalimpan

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki rg125 f
kan man inte behandla portarna på något vis för att förhindra ventuella sprickor?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Sukalimpan skrev:
kan man inte behandla portarna på något vis för att förhindra ventuella sprickor?
Det är en bra fråga, lägg upp den i mekforumet istället. Vad gäller att köra med låsta portar så har de ingen betydelse på driftsäkerheten, det är enbart med bortplockade portar du kan vara säker, dock som tidigare nämt så blir det turbulens och hojen kommer gå skit. Oroa dig inte så mycket, använd de du har och om du är osäker köp förstärkta ventiler. Men som sagt, kolla upp i forumet hur du kan stärka dem. De stärkta ventilerna som går att köpa är inte bara starkare i materialet utan de har en annan konstruktion också.
 

isy

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Ahvenanmaa
Hoj
cykel
philsson skrev:
rasar det så rasar det. Var glad istället för att du har den grymmaste 125cc sportsmotorn som någonsin har tillverkats (enligt mig). Tar du bort ventilerna så skapas turbulens istället som gör att hojen går skit. Ta ur dem och titta till dem efter sprickor, är det inget och allt ser fint ut så kör hårt eller eventuellt köp förstärkta ventiler som finns att beställa hos rgv250.co.uk.

Var hittade du ventilerna på den här sidan? Jag har letat nån minut, men jag har inte hittat dom :confused:
Hur mycket kostade dom?

Är det power-valves till RGV 250n? är det dom du menar? Passar dom?
 

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Myllsjö
Hoj
Kawasaki Z1000
Borrade ett hål genom båda halvorna på mina ventiler... i öppet låge och slog igenom en sprint, sen kopplade jag bara ur motorn och det mäsktes ingen skillnad.

Detta va på en suzuki ts125r och den har samma avg-ventiler som rgf.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top