Köra med urkopplade avgasportar!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
isy skrev:
Tack ska du ha, jag köpte en rg igår :banana
Fick den väldigt mycket billigare pga att det var något litet problem med
ventilerna. Så nu ska jag kolla hur det ligger till med dom, och vänta på att våren kommer :yoparty
årsmodell? Det är nog inte samma ventiler till den äldre modellen.
 

Sukalimpan

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki rg125 f
überjahn skrev:
Borrade ett hål genom båda halvorna på mina ventiler... i öppet låge och slog igenom en sprint, sen kopplade jag bara ur motorn och det mäsktes ingen skillnad.

Detta va på en suzuki ts125r och den har samma avg-ventiler som rgf.


hmm detta låter som en klyftig ideè, Philsson hade jag haft råd hade dom bättre ventilerna suttit i nu!
 

isy

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Ahvenanmaa
Hoj
cykel
philsson skrev:
årsmodell? Det är nog inte samma ventiler till den äldre modellen.

Det är en -92:a passar dom på den då? Hur mycket kostade dom där ventilerna? jag har inte hittat några priser.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
isy skrev:
Det är en -92:a passar dom på den då? Hur mycket kostade dom där ventilerna? jag har inte hittat några priser.
£28 står det på sidan. Det blir runt 389kr då för 2 par. :tummenupp
 

isy

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Ahvenanmaa
Hoj
cykel
philsson skrev:
£28 står det på sidan. Det blir runt 389kr då för 2 par. :tummenupp

Va? så lite? När jag var där inne och kollade, så hittade jag att dom där power-valvsen skulle kosta £402.52 :3freak
Inte kan väl 2 st ventiler kosta 389kr? Här var jag bor skulle orginalventiler till den där cykeln kosta 800 €.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
isy skrev:
Va? så lite? När jag var där inne och kollade, så hittade jag att dom där power-valvsen skulle kosta £402.52 :3freak
Inte kan väl 2 st ventiler kosta 389kr? Här var jag bor skulle orginalventiler till den där cykeln kosta 800 €.
Jag är inte säker på det priset men det var det jag hittade på sidan. Maila dem och kolla vad de kostar och om du tycker det är billigt lägg en beställning. Tänk bara på att det är 2 par du beställer isf. :gnissla
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
kolla på rgv250.co.uk som phillson sagT! finns att köpa för 24.95 pund från england!
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Vart får ni att dom skulle kosta ~25 pund från England?

På The Tuning Works shop kostar dom 408£!

TheTuningWorks skrev:
Power-Valves.
Designed to fit RGV250 91-96 and Aprilia RS250, Will fit earlier RGV and RG125FUN. (note will work in only 2 stages with VJ21)
Made from very high grade CNC billet aluminium that’s renowned for its toughness at extreme high temperatures.
A radius that is perfect across all three blades of the valve resulting in a perfect exhaust port profile; this in turn improves the gas flow from the cylinder.
The new design incorporates the power-valve pin as part of the centre blade meaning that it is impossible for the pin to fall into the cylinder, treated with a hard, self lubricating, ultra low friction coating.
Superior life expectancy and operation.
The new power-valves come complete with replacement caps. These have been redesigned and the shaft positioning has been altered to improve the position in which the power-valve sits in the cylinder. These are also very wear resistant and will not elongate like the original items which causes the fixed blade of the power-valve to enter the cylinder a touch the piston resulting in costly internal engine damage.
The weight saving is also significant compared to the original items. The new design power-valve weighs just 47grams compared to 60grams with the Suzuki ones, that’s a total saving of 52grams with all four new power-valves.
In some of our tests we monitored a 6hp increase with good mid-range stability on a standard motor. Results may vary depending on your state of tune and condition of current valves & ports etc.
The only modification you MAY want to carry out is to shorten your PV springs by a couple of coils to return the valve to it's standard freedom of operation. The thicker pin on these valves compress the spring a bit harder otherwise.
See http://www.rgv250.co.uk/powervalve.htm for further set up info.
The price here is for 4 valves, 4 caps and 6 screws.
£480 inc VAT---VAT is deducted for countries outside the EC

http://thetuningworks.com/shop/product_info.php?cPath=21_22&products_id=30
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
"
We supply new exhaust valves produced of turbine aluminum with highest resistance to elevated temperatures and coated with a very hard NiPo-Seal-deposition. The NiPo-Seal-deposition is very hard and has an extremely low coefficient of friction.
Also the new exhaust valves are equipped with the implant-technique. This guarantees highest stability.
new exhaust valves

(turbine aluminum, coated and reinforced)

130,42 € w/o VAT
149,99 US$ w/o VAT
(per piece)"

Alltså 130€ utan VAT per st... Inte så billigt.. Men leta gärna reda på dom som kostar 25£...
 

isy

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Ahvenanmaa
Hoj
cykel
Nu har jag varit ute på vägarna med min rgf, mina portar är urkopplade än så länge tills jag har skaffat hem den där motorn som driver dom (kommer inte ihåg vad den heter) Det går helt ok att köra, fast den är ju seg som satan tills man kommer till en 8-9000 varv, då den sen drar på som en turboladdad ångvält.
Nu är det bara det, att jag har hört att det ska slita på motorn att köra med dom urkopplade. Alltså när man ligger under 8-9000 varv, så ska det ta skada för att ja.. jag vet inte anledningen, men är det någon som vet något mera om det här? eller om det stämmer ens?
 

olleedfast

Olle
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Lucksta
Hoj
1992 suzuki rg125f
tja, jag har en suzuki rg125f jag har hängt upp, eller rättare sagt dom var upphängda när jag köpte hojen, det ända som är skilnad på min hoj som har upphängda å en annan som inte har det är att min förlorar lite bottendrag på de låga varven, men ska du köra fort så ligger du på höga så som jag känner det iaf. jag ser det bara som en positiv sak, åså är det ju betydligt säkrare än med, specilet om den har gått några mil.. !
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
NSR_MAN skrev:
1799837 min var urfunktion på min NSR ett tag den gick ur kasst :död

Kan du beskriva hur din NSR gick då och hur du kopplade "på"/i dom igen?

Jag tror att det är något vajsing med mina..
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
olleedfast skrev:
2346262 tja, jag har en suzuki rg125f jag har hängt upp, eller rättare sagt dom var upphängda när jag köpte hojen, det ända som är skilnad på min hoj som har upphängda å en annan som inte har det är att min förlorar lite bottendrag på de låga varven, men ska du köra fort så ligger du på höga så som jag känner det iaf. jag ser det bara som en positiv sak, åså är det ju betydligt säkrare än med, specilet om den har gått några mil.. !

Vad menar du med att det skulle säkrare?
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
olleedfast skrev:
2353343 för hur skulle dom nu kunna gå sönder?:O

PGA. vibrationer och höga temperaturer! Vad försöker du med egentligen?

Portarna slits ej av att röra sig upp och ned i sina lopp! Det är inte därför dom går sönder...
 

olleedfast

Olle
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Lucksta
Hoj
1992 suzuki rg125f
tvålen skrev:
2353517 PGA. vibrationer och höga temperaturer! Vad försöker du med egentligen?

Portarna slits ej av att röra sig upp och ned i sina lopp! Det är inte därför dom går sönder...


okej tack för informationen :). fått hört av han som sålde hojen! + av några andra motor intreserade i umgåskretsen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top