Köra motorcykel utan behörighet?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jävlar vad många svar :D nej jag skrev fel, det är självklart A2 jag har tagit och haft i 2 år och det blir automatiskt A efter 24 månader (kanske inte i framtiden för folk som tar nu) då det är 24 år och lite ändrade regler. När jag tog A2 så var det 35kw eller 0.2 kw/kg!

Men tack för alla konkreta svar :D kul att höra att man bara har prövotid på första behörigheten, då vet jag att kortet inte ryker för att det eventuellt skulle vara prövotid på "A-delen".

Nej.
Ditt A2 blir inte A automatiskt efter 2 år.
Då du enligt uppgift tog ditt A2 2013-05-30 gällde de nya reglerna även för dig. Det är med andra ord ett A2 du har, och inte ett A med begränsning, som är det enda kortet som automagiskt uppgraderas till ett A.
Står det A2 på ditt körkort kommer det inte uppgraderas automatiskt, utan det krävs en uppkörning.

Last edited:

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Hoj
1290 Superduke R -15
Tack Woopidoo! Är inte jätte orolig över det... pratade med transportstyrelsen ett tag tillbaks och ställde frågan vad som gällde och det var grönt 30 Maj.

- - - Updated - - -

Ulvhamne, haha va? :D varför inte då?

Woopidoo

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2013
Hoj
CBR929
Okej, du tog kortet före 19 Jan 2013?

ulvhamne hann uppdatera sitt inlägg med vilket datum innan... :)

Last edited:

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Hoj
1290 Superduke R -15
Då får jag ringa lite samtal och fråga vad fan de sysslar med och boka en uppkörning :rock De sa till mig att det automatiskt blir A.

@Woopidoo nej tog kortet som signaturen säger :'(

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
S1000RR
Om man nu ska ge sig ut på en olovlig körning så kan man ju försöka undvika att informera om när och var man ska åka i förväg. Kom igen nu maddafakkas, det här håller inte.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Tack Woopidoo! Är inte jätte orolig över det... pratade med transportstyrelsen ett tag tillbaks och ställde frågan vad som gällde och det var grönt 30 Maj.

- - - Updated - - -

Ulvhamne, haha va? :D varför inte då?

För att de nya behörigheterna infördes 19:e Januari 2013. Alla som tagit kortet efter det får den nya behörigheten.
Den gamla mellanklassbehörigheten (25 kw) betecknades med ett A på körkortet. Den nya betecknas med A2. För den nya krävs en uppkörning för att få A.
Har någon på transportstyrelsen sagt att ditt A2 automagiskt blir ett A så har du pratat med ett okunnigt spån.

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Efter att varje nystartad A2-tråd kallnat tror man att NU är allt solklart och inga fler trådar kommer skapas.
Men med jämna mellanrum fortsätter dom att ploppa upp, lika uppskattade och regelbundna som svärmors oannonserade visiter

Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Förresten, har de ändrat A till 24 år? Vet att det var diskussion om det och även ändra de andra A-behörigheterna. Är riktigt dålig på just siffrorna... klarat teori och uppkörningen på första både på A2 och B, så har inte riktigt behövt hårdplugga så ursäkta mig om det inte är 0.20 kw/kg och kanske 0.22 :lol

Det märks, både att du är lite dålig på siffror och att du inte hårdpluggat :gnissla

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Hoj
1290 Superduke R -15
P-G: Du är jävligt skön, för jag har ju sagt när och vart? Och även om jag skulle säga Örebro till Strängnäs som det står under min profilbild... och du gör lite research och kommer fram till att jag gjort andra inlägg där det står att jag köpt hojen i LÄNNA SKOGÅS och bor i STRÄNGNÄS och känner dig otroligt smart så tror du på allvar att polisen kommer informera alla sina kollegor under fikat i morgon och kolla efter massa Street Triple R av nyare modell som MÅNGA kör... man ska väl vara mer orolig för deras system där det kommer upp att Humnum Larsson som inte har A behörighet eventuellt åker på hojen längre fram som är registrerad på honom och kräver högre behörighet...

Om du nu skulle vara polis och provocerat mig att berätta så säger jag bara grattis till ett riktigt bra kvällsarbete :rofl

Ulvhamne: Tack för all information, jag måste ju pratat med något riktigt spån men samtidigt är man inte så imponerad över sina egna kunskaper... va riktigt säker på att jag skulle få mitt körkort automatiskt men om det du skrev stämmer så var det flera månader efter de ändrade! Rätt säker på att under teorikursen och även de NYA böckerna som tydligen inte var uppdaterade sa att det automatiskt blev A efter 24 månader. Är osäker på om det var 25 eller 35kw som gällde. Men det va tydligen 35kw eftersom jag tog kortet som signaturen lyder. Kommer bara inte ihåg själv vad det var under tiden jag gjorde teorin. Dessutom står det A2 på körkortet har alla utom "A".

Det roligaste är ju fan att allt gick så fort. Tog 8 dagar från att jag öppnade boken i samband med någon teorikurs och risk1&2 tätt därefter! Jag var helt säker från och med den dagen jag gjorde uppkörningen att det bara var att vänta :lol Trist att man pratade med någon som inte var helt insatt, hade kunnat boka en uppkörning för 2-3 veckor sen :tummenupp

Får helt enkelt ringa och lyssna med dem igen. Blir ju iallafall billigare att ta A-kortet :4skrika

Last edited:

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Hoj
1290 Superduke R -15
Probotector: Känns som att du idiotförklarade mig?

Tydligen böckigt för "oss" som tagit körkort i samband med ändring av reglerna det året. Även fast reglerna oftast (alltid?) ändras i början av ett år med god framförhållning. Utbildningmaterial och även människor verkar inte hinna med att fånga informationen och lära ut den.

Jag ska återkomma med vad de säger på transportstyrelsen bara så ni kan skratta lite till :hihi
Sov gott! :krama

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Fan känns som att det finns många otrevliga arslen här, hoppas ni betalade mycket och att det tog lång tid för er att få korten :lol ut och krocka med er :tummenupp

Tydligen böckigt för "oss" som tagit körkort i samband med ändring av regler. Även fast reglerna oftast (alltid?) ändras i början av ett år med god framförhållning. Utbildningmaterial och även människor verkar inte hinna med att fånga informationen och lära ut den.

Jag ska återkomma med vad de säger på transportstyrelsen bara så ni kan skratta lite till :hihi
Sov gott! :krama

Jo, det var mycket förvirring om reglerna där runt årsskiftet 2012-2013, sedan dess ställs det A2-frågor hela jädra tiden här på forumet. Oftast av typen "Finns det inte något kryphål i reglerna så jag får köra R1a på mitt A2" där frågeställaren envisas med att det nog minsann visst ska gå för att brorsans polares flickväns hunds hundkompis ägare som minsann sa att det går.
Eller blocketförsäljare som säljer hojar med 35kw strypning som har originaleffekt över tillåtna max. Osv...

Så folk här på forumet är rätt trötta på A2-trådarna, så nog mest därför folk är lite otrevliga mot dig, även om din tråd faktiskt inte var samma gamla utnötta fråga.

Lycka till med att få till en uppkörning inom en snar framtid, sen kan du för alltid glömma allt skit med behörighetsnivåer på MC-kortet. :tummenupp
Passa även på att klaga när du får tag på nån vettig på transportstyrelsen på att något miffo där gett dig felaktig information som hade kunnat resultera i obehörigt framförande av fordon. Inte första gången som jag råkat på folk som fått felaktig information av deras telefonister.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle dubbelkolla me både transportstyrelsen å polisen innan körning hur å vad som gäller... Köra dagen innan sista dagen är mycke risk då... En sjysst polis släpper men är de värt risken me en grinig som kollar tiden me typ 5 min. å sätter dit dig.... En risk man får tänka på....

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Ulvhamne har ju gjort det rätt tydligt... Men jag kan iallafall också stärka att det är A begränsad som övergår (övergick) till A behörighet. A2 kräver ny uppkörning enbart, ingen teori eller dylikt.

Min brorsa tog A begränsad och fick A på köpet efter 2 år. Jag tog A2 för 2 veckor sedan, och det jag får på köpet är att jag får göra en uppkörning för A om 2 år istället för 6 år. Visst är det surt... Men med tanke på att du redan har A2 så lär en uppkörning inte vara några problem :tummenupp 1650kr fattigare, men det överlever man!

Håller förövrigt med SkaD lite längre ner... man skriver inte att man önskar att folk krockar... Önska dom böter eller något istället :tummenupp

Last edited:

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Hoj
CBR600F2 -92
Konkey, jag är fan förvånad och imponerad över hur lugnt du tar den här nyheten. Själv hade jag förmodligen kapat av varenda ljuddämpare i grannskapet med vinkelkapen och tvingat samtliga att köra förbi handläggarens hus mellan 02.38 och 05.12.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Fan känns som att det finns många otrevliga arslen här, hoppas ni betalade mycket och att det tog lång tid för er att få korten :lol ut och krocka med er :tummenupp

Säger man verkligen sådär på ett mc forum?
Skärp dig nu förfan, inte andras fel att du inte är läskunnig till ett par enkla regler.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Slutta trolla manen de inte rolit de komer regna på dej på lörda om du inte sluttar trola.

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Hoj
1290 Superduke R -15
@Ulvhamne: Kommer du ihåg eller har möjlighet att kolla hur gammal man var tvungen att vara för att ta A-behörigheten 2013-05-30? Skulle gjort det själv men mitt internet är 7.0 kb/s kan knappt ladda denna tråd... Jag har för mig att det var A1=16, A2=18, A=20 men det bör ha varit mer på A av någon konstig anledning... eller rättare sagt det måste varit det. För jag var nämligen 20 då och var helt inställd på att jag fick leva med att ta A2 och vänta 2 år.

Tror nu i efterhand att det fanns en sida med ändrade regler där det bland annat var ny effekt och effekt per kilo och så vidare men inget väsentlig som att man var tvungen att göra uppkörning för A-behörigheten. Självklart så är det som du säger men jag missade den delen och tydligen vet fler fortfarande inte riktigt vad som gäller. Fick blåsa för ungefär 2 månader sen precis innan jag funderade på att köpa hojen och frågade trafikpolisen som egentligen var hundförare och han vågade inte svara på det... utöver transportstyrelsen som meddelade fel. Synd att de ringde upp och inte svarade på mailet jag skickade. Inte för att "bevis" hade hjälpt mig på något sätt bara boka och köra upp. Åka med reflexväst tills dess.

Med vänlig hälsning.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Säger man verkligen sådär på ett mc forum?
Skärp dig nu förfan, inte andras fel att du inte är läskunnig till ett par enkla regler.
Dito på det. De citerade fem orden måste vara bland de dummaste jag nånsin läst på det här forumet, inklusive i arkivet ända tillbaks till 2003. Jeeezuz...

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
@Ulvhamne: Kommer du ihåg eller har möjlighet att kolla hur gammal man var tvungen att vara för att ta A-behörigheten 2013-05-30? .
Nu är inte jag ulvhamne, men 24 år för att ta A, alternativt efter du haft A2 i två år, dvs då kan du vara 20.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring