Fast om målet är att tävla, om än på lägre nivå, så vill jag såklart köra i en klass där jag har råd att köra på samma material som de andra. Därför jag tänkte på den där er6-klassen jag läste om för ett tag sedan. Jag vet att det för "nybörjaren" inte är materialet som är begränsningen, men det är roligare att tävla när alla kör på lika villkor.
Alternativet är ju att köpa en kul hoj med lite mer kraft och inte tävla, utan bara köra bandagar. (Eftersom jag inte har råd att pröjsa försäkringen på en modern sporthoj.)
Nå, det kanske är Hoztics variant som är det vinnande konceptet. Jag får köra med min zx6r -00, med gatdäck, på kinnekulle två gånger om året... suck..
Finns tyvärr inte så mycke info på erf.nu om just SP klassen, men jag kan försöka dra de kort. bara o fråga om du undrar nåt. Finns även lite info om man söker runt. Om nån hittar fel så fixa
Hojar i klassen nu:
Aprilia RS250, Suzuki 250, Kawazaki ZXR400, Suzuki SV650
Ser inte att ER6 skulle vara sämmre än nån av dessa. Även om de andra kanske känns mer sport.
Hojen
Byta till krashkåpor, ca. 2,6K
Sen är det bara att Naja bromsar och alla oljeskruvar. Kostar lite najtråd. Vita siffror på röd botten. Röd och vit tejp kanske, har själv sprayat rött men el-tejp som siffror, haha.
Däck, DOT-märkt samt regndäck tillåtet. Inte alla i klassen som kör med regndäck ännu även om det klart är att föredra i blött, tror jag har inte provat själv ännu.
Fixa en hajfena ca. 300kr
Garageförsäkring ca. 300kr/år
All done, ca. 3,3k + däck + ev. lack
Förare
Licenskurs: 1,6K
Licens: ca. 2,7K
Skydd som vanligt, dvs: Hjälm, ryggskydd, stövlar, handskar, ställ
Totalt: 4,3K
Träning
(Träningspriser på lms)
Medlemskap: 350kr
Träningskort: 300kr
Träning (med/utan kort): 50kr / 250kr
Totalt: 650kr + 50kr*(antal träningar)
Tävlingar
Serieanmälan: 530kr
Anmälningsavgift: 800-1500kr
Bensin dit (från linköping): ca. 560kr/race
Transport medel: Inte löst själv ännu
Totalt: 530 + (1,4-2,1K+transport)*(antal race)
(jag har en budget på 3K per race)
SUMMA: 8,5K + 50kr*(antal träningar) + (1,4-2,1K+transport)*(antal race) + däck + ev. lack
ca. 5 race 3K/race (inkl. 530 för serieanmlan)
(hoppas min budget håller ), 18 träningar, 2.5K för däck
TOT:15+2.5+1.5+4.3+3,3 = 26,6K + lack = 2,2K/mån
Min budget ligger på 2K/mån det dyra är anmälningsavgifter och licensen. Men o andra sidan har man mycke billigare försäkring. Sen är ju licenskursen en engångkostnad precis som kåpor och hajfena till hojen. 4,5K mindre nästa år.
Tror de täcker in det mesta, delar till hojen hittar du hos en av mina sponsorer
Fler frågor hojta till