Köra mycket bana utan att rejsa?

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Som alla vet är det mycket roligare att köra på bana än i trafiken. Tyvärr är det ganska dyrt med bandagar, och man åker runt på halkiga gatdäck. Så hur gör man om man vill köra mycket bana utan att för den skulle börja med racing och allt det innebär?

Ska man strunta i att ställa på hojen, köpa slicks och enbart köra bandagar?
Köpa en lagom sliten banhoj och bara köra bandagar?
Ta licens och bara köra träningar?

Eller borde man börja rejsa istället? Vilka är de billigaste alternativen för den glade amatören? Vad hände med den där er6-klassen?

Ja, jag vet knappt vad jag själv vill så det blir ju svårt att svara kanske men lite reflektioner kanske man kan få? :gnissla

/Linus
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Du kan köra en er6 i Sport Produktion. Den billigaste spritrace klassen :tummenupp
250cc, 2-cyl, 2-takt
400cc, 4-cyl, 4-takt
650cc, 2-cyl, 4-takt
får köras i klassen :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Gör som jag! Köp en gixxer, krascha den så att allt utom fälgar, PCII och helsystem blir skrot. Köp en ny likadan hoj, flytta över helsystemet och PCn så har du en pigg hoj och en extra fäljuppsättning :tummenupp Gatdäck på ena och slicks på den andra :tummenupp Dyrt sätt dock :(
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Med risk för att göra bort mig men...

"250 Sport Production är en strikt standardklass för serietillverkade tvåtaktare på mindre än 250 cc och fyrtaktare mindre än 400 cc."

Det är den enda "sport production" jag hittar?

Annars verkar upplägget vettigt för ekonomin att hojarna ska vara nästan standard. :)

Gör som jag! Köp en gixxer, krascha den så att allt utom fälgar, PCII och helsystem blir skrot. Köp en ny likadan hoj, flytta över helsystemet och PCn så har du en pigg hoj och en extra fäljuppsättning :tummenupp Gatdäck på ena och slicks på den andra :tummenupp Dyrt sätt dock :(

Jag har ju redan krachat hojen iofs. Men jag behövde inte köpa en ny dock. :)

Har funderar på det där med ett par extra fälgar. Problemet är dock att det blir dyrt att både betala försäkring för gata och betala avgiften för bandagar. :huvet
 
Last edited:

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Med risk för att göra bort mig men...

"250 Sport Production är en strikt standardklass för serietillverkade tvåtaktare på mindre än 250 cc och fyrtaktare mindre än 400 cc."

Det är den enda "sport production" jag hittar?

Annars verkar upplägget vettigt för ekonomin att hojarna ska vara nästan standard. :)

stämmer bra. dock har den döps om till "sport produktion" och du får ha upp till 650 cc fyrtakt sålänge det är twin. Ändrades till 2007 inte helt up to date den info du hitta :)
Sen som det står är det en standardklass så man får inte trimma och ändra en massa vilket gör att kostnaden minskar. Framförallt så sliter hojarna en hel del mindre däck än i de andra klasserna :)

(nu ska jag iväg och jobba så jag har råd)
:D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har ju redan krachat hojen iofs. Men jag behövde inte köpa en ny dock. :)

Har funderar på det där med ett par extra fälgar. Problemet är dock att det blir dyrt att både betala försäkring för gata och betala avgiften för bandagar. :huvet
Man ska inte göra saker halvdant! :fakta :hihi

Japp, det kostar multum :( Men å andra sidan, det är värt det! :) Jag halvförsäkrar hojen, racebussen som ska inhandlas blir av modell lågbudget osv. Man får snåla lite helt enkelt :)
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
stämmer bra. dock har den döps om till "sport produktion" och du får ha upp till 650 cc fyrtakt sålänge det är twin. Ändrades till 2007 inte helt up to date den info du hitta :)
Sen som det står är det en standardklass så man får inte trimma och ändra en massa vilket gör att kostnaden minskar. Framförallt så sliter hojarna en hel del mindre däck än i de andra klasserna :)

(nu ska jag iväg och jobba så jag har råd)
:D

Aha! :)

Vart kan jag läsa mer det om det här? Vilka hojar som är populärast och vilka kostnader man får räkna med osv? Verkar spännande.

Jag bor ganska nära kinnekulle vilket borde vara en fördel för träningar och sådant antar jag. :)

Man ska inte göra saker halvdant! :fakta :hihi

Japp, det kostar multum :( Men å andra sidan, det är värt det! :) Jag halvförsäkrar hojen, racebussen som ska inhandlas blir av modell lågbudget osv. Man får snåla lite helt enkelt :)

Men skojkör du på allmänna bandagar eller rejsar du? :va

Jag har köpt en bil med dragkrok så får jag försöka hitta ett billigt släp. Det borde bli billigare än en extra bil, även om det kanske inte är optimalt.

Dessvärre (fast egentligen är jag ganska nöjd) har jag och tjejen köpt hus så det sväljer ju en del pengar i form av renoveringar och dylikt. Dessutom är jag student, och pluggar väl inte till något yrke som kommer ge mig multum med pengar heller. :rolleyes:
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men skojkör du på allmänna bandagar eller rejsar du? :va

Jag har köpt en bil med dragkrok så får jag försöka hitta ett billigt släp. Det borde bli billigare än en extra bil, även om det kanske inte är optimalt.

Dessvärre (fast egentligen är jag ganska nöjd) har jag och tjejen köpt hus så det sväljer ju en del pengar i form av renoveringar och dylikt. Dessutom är jag student, och pluggar väl inte till något yrke som kommer ge mig multum med pengar heller. :rolleyes:
Jag kör bara på bandagar.
Jag tänkte också på det där med släp, men jag har ingen egentlig plats att ställa det, och jag inbillar mig att ett släp är mer lättstulet än en gammal buss/skåpbil, och jag har ingen dragkrok så jag skulle få montera en sån, regbesikta och köpa släp, dvs samma pengar som för en buss och mycket bökigare. Så buss blev det :)
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Hmm, det är ett jävla gissel det här. Det känns ju onekligen som ett ganska stort steg att sälja hojen och köpa banhoj bara för att åka på allmänna bandagar. Att bara köra bandagar blir dessutom för lite åka.

Det verkar som om det finns två alternativ för mig.

A) Fortsätta köra gathoj i trafiken och kompletera med några bandagar per säsong.
B) Börja rejsa i nån klass för billiga standardhojar.

Eller när jag börjat jobba igen inför nästa säsong:

C) Köra motard på gatan, och köpa en lagom sliten racehoj till bandagarna.
 

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Ort
sthlm
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
jag väntar bara på att jag ska krascha min hoj, så den kan bli en banhoj!

sedan får jag köpa mig en gammal triumph eller norton och köra glassrundor med på gatan!
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Köp en banhoj du trivs på. Skaffa licens. Åk på både bandagar och licensträningar. Känner du att farten finns där så testa på att tävla på en bana du trivs på.

Räkna dock inte med att det blir gratis. Kalkylen kommer se mycket bättre ut om du inte krashar eller har sönder saker på annat sätt.

/ Jens
 

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
Köp en banhoj du trivs på. Skaffa licens. Åk på både bandagar och licensträningar. Känner du att farten finns där så testa på att tävla på en bana du trivs på.

Prexis vad jag tänkt göra i år. Sålde min 636a, som ju inte är så bra att tävla med, och köpte mig en fireblade som går att rejsa med, om jag får upp farten. Tänker ta licens på LMS och sedan köra den i buss till träningar samt till bandagar.

Tröttnade på gata när jag insåg hur kul det är på bana, körde nästan inget på gata förra året. Så till i år tänkte jag att det är lika bra att bara köra bana.

/Marcus
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Fast om målet är att tävla, om än på lägre nivå, så vill jag såklart köra i en klass där jag har råd att köra på samma material som de andra. Därför jag tänkte på den där er6-klassen jag läste om för ett tag sedan. Jag vet att det för "nybörjaren" inte är materialet som är begränsningen, men det är roligare att tävla när alla kör på lika villkor.

Alternativet är ju att köpa en kul hoj med lite mer kraft och inte tävla, utan bara köra bandagar. (Eftersom jag inte har råd att pröjsa försäkringen på en modern sporthoj.)

Nå, det kanske är Hoztics variant som är det vinnande konceptet. Jag får köra med min zx6r -00, med gatdäck, på kinnekulle två gånger om året... suck..
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Fast om målet är att tävla, om än på lägre nivå, så vill jag såklart köra i en klass där jag har råd att köra på samma material som de andra. Därför jag tänkte på den där er6-klassen jag läste om för ett tag sedan. Jag vet att det för "nybörjaren" inte är materialet som är begränsningen, men det är roligare att tävla när alla kör på lika villkor.

Alternativet är ju att köpa en kul hoj med lite mer kraft och inte tävla, utan bara köra bandagar. (Eftersom jag inte har råd att pröjsa försäkringen på en modern sporthoj.)

Nå, det kanske är Hoztics variant som är det vinnande konceptet. Jag får köra med min zx6r -00, med gatdäck, på kinnekulle två gånger om året... suck..

Finns tyvärr inte så mycke info på erf.nu om just SP klassen, men jag kan försöka dra de kort. bara o fråga om du undrar nåt. Finns även lite info om man söker runt. Om nån hittar fel så fixa :)

Hojar i klassen nu:
Aprilia RS250, Suzuki 250, Kawazaki ZXR400, Suzuki SV650
Ser inte att ER6 skulle vara sämmre än nån av dessa. Även om de andra kanske känns mer sport.

Hojen
Byta till krashkåpor, ca. 2,6K
Sen är det bara att Naja bromsar och alla oljeskruvar. Kostar lite najtråd. Vita siffror på röd botten. Röd och vit tejp kanske, har själv sprayat rött men el-tejp som siffror, haha.
Däck, DOT-märkt samt regndäck tillåtet. Inte alla i klassen som kör med regndäck ännu även om det klart är att föredra i blött, tror jag har inte provat själv ännu.
Fixa en hajfena ca. 300kr
Garageförsäkring ca. 300kr/år
All done, ca. 3,3k + däck + ev. lack

Förare
Licenskurs: 1,6K
Licens: ca. 2,7K
Skydd som vanligt, dvs: Hjälm, ryggskydd, stövlar, handskar, ställ
Totalt: 4,3K

Träning
(Träningspriser på lms)
Medlemskap: 350kr
Träningskort: 300kr
Träning (med/utan kort): 50kr / 250kr
Totalt: 650kr + 50kr*(antal träningar)

Tävlingar
Serieanmälan: 530kr
Anmälningsavgift: 800-1500kr
Bensin dit (från linköping): ca. 560kr/race
Transport medel: Inte löst själv ännu :va
Totalt: 530 + (1,4-2,1K+transport)*(antal race)
(jag har en budget på 3K per race)


SUMMA: 8,5K + 50kr*(antal träningar) + (1,4-2,1K+transport)*(antal race) + däck + ev. lack

ca. 5 race 3K/race (inkl. 530 för serieanmlan) (hoppas min budget håller :näsblod), 18 träningar, 2.5K för däck

TOT:15+2.5+1.5+4.3+3,3 = 26,6K + lack = 2,2K/mån

Min budget ligger på 2K/mån det dyra är anmälningsavgifter och licensen. Men o andra sidan har man mycke billigare försäkring. Sen är ju licenskursen en engångkostnad precis som kåpor och hajfena till hojen. 4,5K mindre nästa år. :)

Tror de täcker in det mesta, delar till hojen hittar du hos en av mina sponsorer :tummenupp
Fler frågor hojta till :)
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Massa bra information

Tack, verkligen! :)

Det låter ju inte som att det behöver bli särskillt dyrt. Har syrran på besök så jag har bara skummat igenom det hela lite snabbt, men jag ska kolla mer imorgon! :)

Kan dock bli problem att få tag i en hoj och lösa alltihop till den här säsongen. Måste sälja min nuvarande hoj för att få loss pengar till en ny, och den är lite svårsåld i dagsläget då den inte är riktigt färdig än. :gnissla

Tack så länge!


edit: Fast ta licens och börja träna lite smått med nuvarande hoj är ju ingen omöjlighet. :tungan
 
Last edited:

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Själv så bytte jag gathoj mot banhoj och barn. Tänkte mest på säkerheten för mig själv och så körde jag mer bana än gata med gathojjen så det vart bättre och billigare så.

Visst kostar det lite att ta licens och sånt men det är ju en engångskostnad. Sen beror det mest på hur ofta man kör och på vilken nivå man vill ligga.

Jag kör bara för att det är skoj och har inga ambitioner på att börja tävla.

snart dags för licenskursen 5-6 april!!
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
edit: Fast ta licens och börja träna lite smått med nuvarande hoj är ju ingen omöjlighet. :tungan

Definitivt inte. Angående hoj så kan jag säga att ER6/SV650 lär du själv få fixa med hajfena och kåpor. ZXR400 hittar du inte så många i Sverige men desto fler i Tyskland/England, ända att kolla där är så att den är standard då de finns fler som tävlar med dem där utan att vara standard. Jag hitta fixa min själv från ett fint gatex. men hittade även en fin raceklar till samma pris.
Lättast är nog RS250, finns i Sverige och är raceklara + att det ofta följer med tillbehör. Frågan är igentligen 2-t eller 4-t, men där ska jag inte säga nåt.

Tyvärr så är vi inte så många just nu, 13 serieanmälda i dagsläget. Men om vi kör flittigt lär klassen överleva, vilket jag hoppas på. Perfekta klassen att börja i tycker jag.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top