Köra när det blåser sidvind

per50

Ny medlem
Gick med
22 May 2012
Ort
eksjö
Hoj
cb 750
Jag läste att motorcyklen blev stadigare om man körde fort(hadde något att göra med gyrokrafter)så man skulle inte sakta in när det blåste sidvind kan det stämma?:tuttar
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Det kan stämma, men tänk på att om du kör fortare så blir eventuell förändring av färdriktning också snabbare. Dvs, du hamnar snabbare på fel sida vägen t ex.
 

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Har en polare som alltid klagar på att det känns extremt obehaglligt när det blåser, han är ny på hoj och kör ganska långsamt(hastighetsbegränsning eller strax under). Jag har aldrig upplevt några större problem med vind men då går det något fortare så det kan väl stämma, men visst känner man när det blåser och hojen lutar när man kör rakt fram :D
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Beroende på vilken hoj man kör, försök hitta stöd med ben och fötter och håll lösare i styret så brukar hojen lösa resten på egen hand. Ingår på köpet i hur hojar är tänkt att fungera, dom är stabila så länge vi inte håller på och ruckar i styret.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Visst vinglar hojen mindre i högre fart men den hinner å andra sidan komma mer ur kurs så det är ingen förbättring egentligen.

psxcares råd är bra, böj lite på armarna och slappna av greppet om styret så slipper du en hel del av instabiliteten. Lyft blicken och titta dit du ska så korrigeras avdriften nästan automagiskt.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag läste att motorcyklen blev stadigare om man körde fort(hadde något att göra med gyrokrafter)så man skulle inte sakta in när det blåste sidvind kan det stämma?:tuttar

Jo. Visst är det så att gyrokrafterna ökar när hastigheten ökar.
Men samtidigt så innebär en högre fart att det går fortare att hamna ur kurs så mycket att du kommer över på fel sida eller ner i diket.

Så lösningen är inte att köra fortare.

Hojen i sig är oftast ganska stabil även med lite sidvind. Eller den är i alla fall inte det största problemet.
Det som gör att det blir vingligt är att du håller i styret och när det blåser från sidan så resulterar det i att du drar i styret vilket medför att du vinglar. Hojen blir ostabil för att du håller för mycket i styret.
Ser du till att förankra dig bättre med benen så håller du mindre i styret och då blir hojen stabilare. Kryper du ner lite mer så blir du ett mindre vindfång vilket hjälper ytterligare.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
En hoj utan kåpor är rätt mycket bättre här i blåsiga Skåne upptäckte jag efter jag köpte min Z1000 jämfört med ZZR:en. :D
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Kan stämma att mc,n blir mindre instabil i stark blåst vid högre hastigheter.Problemet som jag själv upplevt det är att när färdriktningen ändras pga blåsten i denna fart så kan det gå riktigt illa om man har otur.Vid senaste stormen i våras som jag körde i testade jag detta med olika hastigheter och fick ibland något som jag upplevde som rena släpp med backdäcket när hojen lutade kraftigt vid en fart av 120 km/h.En klart otrevlig känsla som jag inte skulle vela ha uppleva i en ännu högre fart i denna storm.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har en polare som alltid klagar på att det känns extremt obehaglligt när det blåser, han är ny på hoj och kör ganska långsamt(hastighetsbegränsning eller strax under). Jag har aldrig upplevt några större problem med vind men då går det något fortare så det kan väl stämma, men visst känner man när det blåser och hojen lutar när man kör rakt fram :D

Han är alltså allmänt ovan att hantera de utmaningar MC-åkandet innebär.
För de som kört några år och några mil under olika förhållanden så löses ju mycket som är jobbigt för den ovane
som ryggradsreflexer hos den vane. De behöver inte använda hjärnan till det.
Typ:
"Va blåste det sidvind? Ja det gjorde det nog."
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top