Köra ny sporthoj endast lagligt, dåligt för motorn??

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
Som att ta jägarexamen för att inte jaga!
Ja om du inte tänker rasta av den på bana då?

de finns en hel del fördelar med jägarexamen.
1 får licens på vapen som är omöjliga på målskytt
2. om inte semi är giltighetstid din livstid.
3. slipper tvång om regelbunden träning för att få/behålla vapen.
4 finns inget som sätter stopp för dig om du vill jaga eller köra målskytte med den.
5 om du vill komma runt lagen med antalet vapen du får ha sätter du över några från målskytte licens till jakt så kan du få 6-7 bössor till
 

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
Man har inte en sporthoj för att köra lugnt, så är det bara. Att ha 150hk+ lockar fram fartjävulen i de minst anade


de är orelevant med subjektiva saker i denna fråga.
frågan är
om en sport hoj körs lugnt och lagligt tar den skada!!
alla bedömningar hurvida det är möjligt eller ej är du varmt välkommen att starta en egen tråd om.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
ja de var ju rent tekniskt som denna fråga ställdes. vet att sannolikheten att man kör lagligt ät nära noll. tanken grundar sig i att rx8 säger många att man skall varva ur ordentligt varje gång man kör (ta upp den i 8k rpm några sek) för att motorn skall må bra. även med tanke på processen som blir om du slår av motorn kall. även funderat på igen sotning. men detta nämner ingen så de är väl inte nå problem de heller

Fast 8K rpm fixar man ju vid varje vanlig acceleration ju :va det är ju omkring hälften av maxvarv på många supersport :hihi

Men jag är helt för iden att varva satan ur hojen ibland (man måste inte köra 100% gaspådrag, även långsamma axx till höga varv är inte dumt :) ).
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Det beror lite på hur man definierar "tar skada".

Det är motorer med en hög trimmingsgrad och det är nog så tillverkarn tänkt sig att de ska användas. Motorn kommer helt enkelt i sin sweetspot när den varvas och belastas.
Finns många små val att göra. Ska man välja en något fet blandning för att vinna körbarhet eller ska man vara åt den magra sidan och slippa nedsotning av förbränningsrummen? Ska man puttra runt på tomgång hela livet är det senare att föredra - belastar man motorn så ökar förbränningstempen och problemet löser sig den vägen.
En insprutning hanterar detta bättre än en förgasarmotor. Bara korta körningar är av samma skäl ingen höjdare.
Men du får inte ett ras för att motorn är sotig. Däremot kanske man inte ska ta och göra en 5minuters fullgasrepa efter flera hundra mil stadskörning.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
-?-
Stålväven syns ju inte ens.Många mil kvar.

Precis. Såhär ska det se ut innan det är klart på riktigt, särskilt på en sporthoj!
7ae8768b924a094d253f5f45db60a004.jpg

61a116c6a99b1c7b437a87f66d2a205b.jpg
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Ändå rätt intressant fråga TS ställer tycker jag. På bilar finns det något som heter att motorn "sotar igen".. och när man då varvar ur den ordentligt så går bilen bra igen.. detta har jag sett och hört på bilverkstan. Passade på att fråga dem då och de säger att om man alltid kör "eco drive" dvs man fiskör och hoppar mellan växlarna utan större varvtal så finns det risk till att motorn inte mår bra och sotar igen. :va
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Om man kör en sporthoj endast lagligt så tar föraren skada :näsblod
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Däcket som sitter på har nog gått omkring 1500mil nu :) ett bridgestone hypersport (tror det går under betäckningen S20 eller något med 20 iaf)

View attachment 429584View attachment 429585

så ser de ut nu =) Går o köra på men de känns inte bra i hjärtat, har dock nytt däck liggandes som ska bytas 5maj :)
Är ingen däckexpert men jag tycker det ser ut som BT016. Haft det nåt år tidigare och det satt dessutom original på många hojar.
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Om man läser på http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm eller kollar med andra räsermotorbyggare så kan det vara fördelaktigt att köra hårt under den första tiden. Alltså många kraftiga accelerationer upp till maxvarv och mycket motorbroms, efter att motorn varmkörts såklart. Dock så är motorn redan provstartad från fabrik och troligtvis körd med någon, ganska hård, inkörningscykel som gör att en stor del av inkörningen redan är gjord då du rullar ut hojen från butiken. Efter att motorn gått ett par timmar så skulle jag inte oroa mig för försämrad motorprestanda pga fiskörning, så du kan gott låna ut den till farmor då.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Däcket som sitter på har nog gått omkring 1500mil nu :) ett bridgestone hypersport (tror det går under betäckningen S20 eller något med 20 iaf)

View attachment 429584View attachment 429585

så ser de ut nu =) Går o köra på men de känns inte bra i hjärtat, har dock nytt däck liggandes som ska bytas 5maj :)

Är du säker på att det där är ett Bridgestone S20?
Såhär ser ett S20 ut i mönstret.
s20rearlh.jpg
Själv får jag ut något över 500 mil på ett S20 bakdäck. å att du skulle få ut 1500 mil på det samma tror jag är osannolikt. Men om du lyckas med det så all credit till dig. :Bugar

Sen det du skriver om dåligt grepp.
Jag upplever tvärtom ett grymt bra grepp från S20 däcket.
Inte så att du har ett BT016 däck?
BT016RPro.jpg
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Är du säker på att det där är ett Bridgestone S20?
Såhär ser ett S20 ut i mönstret.
View attachment 429597
Själv får jag ut något över 500 mil på ett S20 bakdäck. å att du skulle få ut 1500 mil på det samma tror jag är osannolikt. Men om du lyckas med det så all credit till dig. :Bugar

Sen det du skriver om dåligt grepp.
Jag upplever tvärtom ett grymt bra grepp från S20 däcket.
Inte så att du har ett BT016 däck?
View attachment 429598

Du har rätt, det är ett sådan jag har :) kom fram till det igår kväll när vi eftersökte lite mer.
enl ett däck test så fick föraren på en speed triple ut ca 500mil på bakdäcket utav bt016.
http://www.visordown.com/product-features/tested-bridgestone-bt-016-pro-review/18327.html


Lite därför jag ja skrev att jag trodde eftersom när man googla bridgestone hypersport så kom det bara upp något med 20 ^^.

Det åker på en PP 2CT snart, ska se hur länge de räcker, hade ett på min fz6n som efter 300mil fortfarande såg ut o vara i nära nyskick. Kanske är min högerhand som är tam :hihi

Satan va offtopic de har blivit i tråden nu ;)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ändå rätt intressant fråga TS ställer tycker jag. På bilar finns det något som heter att motorn "sotar igen".. och när man då varvar ur den ordentligt så går bilen bra igen.. detta har jag sett och hört på bilverkstan. Passade på att fråga dem då och de säger att om man alltid kör "eco drive" dvs man fiskör och hoppar mellan växlarna utan större varvtal så finns det risk till att motorn inte mår bra och sotar igen. :va

Helt korrekt, kör man bara försiktigt i 20.000 mil eller så mår motorn bara bra av att få en genomkörare, tex två dagar på Autobahn med +4.000rpm och lite högre belastning.

En sporthoj som inte varvas 14.000rpm eller mer minst en timme om dagen går sönder direCkt!!!!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ändå rätt intressant fråga TS ställer tycker jag. På bilar finns det något som heter att motorn "sotar igen".. och när man då varvar ur den ordentligt så går bilen bra igen.. detta har jag sett och hört på bilverkstan. Passade på att fråga dem då och de säger att om man alltid kör "eco drive" dvs man fiskör och hoppar mellan växlarna utan större varvtal så finns det risk till att motorn inte mår bra och sotar igen. :va

Det där är inget annat än hittepå. Med det bränsle vi har i pumparna idag så sotar inte en korrekt injusterad motor igen vid normal körning även om det skulle vara långt under fullgas.

det kunde möjligen vara en sanning för över 30 år sedan när alla bilar och motorcyklar hade förgasare som efter ett antal tusen mil blev slitna och gav fel blandningsförhållande, i synnerhet på delgas. Det i kombination med att bensinen inta var lika ren gjorde att det kunde sota lite vid låga gaspådrag.

Men idag som sagt är det inte något att ta hänsyn till då bensin och motorstyrningar sedan väldigt många år tillbaka är enormt mycket bättre. Bensinen idag innehåller ju massor med tillsatser som är till för att rengöra motorn under körning.
 
Nyheter
Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Top