Köra om grupp

Glidarn

Försiktig General
Gick med
11 May 2006
Hoj
Suzuki Bandit
Hmmm, lite av en nybörjarfråga men jag hoppas ni andra kan dela med er av lite tips i alla fall... :rodnar

Jag kom ikapp en grupp på sisådär 20 guldvingar idag... tyvärr tuffade dom i runt 70-80 på 90-väg så jag kände att jag ville förbi, mötande trafiken var såpass tät att jag inte kunde ta hela gruppen i ett svep, hittade en lång raka utan möte så jag gasade förbi, tyvärr hann jag ändå inte förbi alla utan var tvungen att glida in i gruppen en stund.

Känns ju sådär att tränga sig in och sabba sicksackmönstret, som vanligt med hojjåkare så blev man ju vänligt mottagen då de genast skapade en lucka och nickade vänligt... men i alla fall... Hur kör man förbi en större MC-grupp? :confused:

Det fick i alla fall inte jag lära mig på körskolan...

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Man gör precis som du gjorde..

Jag ser inget annat bättre sätt iallfall!
Jag menar, lite får dom ju tåla, lastbilschaufförerna :hihi

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Är det inte hårdnackade hellsangelstyper så brukar dom släppa förbi om man lägger sej för omkörning. Brukar sällan vara några problem.

Är dom hårdnackade hellsangelstyper så ge fullt på rullen...

Kazim73

carpe noctum
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
ZX-6R-95
växla ner nån pinne å dra på... *S*

Eller precis som med andra fordon.... om det är tajt vid mittlinjen, vänta till det är fritt på motsatt köfält....

Och måste man klämma in sig, så måste man det....

Det är ju samtidigt deras skyldighet att inte försvåra en omkörning... :tummenupp

Och ofta så är Mc-förare mer toleranta för sånt än tråkiga bilister...

Så länge man inte börjar köra slalom mellan dem så lär det funka....

Glidarn

Försiktig General
Gick med
11 May 2006
Hoj
Suzuki Bandit
Det hör till saken att när jag kom ikapp gruppen så gick den sista guldvingen i vänsterspår in i högerspår en liten liten stund men det var under samma period som vi mötte husvagnar o lastbilar och att oinbjuden susa in på hans plats tyckte jag verkade osäkert, tänk om han hade vridit ut igen när jag var i hans döda vinkel, så det erbjudandet nappade jag inte på.

Vet inte ens om det var ett erbjudande för han gled ut igen efter några få sekunder.

Mjaa, lurigt det där... fler som har tips? :huvet

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Vad söker du, hur svårt kan det vara? :)

Lägg dej så du syns i deras backspegel, om dom vill så gör dom plats när dom uppmärksammat dej. Annars så får du vänta tills det finns plats i mötande körfält.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Glidarn skrev:
2338795 ... Hur kör man förbi en större MC-grupp? :confused:

Man tillämpar de kunskaper man har på en lägre nivå för handlingar högre upp. Det finns alltså ingen förklaring på hur man kör om en mc-grupp eftersom så många okända faktorer spelar in och därmed kan inte någon procedur skapas för det, eftersom den inte fungerar generellt. D v s - gör inget dumt.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Glidarn skrev:
2338795 ... Hur kör man förbi en större MC-grupp? :confused:

........På bakhjulet och alla på en gång:hihi

Nä, skämtåsido så gjorde du helt rätt:tummenupp

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Att köra om en stor grupp med hojar, alltid lika intressant, ännu intressantare om det ska ske på en liten smal krokväg... :gnissla och riktigt intressant om det är 15 hojar som ska köra om 30 hojar, vilket har hänt... :D

Grundproblemet är att jag har fått uppfattningen att enskilda hojar/förare i större grupp har noll-koll på backspegeln, och att hojarna i gruppen inte förväntar sig någon "utomstående" vilket medför att man skär kurvor (som man ska med hoj) utan tanke på att det skulle dyka upp någon som vill köra om....

Är bara att använda sunt förnuft, utgå från att ingen av hojarna du ska köra om har en aning om att du dyker upp/kör om, så löser det sig säkert/nog :)

/B

Disasterpiece

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
1000r k7
det är väl inte svårare än att peta ner några steg och åka om hela högen? brukar ju inte vara något problem att köra om hojar trots möte heller, vägen är ju inte en ½ meter bred direkt..

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Disasterpiece skrev:
2339222 det är väl inte svårare än att peta ner några steg och åka om hela högen? brukar ju inte vara något problem att köra om hojar trots möte heller, vägen är ju inte en ½ meter bred direkt..

Kommer man ifatt ett gäng hojar på tex en smal Roslagsväg, som svänger mest hela tiden, och dom inte är beredda på attack bakifrån, och dom kör hoj normalt, dvs skär genom kurvor, kan det bli "högintressant" om man bara växlar ned och kör om...

Dvs man får ha olika taktik på en stor bred/rak väg och en mindre smal/krokig väg, mest tänka förnuftigt och ta sig en funderare kring vad som kan hända om dom man kör om inte har sett en. Inga tankar kring "skuldfråga" och moralsnack, utan att det oavsett vems fel det är, om det skiter sig, kommer/kan göra ont...

/B

Glidarn

Försiktig General
Gick med
11 May 2006
Hoj
Suzuki Bandit
Disasterpiece skrev:
2339222 det är väl inte svårare än att peta ner några steg och åka om hela högen? brukar ju inte vara något problem att köra om hojar trots möte heller, vägen är ju inte en ½ meter bred direkt..

Sparka ner till 4:an och vrida full rulle kan naturligtvis alla göra... min usla Bandit räcker alldeles utmärkt för en sådan manöver. Men om något skulle hända när man ligger där i vänsterfilen i 170 blås så är man helt utelämnad åt att andra kan kompensera för de misstag eller problem som jag råkar ut för.

Jag är kanske lite envis men att göra en lugn och säker omkörning av ett 20-tal hojjar på en gång som kör i sicksack-mönster är svårt att göra i tät semestertrafik som det är så här års. Har man en lång raka utan möte är det ju naturligtvis bara att glida förbi hela högen men det fanns ingen möjlighet i detta fallet. Framför gruppen som jag kom ifatt låg det 2 husvagnsekipage och ledarhojjen låg ruggigt nära dessa.

Så långa rakor att man klipper 20 guldvingar och 2 husvagnsekipage hittar man inte så ofta därför frågar jag mig hur man säkrast smyger förbi en samling hojjar utan att någon blir överraskad, för trots allt kan det bli mycket stora problem om någon blir rädd o vinglar till mitt i gruppen, och det vill inte jag vara orsak till.

Tack för alla konstruktiva tips i alla fall, verkar ju som att det är fler än jag som funderat på det. :tummenupp

Disasterpiece

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
1000r k7
Glidarn skrev:
2339338 Sparka ner till 4:an och vrida full rulle kan naturligtvis alla göra... min usla Bandit räcker alldeles utmärkt för en sådan manöver. Men om något skulle hända när man ligger där i vänsterfilen i 170 blås så är man helt utelämnad åt att andra kan kompensera för de misstag eller problem som jag råkar ut för.

Jag är kanske lite envis men att göra en lugn och säker omkörning av ett 20-tal hojjar på en gång som kör i sicksack-mönster är svårt att göra i tät semestertrafik som det är så här års. Har man en lång raka utan möte är det ju naturligtvis bara att glida förbi hela högen men det fanns ingen möjlighet i detta fallet. Framför gruppen som jag kom ifatt låg det 2 husvagnsekipage och ledarhojjen låg ruggigt nära dessa.

Så långa rakor att man klipper 20 guldvingar och 2 husvagnsekipage hittar man inte så ofta därför frågar jag mig hur man säkrast smyger förbi en samling hojjar utan att någon blir överraskad, för trots allt kan det bli mycket stora problem om någon blir rädd o vinglar till mitt i gruppen, och det vill inte jag vara orsak till.

Tack för alla konstruktiva tips i alla fall, verkar ju som att det är fler än jag som funderat på det. :tummenupp

Kommer man nu inte om allihopa så kan det ju inte vara mer än rätt att bara smita in, som du gjorde. Den som blir "sur" för en sån sak kan kliva av direkt.

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Gsxr 750 srad 98.k7 1000 motor.Yamaha r1-04 track
jag vet jag vet.... du stannar vid sidan av vägen och ringer till deras "hemtelefon" på Gw:n och säger att du vill köra om. sedan kör du ifatt dem igen vilket lär gå rätt fort då dem myglade fram på 90vägen.

problem solved!:tummenupp

(obs alla IRONI!)

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Glidarn skrev:
2339338

Nästa gång så hänger husvagnen på en Guldvinge :p Man får göra som alla köer, ta det bitvis. Innerkurvor i fel fil är ett bra tips, det har jag nyttjat flertalet gånger både bilar o bågar, förutsatt att folk inte skär. Annars i ytterkurvor ifall folk skär så finns det gott om plats på utsidan.

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen