köra på crossbana med min ec :P

deLi

(=
Gick med
15 Oct 2006
Hoj
Aprilia rs-07 och en fiddy
Hej jag har blivit jävligt sugen på att börja köra lite cross :) och det kan då kännas onödigt att nu i början gå och köpa en cross när jag har min gasgas ec.
men frågan jag har är skulle det vara omöjligt att köra på vägen sedan med supermotard däck åh fälg på samma inställningar som man har som när man kör på crossbanan ?

Om inte det, skulle det räcka att ställa in framgafflen på dom där skruvarna som sitter längst upp? skulle det göra att framgafflen skulle bli mer anpassad för vägen eller skulle man vara tvungen att byta mängden olja i framgafflen ? och bakdämpan skulle det räcka att skruva på dom två skruvarna som sitter på gastuben eller skulle man bli tvungen att skruva på dom där sakerna på själva dämparen ?

sorry vet verkligen inte namen på saker och ting men hoppas ni fattade någolunda och vet att en supermotard är mkt hårdare inställd så alla som ska vara jobbig och mobba mig etc kan skriva i min gb eller skita i det :p
är glad för alla svar jag får :)

ps: det blev väldigt mkt skulle i texten men det får ni leva med det är fan inte en jävla svenska lektion det här och för övrigt suger jag i svenska vilket ni säkert märker ;)

Last edited:

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
ett tips dela upp texten i delar.. blir mycket lättare att läsa, iallfall för mig med svårigheter.

å till din fråga. ja det går. jag körde Jockes husa 450 med enduro fjädring, det gick jättebra, du kommer inte slå värdsrekord med kommer funka bra.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Hej jag har blivit jävligt sugen på att börja köra lite cross :) och det kan då kännas onödigt att nu i början gå och köpa en cross när jag har min gasgas ec.
men frågan jag har är skulle det vara omöjligt att köra på vägen sedan med supermotard däck åh fälg på samma inställningar som man har som när man kör på crossbanan ? Om inte det, skulle det räcka att ställa in framgafflen på dom där skruvarna som sitter längst upp? skulle det göra att framgafflen skulle bli mer anpassad för vägen eller skulle man vara tvungen att byta mängden olja i framgafflen ? och bakdämpan skulle det räcka att skruva på dom två skruvarna som sitter på gastuben eller skulle man bli tvungen att skruva på dom där sakerna på själva dämparen ? sorry vet verkligen inte namen på saker och ting men hoppas ni fattade någolunda och vet att en supermotard är mkt hårdare inställd så alla som ska vara jobbig och mobba mig etc kan skriva i min gb eller skita i det :p
är glad för alla svar jag får :)

ps: det blev väldigt mkt skulle i texten men det får ni leva med det är fan inte en jävla svenska lektion det här och för övrigt suger jag i svenska vilket ni säkert märker ;)

Hmm det blev lite rörigt men jag tror att jag fatta iaf...

Jag tror att det går eftersom din är ju redan en cross/endoru fån början så blire inga problem att köra på crossbanan.

Den enda skillnaden jag känner till i motorn om man jämför SM med enduro är väll typ utväxlingen och som du säger att fjädringen är lite hårdare...

Det är väll en smak sak om man ska köra med hård dämpning med SM?:va

deLi

(=
Gick med
15 Oct 2006
Hoj
ett tips dela upp texten i delar.. blir mycket lättare att läsa, iallfall för mig med svårigheter.

å till din fråga. ja det går. jag körde Jockes husa 450 med enduro fjädring, det gick jättebra, du kommer inte slå värdsrekord med kommer funka bra.

haha tack för båda svaren hoppas texten blev lite lättare att läsa nu (A)
nej det var precis vad jag tänkte att det bör duga till "normal" landsvägskörning :)

Hmm det blev lite rörigt men jag tror att jag fatta iaf...

Jag tror att det går eftersom din är ju redan en cross/endoru fån början så blire inga problem att köra på crossbanan.

Den enda skillnaden jag känner till i motorn om man jämför SM med enduro är väll typ utväxlingen och som du säger att fjädringen är lite hårdare...

Det är väll en smak sak om man ska köra med hård dämpning med SM?:va

Ah utväxlingen skilljer säkert men alla gasgas 125:eek:r ar nog identiska motorer tror jag :p men det som jag undrde var ju om det gick att köra med den mjuka dämpningen man har på cross banan på vanlig väg utan att man t.ex inte kan göra kraftiga sväningar i höga farter eller något sådant :p ?

Last edited:

deLi

(=
Gick med
15 Oct 2006
Hoj

föresten vad menar du med enduro fjädring ?? menar du inställningarna eller själva grejerna ?

deLi

(=
Gick med
15 Oct 2006
Hoj
Inställningarna. En enduro är inställd så att fjädringen är mjukare än på en cross.
ja det vet men det jag undrade var om han menade om självdämparna var GJORDA för enduro elller om dom bara var INSTÄLLDA FÖR enduro. (allstå så att han inte körde med enduro dämpare som var inställda för supermotard) ...

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
2953953 Inställningarna. En enduro är inställd så att fjädringen är mjukare än på en cross.
mm å ändå funkade det mycket bra.
det var ju allfall jag som var begränsningen, inte hojen ;)

2954002 ja det vet men det jag undrade var om han menade om självdämparna var GJORDA för enduro elller om dom bara var INSTÄLLDA FÖR enduro. (allstå så att han inte körde med enduro dämpare som var inställda för supermotard) ...
asså det var en endurohoj med 17´ å SM plast.. dvs allt utom fjädringen. :)

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Man KAN köra en crm på crossbana, tmn funkar fin fint både på crossbana och landsväg med crosshjul. Lite powersliding på asfalten bara..

Så ja det går

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...