Köra på grusväg

Carle Banale

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2009
Ort
Örebro
Hoj
Honda CBR 600f, 1989
Jag har haft mitt körkort i snart ett år, men aldrig kört på grusväg. Och idag ska jag, om vädret inte blir för dåligt, åka till mina kusiners sommarstuga, där sista kilometrarna är grusväg.
Jag kommer ihåg att det stod något om det i teoriboken, men jag kommer inte ihåg vad, och boken är försvunnen i någon låda i källaren.

Så till frågan: Vad ska man tänka på när man kör på grusväg?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Gasa försiktigt, gärna en växel högre än du brukar ha, använd fotbromsen mer/istället för frambromsen, blicken långt fram och håll dig i ett hjulspår, där brukar det vara fastare/mindre rullgrus.
 

Str3 R

Guest
Och slappna av, håll inte krampaktigt i styret utan låt hojen få sköta sig själv så går det oftast bra.
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Håll inte för hårt i styret!
Lösa avslappnade armar, blicken högt upp

Att styret rör sig lite är normalt och inget att oroa sig för!
Att det rör sig beror på att det alltid sträva efter att hålla sig rakt.


Hoppas detta hjälpte :)
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Inget speciellt mer än att det greppar sämre i lösgruset.
Ta det varligt i kurvorna och se upp för annan trafik och djur.
Provbromsa så du lär dig hur det känns.
Grus är en bra lärare, man måste köra mjukare och med mer framförhållning än vad vissa gör på asfalt.
Men kul är det!

Njut
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Fast, egentligen ska man väl köra med full gas(läs:aktivt) så att framhjulet inte "gräver" ner sig. Dock så säger ju instinkten något annat.

Flesta grusomkullkörningar gissar jag har uppkommit pga att chauffören fegat ur?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Fast, egentligen ska man väl köra med full gas(läs:aktivt) så att framhjulet inte "gräver" ner sig. Dock så säger ju instinkten något annat.

Flesta grusomkullkörningar gissar jag har uppkommit pga att chauffören fegat ur?

Nu snackades det dock grusväg, inte lerhål, och han har en cbr inte en crf.

Annars helt rätt :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fast, egentligen ska man väl köra med full gas(läs:aktivt) så att framhjulet inte "gräver" ner sig. Dock så säger ju instinkten något annat.

Flesta grusomkullkörningar gissar jag har uppkommit pga att chauffören fegat ur?
Det funkar antagligen mycket bättre med en off road-hoj på dryga 100kg med nabbdäck än med en sporthoj på ca 200kg med gatdäck :rolleyes:
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Om man jämför grusväg med att t.ex. köra på asfalt i regn så tycker jag att gusväg ger mer pålitligt dåligt grepp (öhh, va?), medan det på blöt asfalt plötsligt kan skifta massor mellan olika beläggningar, brunnslock och vita markeringar.

Men ett par kilometer i lungt tempo på grus klarar vem som helst!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Mjuka armar, bromsa INNAN kurva, lätt gas på hög växel genom kurva.

Och så kan det underlätta att stå lite lätt och få "loss" hojen från kroppen, men det kanske är överkurs om man inte kört grus innan, jag gör så även på sporthoj nu, men är fd. crossåkare så det sitter i.

Viktigaste är nog att våga hålla lätt gas, en SH med sin brantare gaffelvinkel beter sig lätt styrigt på grus annars.

Tjör bara...
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Luta hojen mer än dig själv i kurvorna.

:va
Det kan väl aldrig vara bra att få *mindre* däckyta i underlaget.

Kör du snedställ ut ur en kurva kan jag förstå vad du menar med att luta hoj istf. kropp.
Men det är väl inget att eftersträva med en SH?
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Kör sakta och avslappnat så löser sig allt :) Utforskade 1.7mil av skogarna här på min cbr förra veckan..
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
:va
Det kan väl aldrig vara bra att få *mindre* däckyta i underlaget.

Kör du snedställ ut ur en kurva kan jag förstå vad du menar med att luta hoj istf. kropp.
Men det är väl inget att eftersträva med en SH?

Om man går efter teori boken så ska över kroppen va rak(ej följa med hojen i sidled) vid grus underlag.

Men är det asfalt så blir det en annan femma.

Jag brukar köra grus ibland utan några störe problem går köra fort där också bara man tänker sig för...
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Flera nämner att man ska ha högre växel än vanligt. Jag tog MC-kort ganska nyligen (3 år sedan) och fick då lära mig att man ska ha _lägre_ växel än normalt, för att ha mer kontroll över cykeln.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Flera nämner att man ska ha högre växel än vanligt. Jag tog MC-kort ganska nyligen (3 år sedan) och fick då lära mig att man ska ha _lägre_ växel än normalt, för att ha mer kontroll över cykeln.

Lägre växel så har du mer effekt och kraftigare motorbroms, dvs när du gasar är det större risk att du råkar gasa för mycket och få hjulspinn, och när du släpper av gasen är det större chans att bakhjulet låser sig av motorbromsen.

Låter bra för en som är ovan att köra grus tycker du? :tungan :tungan
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Flera nämner att man ska ha högre växel än vanligt. Jag tog MC-kort ganska nyligen (3 år sedan) och fick då lära mig att man ska ha _lägre_ växel än normalt, för att ha mer kontroll över cykeln.

Mja, möjligen om du kör ill-sakta men om man tänker såhär:
-Ligger man på 1:ans växel i 40km/h på grusväg blir det ganska ryckigt när man gasar eller motorbromsar, då är det risk att bakhjulet släpper.
Ligger man på en högre växel blir körningen mjukare och mindre risk att man får bakhjulssläpp, å andra sidan ökar ju risken för kärringstopp om man ligger på för låga varv.
Antar att det finns flera sätt att se det, bästa är väl en lagom kompromiss.
Största risken på grusväg är väl iofs om framhjulet släpper vid för kraftig inbromsning,
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top