Köra på mindre djur.

Ravedave

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
2001 Suzuki GSXR 600
Tjena!
Jag är lite nyfiken på vad som händer om man kör på en till exempel kanin eller fasan. Det var nämligen så att för några dagar sen var jag nära på att köra på en Fasan ( ca 100km/h ), Så är det någon som kan berätta vad som händer om man kör på något djur i den storleken? :va För jag har inte en aning....

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Beroende på hur du kör på djuret kanske du får kast och flyger av hojen. Svårt att säga.

Klarar en Goldwing av att klyva renar mitt i tu så bör nog en sporthoj klara en kanin eller fågel.

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
Yamaha XT600E, Ducati Monster 750
Körde på en skata häromdan, fick den rätt på biffiga biceps :D
Rejält blåmärke kan ja säga, och de fick styret att fladdra till lite men inte mer än så. Gick väl i runt 100 skulle ja tro.
Har själv papegojor hemma så ja har en smula dåligt samvete, men de e väl sånt som händer.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Du kan ju bikta dig för papegojorna och förklara att det var en olyckshändelse som gjorde att en befjädrad bror/syster fick bita i gräset, så får vi hoppas att dom inte får tuppjuck...:)

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Hoj
Er6n -13
Körde på en medelstor hund i 60km/h medans jag hade passagerare.
Träffade framdäck/broms. Styret fladdrade till lite men klarade hålla uppe hojen.
Hunden dog. :(

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Klippte en kanin i Onsdags, tyvärr blev den 2 delad då den sprang rätt in i framhjulet.

Skumpa till lite, värre var det inte, fick dock tvätta hoj och stövlar efter åt.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Körde över nacken på en stor jävla hare. Kändes som att köra på en sten elr nått. haren dog såklart.

bal

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
2010 Honda CBR1000RAA
Körde på en hare (stor som f**n!) i cirka 70.. mörkt och jag hann inte reagera förrän jag synade asfalten.. bromsspår efter mig så jag tror kanske den kilade sig fast på nåt sätt och låste hjulet..ja, jag vet inte, men hojen blev skrot! Snyft..

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Det måste ju vara värre med sporthoj än motard? Ni kör ju med sänkningssats :hihi

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
KTM 690 SMC R
Tog en fågel rakt i ansiktet för nån månad sen i runt 120 km/h

Var blodig över hela hjälmen :näsblod

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)

kan inte har varit speciellt skönt för din nacke :gnissla

En polare råkade köra över en katt på scooter i 60-70km/h med bakhjulet... stackars katten flög typ runt med hela bakhjulet och upp i stänkskärmen. Överlevde såklart inte

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det beror helt på vart djuret träffar.
Jag har kört på en duva en gång i kanske 100. Den tog någonstans i framhjulet och motorblocket/grenröret. Jag kände nästan ingenting i hojen. Jag såg bara att duvan flög in framför mig, kände en väldigt svag duns och såg ett moln av fjädrar bakom. Duvan stendog.

Kompisen körde på en hare som sprang rakt in i framhjulet. Han kände en svag duns och haren stendog. Inga problem med balansen där heller.

En kollega tog en duva i bröstet i ca 110. Han bröt 3 revben och höll på grund av detta sånär på att ramla men höll sig på hjulen.

En kompis kompis tog en duva i ansiktet med öppet visir på motorväg. Han klarade sig enligt uppgift också utan att köra omkull men han var kraftigt blå och svullen från öra till öra. Hjälmen var inte snygg invändigt efteråt.

Så det beror som sagt på. Träffar du djuret huvudsakligen med kroppen så gör det ganska ont men troligen klarar du balansen. Träffar du huvudsakligen med motorcykeln är oddsen att du inte känner särskilt mycket mer än en duns.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Rakt i ansiktet? Liten fågel hoppas jag. Måste varit en djävla smäll? Inga nackskador?

En kompis jag som 15åring skjutsade på moppe i ca 80 blås blev träffad i foten av en hästskit som låg på marken och jag fick intrycket att det gjorde mycket ont i hans fot. Dock fick han inga skador. Krock med en hästskiten borde dock vara ganska jämförbart med ett mindre djur.

Räknas renar som mindre djur? Jag plockade en sådan med arme-Husqvarna närjag gjorde lumpen. Gick väl runt 70 km/h och den klövs inte som det ryktas att dom kan göra. Det blev istället jag som fick ta en flygtur över styret.

Har man kört cross och fått en sten skjuten i bröstet från en framförvarande CR500 så kan man ju gissa hur det känns att få ett ännu tyngre föremål i ansiktet och med större hastighet.

Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Körde på en feminist en gång, fanns varken hjärnsubstans eller blod.. Blev till att avliva stackarn på plats, påle genom hjärtat..
Lustigt att den var ensam, de brukar färdas i flock..

Hmm, när jag tänker efter.. Den var lite sminkad, kanske därför den blivit utstött?

Aja, hojen klarade sig bra..

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
Yamaha XT600E, Ducati Monster 750
Körde på en feminist en gång, fanns varken hjärnsubstans eller blod.. Blev till att avliva stackarn på plats, påle genom hjärtat..
Lustigt att den var ensam, de brukar färdas i flock..

Hmm, när jag tänker efter.. Den var lite sminkad, kanske därför den blivit utstött?

Aja, hojen klarade sig bra..

Klockrent! :tuttar

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept