Köra sportbil på vintern

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Japp, eller kanske inte en sportbil men frågan gäller bilar som man normalt inte brukar se under vinterhalvåret. Bilen i fråga är en Pontiac Firebird av årsmodell 1989. Finns det någon som kör någon liknande bil under vintern och har några åsikter om detta?

Finns det fälgar och vinterdäck för någorlunda rimliga priser till en sådan bil? Kommer bilen ta så mycket stryk av det att jag kommer gråta floder till våren? Något speciellt jag bör tänka på?

Jag vet att det finns bilar som är mer anpassade för detta och att det går att köpa en annan bil för vinteråka, men nu är det Firebirden som mitt hjärta dunkar för.

jag har en avlägsen bekant som kör en vette c5 på vintern om jag inte har fått för mig helt fel... har inte träffat honom på något år men har hört att han gör det. Bor i Luleå bör tillläggas..

Men Thomas!! En bil som hjärtat dunkar för ska man inte ens fundera på att ta ut i slasket! Sen är det nog inte helt lättstyrt med mkt vikt i fram o garanterat breda sulor bak.

Hade en Cheva Camaro -91:a. V8:an var lite seg att starta tyckte jag när det var lite kyligt.
Och vridet gör ju att man gärna dansar lite med baken..

Men annars är det väl inga problem. Hur många amerikaner gör inte det varje år? Kör försiktigt bara:tummenupp

Då kan vi alltså konstatera att det förmodligen ska gå fint så länge man tar det lugnt och försiktigt. Att köra den på vintern är lite av en nödlösning för att slippa anpassa sig efter bussar och liknande, så att jag får låta bli att busåka kan jag nog stå ut med. Sen är det ju det här med att det inte känns helt bra att hon ska behöva plågas i snöslasket, men å andra sidan kommer jag inte göra någon större ekonomisk förlust om jag säljer den i lite sämre skick.

Det svåra var ju däremot att hitta några fälgar som är lämpliga att slänga kränga på ett par vinterdäck på. Begagnat, som är att föredra, hittar jag inte någonting alls till rätt årsmodell. Även om man tar fram stora plånboken och köper nytt så verkar det vara svårt. Tips om fälgar och däck mottages tacksamt.

StormBringer skrev:
2436532 jag har en avlägsen bekant som kör en vette c5 på vintern om jag inte har fått för mig helt fel... har inte träffat honom på något år men har hört att han gör det. Bor i Luleå bör tillläggas..

Dessutom är han väl pilot på F21, snacka om att leva filmen Top Gun...

Hade själv en Mustang -97 för några år sen som jag körde året runt,
lite jobbigt då den var tok-lätt bak, släppte hela tiden.
fick lägga sandsäckar i bagageluckan vintertid för att få fäste.

fyfan det var en galet rolig vinterbil.

Om en bil drar 1,5 liter milen på sommaren, varför funderar man på att köra den på vintern då? Typ 3 liter bara man tittar på högerpedalen...

körde corvette på vintern o det var inte kul o köra förbi polisen med 255 sulor där bak i 15cm snö.
jag kan inte rekomendera det i snöslask iaf.

annars ha de ju ett fungerande värmesystem o startar alltid.

GuW skrev:
2437192 Dessutom är han väl pilot på F21, snacka om att leva filmen Top Gun...

Njä men han är flygtekniker om jag inte är helt fel ute... Det är en bekant till min morbror så jag har inte sååå bra koll. Har en Cadilac modell slutet 70 början 80.. blå en som gått typ 8000 mil, nån Camaro o en vette så vitt jag vet.

Ska själv köpa en Camaro o ha som höst/vinterbil så fort jag fått sålt mc'n.
Har ett lårben ihopspikat så jag får inte stödja på det på 3 månader så jag behöver en automatbil.

Sattsar dock på en lite nyare mellan 93-01.

Har en camaro -88 och ärligt talat skulle jag inte ens tänka tanken på att dra ut den i saltet.
Har du kollat hur lite plåt det finns på dem? För att inte tala om alla härliga skrymslem skiten kan ligga och mysa i?

Om jag var helt bilberoende skulle jag nog köpa en Golf mk1 eller liknande att ha på vintern, säkert billigare totalt än vinterdäck till fågeln :P

zoddri skrev:
2438947 Har en camaro -88 och ärligt talat skulle jag inte ens tänka tanken på att dra ut den i saltet.
Har du kollat hur lite plåt det finns på dem? För att inte tala om alla härliga skrymslem skiten kan ligga och mysa i?

Om jag var helt bilberoende skulle jag nog köpa en Golf mk1 eller liknande att ha på vintern, säkert billigare totalt än vinterdäck till fågeln :P

Ska ja ha en vinterbil är prio nr 1 bakhjulsdrift.

Jag förstår er som tycker att det är en dålig idé, men samtidigt så är jag i behov av bil vintertid. När jag är i Skövde så klarar jag mig egentligen fint utan men när jag är hemma på helgerna, där jag bor mer eller mindre på landet så är det faktiskt svårt att inte ha en.

Två bilar är inte ett alternativ, utan då skulle jag snarare strunta i fågeln och överväga ett smartare alternativ. Visst har jag funderat på 9-3, 9-5, S40, S70, A4 osv. Men ärligt talat, hur rock 'n' roll är det att köra något sådant?

Jag har fått för mig att fälgarna från någon version av BMW 5-serie kan passa Pontiac. Jag gissar dock att det är till Firebird från -94 och uppåt. Är det någon som vet lite mer om det?

Ställ av den och köp en billig bil som är besiktad fram tills våren och har vintersulor, sen är det bara att sälja den för samma pengar typ 3-5000:- om den går igenom besktningen, gör den inte det så får man väl runt 900:- för den på skroten, samt att den drar säkert mindre bensin.

Empa skrev:
2439922 Ställ av den och köp en billig bil som är besiktad fram tills våren och har vintersulor, sen är det bara att sälja den för samma pengar typ 3-5000:- om den går igenom besktningen, gör den inte det så får man väl runt 900:- för den på skroten, samt att den drar säkert mindre bensin.
japp..blir säkert billigare än o köpa andra fälgar o däck.
sen lär de se skumt ut med smala vinterdäck på den :rolleyes:

StormBringer skrev:
2438324 Njä men han är flygtekniker om jag inte är helt fel ute... Det är en bekant till min morbror så jag har inte sååå bra koll. Har en Cadilac modell slutet 70 början 80.. blå en som gått typ 8000 mil, nån Camaro o en vette så vitt jag vet.

Aha, vi antog nog bara att han var pilot när jag lumpade där, hursomhelst såg det inte klokt ut när han la i D på automaten och bakdäcken omedelbart började slira utan att bilen rörde sig det minsta, sen när han försökte smyga på gasen lite kanade bakänden ofelbart ut åt något håll.

Drömbilar är praktiska dom där soliga dagarna man ser framför sig när man köper dom, inte dom dagar det är en dm snömodd...

Köp drömbilen och kör på sommaren, ställ av den på vintern och köp något billigt härke som inte kostar något att ha trafikförsäkrad, skrota den sedan till sommaren.
Inköpet spar du in på kostnaden för försäkringen på finbilen som du slipper under vinterhalvåret.

Angående fälgar, farsan jobbar på Specialfälgar. Kan kolla upp om de har något i sortimentet som passar och om han kan fixa ett sjysst pris.
Pm:a om det är intressant. Gärna önskad storlek m.m.

Skadar ju inte att kolla iallafall:tummenupp

slippy skrev:
2437620 Hade själv en Mustang -97 för några år sen som jag körde året runt,
lite jobbigt då den var tok-lätt bak, släppte hela tiden.
fick lägga sandsäckar i bagageluckan vintertid för att få fäste.

fyfan det var en galet rolig vinterbil.

Själv har jag haft en Opel Manta A (den riktiga modellen, dessutom renoverad till mint condition) Med en trimmad 2 liters snurra med ca 150 hk... Låter inte speciellt mycket men med tanke på att man kunde ta tag i skärmkanten bak och lyfta så hjulet lättade så var det rätt underhållande. Var som att köra på vintern när det var sommar och blöt asfalt :D

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick