Köra trehjulig Mc utan åldern inne, konsekvenser?

Begreppsförvirring här? Eller?

Är det bara jag som likställer ordet "trike" med en trehjuling med två hjul bak? Sådana som ofta byggdes på 70-talet med en VW-motor längst bak. Eller som de Goldwing-trikarna som man ser ibland.

Till skillnad från scootrar och mc med med två hjul fram? Som tex Piaggios MP3 och Yamahas Niken. Dessa skulle jag kalla trehjulig mc. De lutar ju och svänger som en mc, till skillnad från en trike (enligt min defintion ovan) som är "styv" i svängarna och inte lutar.

Har jag rätt eller har jag rätt? ;)

De två konstruktionerna ställer ju (delvis) olika krav på föraren.

Det finns ju trehjuliga åbäken med framänden från en bil och bakänden från en hoj med, och de brukar ju kallas för trike med.
Yamaha Niken är ju dessutom ännu värre än de där pendlingspulkorna vad gäller trikedefinitionen. Och som sagt, de gamla trehjuliga bilarna. En faslig röra i begreppen hela den här soppan!

Har för mig att tramsportstyrelsen definierar de där pendlingspulkorna som tvåhjuliga motorcyklar med tre hjul, men kommer inte ihåg vad deras bedömningsregler var.
 
Last edited:
Ja, satan i gatan! Letar man tillräckligt länge så finner man tillslut i alla fall NÅGOT gott som faktiskt parkeringsavgifterna för mc i Stockholm fört med sig. Att MP3:orna i stort sett försvunnit från mc-platserna. Ja, tillsammans med de som mc-platserna faktiskt var ämnade för då, förstås...
 
Ja, satan i gatan! Letar man tillräckligt länge så finner man tillslut i alla fall NÅGOT gott som faktiskt parkeringsavgifterna för mc i Stockholm fört med sig. Att MP3:orna i stort sett försvunnit från mc-platserna. Ja, tillsammans med de som mc-platserna faktiskt var ämnade för då, förstås...

Pendlade till sthlm för några år sedan, tyckte att det inte var ett så stor problem med MP3:orna då de inte tog större plats än en glidare. Skulle aldrig sätta mig i en trike, men ju fler såna finns desto färre cagers är det ute i trafiken.

Värre var det med mopedbilar, men de förbjöds tack och lov att parkera i rutorna. Vilket tycks vara ett onödigt beslut de ändå skulle parkera där p.g.a avgifterna. Dags för gula västarna uppror inom MC-kollektivet?
 
För mig är det mest mystiska att det öht är en MC. Den kräver B kort. Den välter inte av sig själv. Den lutar inte i svängar (ja jag vet att vissa lutar...). Det är ett tråkfordon. Det blir noll ligga. Man behöver inte borra i tCket kJetting för ingen vill sno den (även tjuvar vill ligga). En trehjulig bil är det. Klassa om! :D

:rofl
 
...Dags för gula västarna uppror inom MC-kollektivet?


Ja, känns förbaskat avlägset nu, tiden-före-Helldén, då Trafikkontoret i Stockholm fortfarande verkade ha en ganska generös attityd till hojfolket. Vad vet jag, en gång i tiden kanske vi rent av sågs som en del av lösningen, inte en del av problemet? Framkomlighetsproblemet, alltså. Några pennstreck senare är det förstås inte oss man klappar på axeln och hyllar när man säger sig sträva efter ökad framkomlighet. Världsrekord i hyckleri? Ingalunda. Men Stella Fares cykelbanor mitt i vägbanan får något lätt romantiskt, godtroget skimmer över sig i jämförelse med dagens miljöbastarder som inte längre ens bemödar sig med att hänvisa till vetenskap, siffror eller statistik: Greta Thunberg-grejen gäller. DE har rätt. Vi andra ska bara hålla käft...


Och vi har väl knappt sett början, än!
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top