Köra upp med r1:a

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Borlänge
Hoj
zx9r
Var på körskolan idag och skulle ta sista lektionen, det vart dock lite problem vid manöver banan, efter ca: 100 mil med min hoj så vart deras vinglig som satan, + att jag låste framhjulet på broms provet. Så jag bestämde att nu ska jag köra upp på min istället, nån som har gjort det och har lite tips? M.V.H Jonny
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det har diskuterats förr, R-hojar är inte lämpliga för uppkörningar, dom är helt enkelt inte gjorda för den sortens körning. Men du kan ju alltid testa! :) Undvik stoppies och slangning bara... :rolleyes:
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Enligt en trafiklärare på en SMC-grej jag var på i våras så är det "omöjligt" att klara långsamma manöverprovet på en R1, pga för stor vändradie.

Det är klart, du kan ju försöka burna runt eller göra en 180 graders stoppie :D

Vänj dig vid skolhojen istället - tycker att det är ett moment i utbildningen också - att kunna framföra olika sorters hojar.
 

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Borlänge
Hoj
zx9r
Men man får dispans på vändningen på lågfartsdelen, dom mäter ut vad som går att klara och lägger på ett par dec eller nått
 

Majje

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R
Det går. Jag fixade manöverprovet med min ZX9R -99. Lika kass svängradie på den. Det går antagligen inte att komma innanför linjerna på lågfartsprovet (beroende på hur mycket plats du har åt sidorna), men de har överseende med stor svängradie. Stoppies leder inte heller till kuggning, så länge det är kontrollerat och du inte skickar upp bakhjulet alltför långt upp.
 

Lindgren

MML
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
GSXR 600
Rekomendation kör inte upp med din R1:a
den ä stabilare å bättre å bromsa med MEN...

Jag körde upp för ett par veckorsen...( med körskolans cykel)
i samma veva var det var en som körde upp privat där med en R1:a å han ansåg sig själv rätt duktig( det är han säkert oxå) men han klarade inte lågfarts provet pg.a att han hade en R1 som är alldeles för ovig på konbanan.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Finns garagesvängarna kvar?, de var väl anpassade efter hojen om Jag inte minns fel. En Jag vet körde upp på R750.

se till så provinstruktören :3freak hänger med på påfarterna bara.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Teo skrev:
Finns garagesvängarna kvar?, de var väl anpassade efter hojen om Jag inte minns fel. En Jag vet körde upp på R750.

se till så provinstruktören :3freak hänger med på påfarterna bara.

Nej, nu har de en manöverbana med inbyggda "garagesvängar" istället.
Skillnaden är dock att där har du ett vändområde som är begränsat till 4*8m, oavsett hoj.

Nästan glad att jag tog provet innan nya reglerna.

Dock kan det säkert vara skönt att slippa tidspressen som de slopat på de nya.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jo garagevändningen ändras givetvis efter hojens svängradie, fånigt vore det ju annars.
Men en sporthoj är svår att köra väldigt sakta med och balansera (sittställningen kombinerat med en väldigt högt växlad 1a), omöjligt är förstås ingenting, jag kan vända med fullt styrutslag på min iaf.
 

s4

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph daytona 675, Yamaha 426
Jag gjorde gamla uppkörningen som privatist med en hayabusa. Det gick bra.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
xyx skrev:
Nej, nu har de en manöverbana med inbyggda "garagesvängar" istället.
Skillnaden är dock att där har du ett vändområde som är begränsat till 4*8m, oavsett hoj.

Nästan glad att jag tog provet innan nya reglerna.

Dock kan det säkert vara skönt att slippa tidspressen som de slopat på de nya.
Aha, det var som fan, frågan är om det nu har större verklighetanknytning än de gamla testet då, jag minns ju att många har klagat på garagesvängarna.
 

Lindgren

MML
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
GSXR 600
Silwer skrev:
Aha, det var som fan, frågan är om det nu har större verklighetanknytning än de gamla testet då, jag minns ju att många har klagat på garagesvängarna.


Det handlar om spårval numer de är det dom kollar på för de finns 2 olika sorters lågfartsbanor som dom kan välja mellan
 

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
Jag körde upp på en Triumph Daytona 955 och den har lika taskig vändradie den plus att den är tyngre och de va inga problem. Men de va ju "gamla" uppkörningen jag gjorde, den nya kanske är klurigare!?
 

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Borlänge
Hoj
zx9r
Enligt min körlärare så ändrar dom lågfartsdelen, just på vändningen och anpassar den efter cykeln, men högfartsprovet är detsamma!
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
klart du ska köra upp på r1´a.
Dra serpentinbanan på ettan hela vägen,

meddela hur det gick sen.
:tummenupp
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top