Köra upp med rensad bakdel?

sportolln

Medlem
Gick med
11 Jun 2017
Hoj
YZF-R3 -16
Reflex på skylten får man inte ha. Man får inte sätta någonting på skylten alls enligt reglerna. Inte ens en skyltbelysning. Den skall lsitta monterad bredvis skylten.
Borrhål är i sig inte ett problem då det ibland är nödvändigt för att kunna montera skylten. Är det onödigt många borrhål kan det säkert bli diskussion om det och då är det bara att beställa ny skylt.

Transportstyrelsens föreskrifter reglerar specifika krav för uppkörning för en viss behörighet. Dom utgår ifrån att motorcykeln i övrigt uppfyller gällande lagar generellt.
Vilka krav som ställs finns bland annat i Trafikförordningen. Dvs lagen.

Där finns ganska tydliga regler för hur skylt, blinkers, lyse mm skall vara beskaffat och monterat.

I stort så kräver det att skylten är monterad bakom bakaxeln, lutad max 15 grader ner och 30 grader upp, belyst av skyltbelysning och väl synlig inom vissa vinklar bakifrån. Bakljus och bromsljus skall vara E märkta och placeras inom ett visst avstånd från fordonets centrumlinje. Blinkers skall vara separerade med ett visst minimiavstånd och E märkta. Röd reflex skall vara monterat och väl synlig bakifrån.

Så som NisseHT i #13 ritat är alltså tillåtet?

Tack för trafikförordningen, skall kika å försöka bocka av.

Hur vet jag om mina blinkers är e-märkta? Står det på någon klisterlapp på eller hur kan jag kolla upp detta? Vet som sagt inte vilken modell eller märke det är (har iofs inte tittat efter någon klisterlapp heller) då tidigare ägare som monterat dessa.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Jag har haft min reflex klistrad på reg.plåten genom 2st besiktningar.
På två olika besiktningsföretag till och med (Bilprovningen resp. Opus).
Det är lite imponeranden nästan. =)

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750

Det har jag också lyckas med, inte ens nämnt det när jag varit in med det så :lol

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Så som NisseHT i #13 ritat är alltså tillåtet?

Tack för trafikförordningen, skall kika å försöka bocka av.

Hur vet jag om mina blinkers är e-märkta? Står det på någon klisterlapp på eller hur kan jag kolla upp detta? Vet som sagt inte vilken modell eller märke det är (har iofs inte tittat efter någon klisterlapp heller) då tidigare ägare som monterat dessa.

E märkningen brukar finnas på glaset som reliefer. Kolla på exempelvis strålkastaren fram så ser du att det finns en E märkning på glaset. Samma skall finnas på blinkersarna. Alternativt kan det vara stansat i plasten. Men det är normalt sett väl synligt någonstans på den monterade blinkersen. På dom hojar jag sett så har det alltid varit stansat i glaset på blinkersen.

Japp. Som nisseHT skriver i #13 är tillåtet såvitt jag vet.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Jo. Besiktningen kollar inte allt varje gång. Deras huvuduppdrag är att hojen skall vara trafiksäker. Dom kollar inte samliga lagar. Som exempel så kan du ju faktikst besiktiga en bil mitt i vintern med sommardäck och gå igenom med blankt papper för att sedan bli stoppad av polisen 100 m bort och få böter för att du saknar vinterdäck.

Samma sak med reflexen på skylten. Bilprovningen behöver inte bry sig om det så länge som det finns en reflex som är väl synlig bakifrån. Men det betyder inte att du inte riskerar att få böter och ombesiktning som present av polisen om dom stoppar dig.

Och vid uppkörningen är dom flesta besiktningsmän notoriskt nitiska så där är risken stor att en sådan sak uppmärksammas.

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Mins när jag tog mitt bilkörkort. skulle visa att alla lampor och belysning fungerade i säkerhetskontrollen. dvs alla lampor som gick var på när jag körde upp efter kontrollen utan att jag i min nervositet märkte det eller kontrollanten som åkte med mig märkte det. Förutom när jag stängde av bilen och redan fått lappen. då kom det där läbbiga plinget av att man fortfarande har belysning på när man stängt av fordonet.

Han var inte imponerad men han hade redan skrivit lappen och allt hade gått bra ändå så han rykte bara på axlarna.

Till TS: Chansa inte. Som andra har sagt så imponeras dom knappast av sånt.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det har jag också lyckas med, inte ens nämnt det när jag varit in med det så :lol

När min hoj saknade reflex, bad besiktningsmannen mig att gå till butiken bredvid och köpa en. Vi klistrade den på skylten och jag blev godkänd. Andra besiktningen gjorde jag inte på samma ställe och det blev godkänt där med.

sportolln

Medlem
Gick med
11 Jun 2017
Hoj
YZF-R3 -16
Är det här tillåtet? (reflexen)

K1viw8t.png

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Den reflexen ska vara godkänd ja. Såvitt jag vet så är det som är specat att den skall sitta baktill riktad bakåt i stort sett. Så det ska vara OK.
Däremot är det risk att det är på gränsen med avståndet mellan blinkersarna men dels kommer jag inte ihåg i huvudet vad minimiavståndet är och dels är det svårt att avgöra från bilden hur långt det faktiskt är.

sportolln

Medlem
Gick med
11 Jun 2017
Hoj
YZF-R3 -16
Väcker tråden till liv igen för att fråga vad som gäller med tonade vindskydd(?). Är det okej att köra med i princip svarta vindskydd på uppkörning?

mcfront.jpg

edit: grön text

Last edited:

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Hej Bullen - måste man följa Svenska regler när man kör upp för körkort..... :rofl

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS