Reflex på skylten får man inte ha. Man får inte sätta någonting på skylten alls enligt reglerna. Inte ens en skyltbelysning. Den skall lsitta monterad bredvis skylten.
Borrhål är i sig inte ett problem då det ibland är nödvändigt för att kunna montera skylten. Är det onödigt många borrhål kan det säkert bli diskussion om det och då är det bara att beställa ny skylt.
Transportstyrelsens föreskrifter reglerar specifika krav för uppkörning för en viss behörighet. Dom utgår ifrån att motorcykeln i övrigt uppfyller gällande lagar generellt.
Vilka krav som ställs finns bland annat i Trafikförordningen. Dvs lagen.
Där finns ganska tydliga regler för hur skylt, blinkers, lyse mm skall vara beskaffat och monterat.
I stort så kräver det att skylten är monterad bakom bakaxeln, lutad max 15 grader ner och 30 grader upp, belyst av skyltbelysning och väl synlig inom vissa vinklar bakifrån. Bakljus och bromsljus skall vara E märkta och placeras inom ett visst avstånd från fordonets centrumlinje. Blinkers skall vara separerade med ett visst minimiavstånd och E märkta. Röd reflex skall vara monterat och väl synlig bakifrån.
Så som NisseHT i #13 ritat är alltså tillåtet?
Tack för trafikförordningen, skall kika å försöka bocka av.
Hur vet jag om mina blinkers är e-märkta? Står det på någon klisterlapp på eller hur kan jag kolla upp detta? Vet som sagt inte vilken modell eller märke det är (har iofs inte tittat efter någon klisterlapp heller) då tidigare ägare som monterat dessa.