Köra upp med vanliga jeans?

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Tjena,
En polare till mig ska köra upp nästa vecka och han tänker köra upp med vanliga jeans! ( ej mc jeans)
Självklart så ska han ha en riktig mc-skinnjacka, ryggskydd, handskar och riktiga stövlar.
Anledningen till detta är att han ska vara mer avslappnad och rörlig, han kuggade nämligen på förra uppkörningen för att han satte ner foten några ggr på krypkörningen.
Vet att det finns Gore-Tex m.m men han ska ha vanliga jeans som sagt.
Vad tror ni att uppkörningsgubben tycker om det?

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jag förstår inte, vad har brallorna att göra med att han satte ner foten på krypkörningen? Varför riskera hamna på radarn och dyka upp till synes mindre väl förberedd? Att inte ha ordentliga skydd på sig kan indikera att man inte tar säkerheten på största allvar, det är inte säkert det går hem.

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Hoj
Yamaha R6 2002
Vilken skyddsutrustning ska jag använda?

Du ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning som är lämplig för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador.
Saxat från körkortsportalen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är inte direkt en bra idé att väga upp bristande kontroll av fordonet med mindre skyddsutrustning.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Misstänkte nästan att det inte ens är tillåtet att köra upp med vanliga jeans.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Vet vi att man måste ha fullständig utrustning? Antagligen är det väl så, men lite konstigt på ett sätt när lagen bara kräver hjälm i trafiken.

EDIT: Ah, nu såg jag inlägg nummer 3.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vet vi att man måste ha fullständig utrustning? Antagligen är det väl så, men lite konstigt på ett sätt när lagen bara kräver hjälm i trafiken.

EDIT: Ah, nu såg jag inlägg nummer 3.
Det hänger nog ihop med att kontrollanten så att säga har ansvar för dig under uppkörningen, och då kräver dom full skyddsutrustning oavsett vad lagen säger.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Låter ytterst konstigt iom att det inte finns någon lag på det? :va
Jag vet att jag körde upp i jeans och gummiskor på den gamla onda tiden i 16års åldern, men det var ju här för många år sedan. (vem fan har råd med skyddsutrustning?:va)

Tycker ändå det låter konstigt att de kan kräva något som där inte finns några krav på i trafik normalt sätt. Lite som att måsta ha hjälm när man kör upp med bil.
Men vad vet jag, kan ju vara så fast det är knäppt, har ju hänt förr? :va

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Iochmed att kontrollanten har hela ansvaret så kan han neka att åka med och då blir det inte någon uppkörning har inget med lagen att göra jag har varit handledare till flera personer och skulle de ha propsat på att köra utan riktiga skydd och kläder har de fått se sig om efter en annan handledare.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Låter ytterst konstigt iom att det inte finns någon lag på det? :va
Jag vet att jag körde upp i jeans och gummiskor på den gamla onda tiden i 16års åldern, men det var ju här för många år sedan. (vem fan har råd med skyddsutrustning?:va)

Tycker ändå det låter konstigt att de kan kräva något som där inte finns några krav på i trafik normalt sätt. Lite som att måsta ha hjälm när man kör upp med bil.
Men vad vet jag, kan ju vara så fast det är knäppt, har ju hänt förr? :va

Läs inlägget innan ditt.

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Thrux R
Jag körde upp i mina rustefierade Levis 511 och fick frågan om det var MC-jeans, men det räckte att svara ja på den frågan så var det bra med det. Bara att dra en vit lögn så borde det vara lugnt om man inte får en övernitisk provförrättare som ber dig att ta av dig byxorna för att verifiera det hela.

Skulle jag göra det själv? Inte en chans. Men det är åtminstone ett ärligt svar på ursprungsfrågan.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Jag blev nekad uppkörning för att jag goretex vandrarkängor på mig när jag körde upp för 125:a. Det lustiga var att de kängorna var 10ggr säkrare än de tunna skinn touring stövlar jag fick låna (som enl dem var ok)
Som svar..nej, de kommer inte godkänna vanliga jeans

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag blev nekad uppkörning för att jag goretex vandrarkängor på mig när jag körde upp för 125:a. Det lustiga var att de kängorna var 10ggr säkrare än de tunna skinn touring stövlar jag fick låna (som enl dem var ok)
Som svar..nej, de kommer inte godkänna vanliga jeans
Nu vet jag inte hur någon av dom kängorna såg ut, men generellt sett är det kross och vridskador som drabbar fötter, och då spelar sulan betydligt större roll än själva lädret.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Under mina uppkörningar såg jag två stycken som körde omkull på bromsproven.
Jag blir ju därför tvungen att gissa att det inte är alldeles ovanligt, och är det inte alldeles ovanligt så är gissningsvis inspektörerna väldigt uppmärksamma på brister i klädseln.
Jag såg det inte förrän jag hörde att det small till, men jag har ett svagt minne av att jag i en av krascherna såg föraren kana på sidan med hojen över sitt ena ben. Han reste sig iaf upp efteråt och verkade ha klarat sig okej. Tror det var 70-provet. Den andre tror jag var 90-provet. Såg inte kraschen, men såg att folk sprang ditåt, men efter en stund reste sig även han och verkade okej. Tanken på om de haft jeans på sig...:näsblod

Försöker inte moralisera utan bara ge två scener ur verkligheten. Folk har ju en tendens att vara rätt spända under uppkörningen och kanske klantar sig på ett sätt som de själva inte räknat med...

Jag utgår till 100% från att inspektören kommer att skicka hem din kompis utan att han får göra ett enda prov, om han dyker upp i jeans.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år