Jag körde upp på körskolans z750 modell 06. Det är ingen lätt hoj att ratta, väldigt mycket av vikten ligger fram om man säger så.
Har provkört Z750 -07 den nya modellen och jag kan klart säga grattis! Det är inte samma hoj på någon punkt när det gäller att köra den. Den är busenkel att ratta och man känner att man har god kontroll. Påminner om ER6 i sin lätta hantering.
Tips. Köp "fotbollstränar konor" på nån sportaffär och sätt upp på en vettig plats. Sätt dem med de mått som vägverket har som norm för proven.
Du behöver inte simulera hela banan, det räcker med de 6 sista konorna och att svänga runt. (90 procent av alla förare föredrar vänstersväng vid rundning) Sen kör du detta tills ögona blör och försöker ligga på 45-50 km.
De är ruskigt kinkiga på uppkörningen med gaspådrag. Du måste hålla JÄMN, BIBEHÅLLEN fart nästan ända fram till rundning. Bestäm dig för vilka växlar som gäller och ändra inte förrän du fått kortet.... Du kan också testa att sätta två konor i bredd så du får jobba mer med väjning.
Det är viktigt att du bestämmer dig för vilket håll som du trivs bäst med när det gäller sväng, för på högfartsprovet med väjning i början får du välja vilket håll du svänger åt efter det att du väjt undan det simulerade hindret.
Krypkörningen med 4 meters mellanrum är samma princip. För min del gick krypen lättare när jag inte slet så förbannat med att ha cykeln rak utan jobbade mer med att fördela vikten med kroppen och lägga cykeln lite, samt rätta upp den med lite gaspådrag.
Blah blah blah...
Lycka till!