Köra upp på en Kawasaki z750 -07

Edstam

Red
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
Ducati 848, -08, röd så klart!
Hej!

I min strävan efter att ta kortet NU! har jag köpt en Kawasaki z750 alldeles ny! Riktigt skön hoj tycker jag,,, även om krypköringsbanan inte var så lätt som jag trodde... Någon som har någon erfarenhet? Alternativet för mig är en sunkig Suzuki GSX 750 från -81. Den är liksom inte lika rolig :tungan men skall vär vara lätt förstår jag!

Tacksam för alla synpunkter!

/P

fax

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Kawasaki mean streak 1600
ingen aning om hur mycket din hoj väger , men det är väl så att hojen måste väga 200kg har jag för mej ?

Frosth

www.frosth.se
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Ingen just nu
Enligt min mening är det nog lättast att köra upp på den hoj man ska köra själv och är van. Själv köpte jag en ZX9R Ninja och körde upp privat efter ett par helgers övning.

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Hej!

I min strävan efter att ta kortet NU! har jag köpt en Kawasaki z750 alldeles ny! Riktigt skön hoj tycker jag,,, även om krypköringsbanan inte var så lätt som jag trodde... Någon som har någon erfarenhet? Alternativet för mig är en sunkig Suzuki GSX 750 från -81. Den är liksom inte lika rolig :tungan men skall vär vara lätt förstår jag!

/P
Dom hade Kawasaki z750 på körskolan jag gick och jag tyckte iallfall inte att dom var speciellt svårkörda. Tror inte krypkörningsbanan blir lättare med Suzukin och dessutom lär ju bromsar och sånt vara bättre på Kawan.

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Det hänger nog inte på hojen om du tycker att krypkörningen var svår med en z750.

Öva mer! :)

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Hej!

/P

Kör på. Jag tyckte också det var omöjligt med min ZX7R (203 kg torrvikt, usel svängradie) men efter att ha övat gick det. Z750 borde fungera ypperligt :tummenupp

friippe

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2007
Hoj
-06 Ktm 625 smc
Hej!

/P

körde en intensivkurs.. fick köra en dag med en z750 från typ 05. resterande dagar körde ja en gsx 750 från typ 86. Den var jävligt ful å så men tyckte den var smidigare å göra de mesta med förutom bromsningen men de funka bra där med. har en z750 07 dom rockar :yoparty

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Hoj
R6 ratrace edition
Hej!

/P

Tror nog inte du hittar nån mer lättkörd hoj än just z750... Träning ger färdighet.. :)

chl

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2007
Hoj
Honda CBF600

Jag körde upp på körskolans z750 modell 06. Det är ingen lätt hoj att ratta, väldigt mycket av vikten ligger fram om man säger så.
Har provkört Z750 -07 den nya modellen och jag kan klart säga grattis! Det är inte samma hoj på någon punkt när det gäller att köra den. Den är busenkel att ratta och man känner att man har god kontroll. Påminner om ER6 i sin lätta hantering.

Tips. Köp "fotbollstränar konor" på nån sportaffär och sätt upp på en vettig plats. Sätt dem med de mått som vägverket har som norm för proven.
Du behöver inte simulera hela banan, det räcker med de 6 sista konorna och att svänga runt. (90 procent av alla förare föredrar vänstersväng vid rundning) Sen kör du detta tills ögona blör och försöker ligga på 45-50 km.
De är ruskigt kinkiga på uppkörningen med gaspådrag. Du måste hålla JÄMN, BIBEHÅLLEN fart nästan ända fram till rundning. Bestäm dig för vilka växlar som gäller och ändra inte förrän du fått kortet.... Du kan också testa att sätta två konor i bredd så du får jobba mer med väjning.
Det är viktigt att du bestämmer dig för vilket håll som du trivs bäst med när det gäller sväng, för på högfartsprovet med väjning i början får du välja vilket håll du svänger åt efter det att du väjt undan det simulerade hindret.

Krypkörningen med 4 meters mellanrum är samma princip. För min del gick krypen lättare när jag inte slet så förbannat med att ha cykeln rak utan jobbade mer med att fördela vikten med kroppen och lägga cykeln lite, samt rätta upp den med lite gaspådrag.

Blah blah blah...

Lycka till!

Edstam

Red
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
Ducati 848, -08, röd så klart!
Tackar ödmjukast för alla synpunkter o kommentarer! Känns skönt att veta att det "går". Bara ut och öva således! Höghastighetsbanan är i mitt tycke mycket lätt.. det är brottnignen med hojen i krypkörningen som jag tycker är lite jobbig... övaövaöva :huvet !

Älskar hojjen för övrigt! :yoparty

Någon som gjort något med ljudet/dämparen... den är ju snygg som man vill ju inte byta i första taget!

Hade en Ducati Monster 620 ett tag,,, också riktigt skön men omöjlig att fixa banan med, svängradien formligen sög!

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Hoj
Z750 -04
Tackar ödmjukast för alla synpunkter o kommentarer! Känns skönt att veta att det "går". Bara ut och öva således! Höghastighetsbanan är i mitt tycke mycket lätt.. det är brottnignen med hojen i krypkörningen som jag tycker är lite jobbig... övaövaöva :huvet !

Älskar hojjen för övrigt! :yoparty

Någon som gjort något med ljudet/dämparen... den är ju snygg som man vill ju inte byta i första taget!

Hade en Ducati Monster 620 ett tag,,, också riktigt skön men omöjlig att fixa banan med, svängradien formligen sög!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=146546

Kolla om det inte finns lite info i den här tråden. :tummenupp

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson