Köra utan regplåt

Smagatusk

Guest
Det finns ett flertal anledningar till varför jag inte vill köra med plåt.
Inte för att jag har någon skyldighet att förklara mig till någon liten forumpolis men jag gör det ändå för att få detta rätt.

På Spydern så kör jag någon gång utan framförallt pga stöldrisk.

Men framförallt så kör jag utan plåt fram på bilen, jag kör ofta på E20 norrut nattetid, och det är förbaskat tröttsamt att missa en kamera och få en bot hemskickad för att man kör i 105 på en 90-väg

Hur blir ett fordon mindre stöldbegärligt utan reg-plåt? Vad har jag missat?

R.mojo

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Hoj
Can Am Spyder RS-S 2010

Jag tror inte jag överdriver om jag säger att 30-40% av alla hojar blir stulna efter att dom sätt den i trafiken och slängt iväg ett SMS till Vägverket och kollat upp adressen.

Vår förra fyrhjuling blev stulen på det sättet. Därför tar jag hellre 1200:- i böter än att bli bestulen på hojen.

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Ducce M1200

:va Var har du varit de senaste åren:D Det är otroligt vanligt att reg.nr kollas när man är ute och kör, och sen har du en liten påhälsning och är helt plötsligt utan hoj.

För två veckor sedan sprang ett gäng omkring på en parkering på inhägnat område och skrev upp reg.nr.

R.mojo

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Hoj
Can Am Spyder RS-S 2010
Det är heller inte ovanligt att tattarna är och rekar på större MC-träffar. Dom går runt och fotograferar hojen, inget konstigt med det.

Däremot varierar det kraftigt vad folk använder bilderna till.

Samma anledning till att jag pixlar regplåten på bilder online.

Smagatusk

Guest
Jag tror inte jag överdriver om jag säger att 30-40% av alla hojar blir stulna efter att dom sätt den i trafiken och slängt iväg ett SMS till Vägverket och kollat upp adressen.

Vår förra fyrhjuling blev stulen på det sättet. Därför tar jag hellre 1200:- i böter än att bli bestulen på hojen.
Ok, då vet jag. Kanske fördelen med att bo på landet. Vi får oftast ha sakerna i fred. Har aldrig fått nå´t stulet så jag är jävligt illa bevandrad i hur tjuvar gör eller hur de tänker.

:va Var har du varit de senaste åren:D Det är otroligt vanligt att reg.nr kollas när man är ute och kör, och sen har du en liten påhälsning och är helt plötsligt utan hoj.

För två veckor sedan sprang ett gäng omkring på en parkering på inhägnat område och skrev upp reg.nr.

Vet att ni har mycket skit i hasorna i Landskrona, och inte får ha sakerna ifred sorgligt nog. Men som sagt... Se mitt svar ovan.

Last edited:

brännupp

snabbe-mange
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
zx7r, svart som natten
Var glad för det :tungan Jävla tattare som cirkulerar i våra kära städer :gnissla

jag kör utan nu , blivitt av med 3 hojar nu sist trodde fb att det var jag själv, hade jag inte visat hur mycket vi sökte i landskrona och helsingborg med ww här på sporthoj, annars hade jag inte fått en krona stort förhör i hemmet, hojen blev hittad senare hos en välkänd tjuv i helsingborg,, edit denna kille va svensk även han kallad apa 4, böterna skiter jag i kör ifrån istället

R.mojo

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Hoj
Can Am Spyder RS-S 2010
jag kör utan nu , blivitt av med 3 hojar nu sist trodde fb att det var jag själv, hade jag inte visat hur mycket vi sökte i landskrona och helsingborg med ww här på sporthoj, annars hade jag inte fått en krona stort förhör i hemmet, hojen blev hittad senare hos en välkänd tjuv i helsingborg,, edit denna kille va svensk även han kallad apa 4, böterna skiter jag i kör ifrån istället

Tråkig historia :/ Lite OT men hur var skicket på hojen när du fick tillbaka den?

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Stegprincipen:

1. Släpp tanken på att hojen är fulare med regplåt. Ska man köra eller posera?

2. Köp hojar ingen vill ha ens i stulet skick.

3. Var lycklig med dina gubbhojar.

Case closed! ;)

Gadioo

Bilar är farliga!
Gick med
31 Jul 2006
Hoj
CB1000R=såld,gsxr1000 k8,Husaberg 650,
Är de samma pris för saknad av regplåt som felaktig placering? Ja prata med en kund(som e polis)på jobbet han gav mig tipset att peta ner den i cutsen så vart de felaktig placering och billigare böter.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
För att det ä skitsamma om man kör med en snygg liten plåt som utan plåt alls. De där stora fula, klumpigt monterade är jävligt trista och om man får böter för en snygg liten plåt varför ens bry sig om att ha plåt alls.
Ja och utan den otroligt fula regplåten så tror alla att du kör omkring på en riktig GP racer eller WSBK hoj....
Hojen blir ju såååååååååååååååååå ful med regplåt monterad korrekt. :näsblod

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Ja och utan den otroligt fula regplåten så tror alla att du kör omkring på en riktig GP racer eller WSBK hoj....

Jag håller med dig. Dock så får vi alla posörer emot oss.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Är de samma pris för saknad av regplåt som felaktig placering? Ja prata med en kund(som e polis)på jobbet han gav mig tipset att peta ner den i cutsen så vart de felaktig placering och billigare böter.
Same same, 1500 kr är straffet.

Brott mot vägtrafikregisterförordningen (2001:650)

http://www.aklagare.se/upload/Dokum...04-2 Vägtrafikregisterförordningen 01-650.pdf

Jag håller med dig. Dock så får vi alla posörer emot oss.
Don't do the crime if you can't do the time...

Last edited:

Sharx

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2010
Hoj
Kawasaki ninja zx6r -96
Angående poliser som ogillar regplåtens placering.

Litet utdrag ur Vägverkets (numera Trafikverkets) föreskrifter för motorcyklar.

I 15:e kapitlet;
88 § Motorcykel skall ha skyltlykta som avger vitt ljus för sådan belysning av den bakre registreringsskylt att den lätt kan avläsas i mörker.

89 § (här nämns bland annat:)

Sådan skyltlykta skall vara så anordnad, att samtliga tecken som utgör registreringsnumret under mörker och vid klar sikt kan avläsas på ett avstånd av minst 20 m.

Det vill säga, oavsett dagtid eller nattetid så skall en regplåts alla tecken vara väl synliga för bakomvarande på ett avstånd av minst 20 meter. Vinkeln (som någon nämnt tidigare) ska vara maximalt 5-15%, detta läste även jag i någon förordning tidigare men finner inte vart det var för tillfället, men det är egentligen oviktigt då jag uppfattar det som att poängen är att man på 20 meters håll med en anskådningspunkt 1-3 meter ovan skyltens höjdläges fästpunkt rimligen skall kunna se skyltens registreringsnummer, likaså om man anblickar regplåten från samma höjd som dess placering på 20 meters håll bör kunna göra för att dess placering skall vara godkänd.

Min tolkning.

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
Men om du skulle ha missat att polisen försökt stoppat dig pga saknade backspeglar och mp3 på högsta volym så brukar dom stå och vänta på dig vid din dörr. Så för att slippa sätta på gevalia kaffe och kanske spara ett par kronor (för kaffet) så kör man utan regplåt såklart.

Sen är regplåt fult oxå!

//Tapper

Moget beteende...

Ska vi inte sluta betala skatt oxå? Det är coolt om nåt...

Håller med dig.. 90% har sin registerad på mamma o pappa, o där bor man inte (eller parkerar hojen) så hur skulle de kunna hitta den då?

Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1

Vad har en GP racer med en ful jävla regplåt med reflex nertill att göra ? Jag skiter i vad du skruvar på din lilla pruttare, men JAG vill inte ha en ful jävla plåt där bak, oversized blinkers eller fula speglar. Jag vill inte heller ha stänka av plast utan föredrar kolfiber osv. Är man beredd att betala 25 papp för ett helsystem blir någon tusenlapp i böter i acceptabla tidsintervaller, inte mycket för att slippa ful jävla skitklump där bak på hojen som det oftast skickas med från fabrik.

Stegprincipen:

1. Släpp tanken på att hojen är fulare med regplåt. Ska man köra eller posera?

2. Köp hojar ingen vill ha ens i stulet skick.

3. Var lycklig med dina gubbhojar.

Case closed! ;)

Det är väl så Margaret Thatchers Dennis funderade när han gifte sig med henne....

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...