Köra veteranhoj och leva loppan i östeuropa - reseskildring från sommaren 2013

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Nu när vintern börjar gå mot sitt slut tänkte jag dela med mig av min sista resa med den gamla trogna CX500.

Med siktet inställt på resans första delmål, Ozora-festivalen i Ungern, gav jag mig iväg till Karlskrona för att ta färjan över till Polen. Jag undvek allt vad motorväg heter och navigerade längst mindre landsvägar ner genom Polen och Slovakien för att några dagar senare infinna mig på festivalområdet där jag slog läger med diverse kompisar.

Det var en fantastisk festival och vi hade kul i massor, men det mest intressanta hände mot slutet, något som fick mig att revidera rejält mina fortsatta reseplaner! Jag träffade några brudar från Litauen, och jag kom rätt bra överens med dem, speciellt den ena, vilket ledde till att mina sista nätter på festivalen blev till de mest spännande. Innan vi skiljes åt tyckte hon att jag borde besöka henne nån gång i hemlandet. Jag tyckte det var en utmärkt ide, varför inte direkt efter festivalen?

Sagt och gjort. Istället för att ta en vända i Rumänien åkte jag åter norrut, mot Litauen. Det fanns ingen brådska så jag valde de minsta vägarna för att njuta maximalt av körningen. 3 dagar senare var jag framme i Silute och träffade åter igen min nya vän. Under de kommande gjorde vi allt möjligt! Efter att ha skaffat en extra hjälm tog vi en tur till hennes festivalkompis landställe, där vi inledde återträffen genom att ta en omgång hembränd sprit! Jag blev positivt överraskad över hur rent den smakade, det märks att landet har varit en del av Sovjet en gång i tiden!

Under följande dagar fick jag träffa deras kompisar där vi drog ut till ett hemmasnickrat sommarställe och lagade mat gjord på hemodlade grönsaker. Senare åkte jag med tjejen bakpå tvärs igenom landet till Ukmerge för att besöka hennes föräldrar och deras 4-åriga dotter. Att säga att jag blev varmt mottagen skulle inte göra det hela rättvisa. Det blev rundvandringar i stan, heldagsutflykt med hela familjen till en nöjespark och några andra sevärda platser, där jag avslutade med att laga en stor vegetarisk middag åt alla. Det hela upplevdes som att jag besökte mina egna släktingar, om jag hade haft några.

Det var inte med den allra största entusiasmen jag begav mig mot Ventspils för hemfärd. På väg in till färjan träffade jag dock ett Litauskt par som tänkte fira sitt silverbröllop genom en motorcykelresa till Gotland. Vi hade massor att berätta för varandra så efter att ha spänt fast bågarna drog vi upp till baren och delade några bärs innan det var dags att gå och lägga sig.

Denna gång åkte jag inga jätteavstånd och besökte inga exotiska länder, men ändå går denna resa till historien som den mest minnesvärda. Inom loppet av en vecka kändes det som att jag hade vänner, familj och flickvän, i ett land jag aldrig har besökt tidigare! Jobb och lägenhet var allt som fattades för att jag inte skulle behöva åka hem alls.

Nu över till bilderna!

DSC_0218.jpg
Kvällsutsikt från färjan till Polen.
'
DSC_0225.jpg
Framme på festivalen. Var förvånansvärt bekvänt att chilla så!
'
DSC_0221.jpg
'
DSC_0235.jpg
Här följer en rad Slovakienbilder.
'
DSC_0247.jpg
'
DSC_0248.jpg
'
DSC_0249.jpg
'
DSC_0256.jpg

Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
DSC_0257.jpg
'
DSC_0258.jpg
Ett blockhus, en industri, mitt ute i östra Polen.
'
Toma5.jpg
Första kvällen i Litauen. Direkt till business!
'
DSC_0260.jpg
Landstället jag var på. Lokalen var tidigare en byskola, som nu skulle byggas om till annat.
'
DSC_0264.jpg
Detta är en lägenhet jag besökte. Ena väggen hade slagits in för att bilda ett extra rum. Detta östeuropeiska designmästerverk får man knappast se på "äntligen hemma"!
'
DSC_0266.jpg
Detta hjul var parkerat på toppen av en backe, som man kunde åka ner i. Gick inte lika fort som jag trodde men kul ändå!
'
DSC_0279.jpg
En stor sten bland all planmark. Naturligtivis passade jag på att showa och klättrade upp på stenen för att ställa mig på huvudet!
'
DSC_0282.jpg
Middag på gammaldags vis.

Det var allt för denna gång!

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Sköna resor du gör!! Måste börja jag med nån gång..

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Dig gillar jag! Öppenhjärtiga rejvare behövs det fler av i denna värld! Kung man! Skål :beer:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Bättre sen rapport än ingen alls, tänkte väl att du omöjligen kunde ha suttit still i somras.
Läk ihop och kom igen nästa sommar. Ett återbesök i Litauen verkar logiskt :kär

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Kul! Östeuropa är underskattat! Det har jag sagt i flera år nu! :)

Och Litauen är ju inte ens långt från Hässelby. Färjan till Riga och sen 8 mil till gränsen. 30 mil till Vilnius. :)

Kör så det ryker!:tummenupp

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Ducce M1200
Trodde Litauen var ett relativt fattigt land, men eget lantställe med inomhuspool! Inte dåligt
:)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...