Körde över spärrlinje-nu till domstolen

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Böter. 3000:- ( ringde upp mig 2 veckor senare och sa att de upptäckt att det var omkörningsförbud också så det la till 1500. Kallas för kontorföreläggande. )

Han ville bara att jag skulle erkänna direkt. Jag svarade att det hade jag gärna gjort om det varit mitt fel, men jag anser att jag inte gjort något fel.

4500 spänn?!? Jag blev stoppad för rödljuskörning för några veckor sedan. Bot på 700kr och tre prickar... :)

Sverige är fantastiskt...

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Va fan håller på att hända med poliskåren i detta land? Läser just det här i lokaltidningen.

Det har ju inget med tråden att göra, men visar vilka svin dom kan vara. Dom lämnar två sjuklingar på motorvägen och skiter i att ordna transport åt dom, när dom haffat chaffisen på väldigt oklara grunder som det ser ut. "Det är inte vår skyldighet" säger dom när tidningen frågar varför dom inte ringde nånstans.

http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.416263

"To Serve and Protect" står det ju på amerikanska polisbilar. Här gäller det bara att haffa så många som möjligt, så att dom verkar duktiga, det där "Serve" existerar inte här. Sen kan man lämna sjuklingar på motorväven att klara sig själva. Ljug gärna lite på rättegångar också så att dom säker vinner. Att dom ljuger har ju trafikjuristen skrivit om en del. Rätt intressant att läsa om hur dom beter sig för att vinna ett mål, precis som TS troligen kommer att råka ut för.

Jag har aldrig haft nåt emot polisen i hela mitt liv, men nu börjar det bli lite för mycket såna här historier som TS kommer med.

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
01 R1
Nu ska jag bli krånglig,
Jag blev av med mitt kort i sommras(2mån).
Stor SL buss 4meter framför hojen efter en inbromsning.
Metallick blå Audi 5m ifrån arschlet,(race sugen fan).

Jag väljer att lämna denna trafiksituation genom att köra om bussen som nu ligger i 70 på 90-väg.

Japp där står dom o skjuter lagom jag kommit om bussen.
Tittar på mätarn= 110 kmh. Mc-snut.... o jag stannar! 110 tänkte jag! jag tar böterna.
ICKE!!! 132 kmh säger snuten! o berättar att de sköt mig vid axet förbi bussen. Jag nekade naturligtvis! Hävdade att det var för min egen säkerhet.

Jag fick nån månad senare böter på 3000kr då ringde jag till den åklagaren som beslutat om dessa.
Han berättade att en ny lag har tillkommit vid nekande av enklare trafik brott.

Ska försöka på enklaste sätt redogöra vad han sa...
Om du fortsätter att neka till förseelsen så kommer åklagaren ta ditt ärende under ny granskning och beslut, vi kommer troligen besluta att bötesbeloppet kvarstår men då det är ett nytt beslut skall det delgivas, o hela proceduren tas om.
När allt detta är klart skall det beslutas om en rättegångstid i tingsrätten.
Då ditt ärende är lågprioriterat kommer det att skjutas på tiden, om du sedan har skäl att utebli ifrån den tiden så skjuts det på ytterligare, även om du inte uteblir så kommer det att dröja år.
Eftersom det är böter det är frågan om och det är åklagaren som nu får fatta besluten, så är det ekonomiskt oförsvarbart emot skattebetalarna att driva detta ärende vidare då kostnaden för dig aldrig kan bli mer än bötesbeloppet på 3000kr.
Jag frågade! -Så om jag fortsätter neka slipper jag betala böterna på 3000kr? Hans svar!?: -Jag ska ju inte sitta här och berätta vad du skall göra!
men JA du kommer inte behöva betala om du fortsätter att neka.

Skitglad väntade jag tills min tjej kommit hem ifrån jobbet och berättade vad åklagaren sa!? Hennes svar på detta blev - Nu sätter du dig framför datorn o betala dessa jävla böter annars gör jag det!! (hmm....tänkte jag "se Jag slipper betala ändå") ICKE!!! satte mig o betalade dessa skitböter.. :confused:

Mitt råd: Ring en åklagare o lyssna dig för om denna nya lag!?

Gott nytt! :)

Udatja

SDK Socio #4682
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Ducati 916 -98, Såld Monster 620 ie -05
jag har alltid försvarat polisen mot elakt förtal men nu börjar jag ju tveka.... sedan finns det säkert anledning till att de är extra misstänksamma o "hatiska" mot MC-förare, vissa verkar se det som sin plikt att bryta mot så många lagar som möjligt. Men det försvarar ändå inte ändå inte hur de agerar i de fallen som tagits upp här.

/Hanna

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nu ska jag bli krånglig,

Jag väljer att lämna denna trafiksituation genom att köra om bussen som nu ligger i 70 på 90-väg.

Tittar på mätarn= 110 kmh. Mc-snut.... o jag stannar! 110 tänkte jag! jag tar böterna.
ICKE!!! 132 kmh säger snuten! o berättar att de sköt mig vid axet förbi bussen. Jag nekade naturligtvis! Hävdade att det var för min egen säkerhet.

Jag fick nån månad senare böter på 3000kr då ringde jag till den åklagaren som beslutat om dessa.

Om du fortsätter att neka till förseelsen så kommer åklagaren ta ditt ärende under ny granskning och beslut, vi kommer troligen besluta att bötesbeloppet kvarstår men då det är ett nytt beslut skall det delgivas, o hela proceduren tas om.
Då ditt ärende är lågprioriterat kommer det att skjutas på tiden, om du sedan har skäl att utebli ifrån den tiden så skjuts det på ytterligare, även om du inte uteblir så kommer det att dröja år.
Eftersom det är böter det är frågan om och det är åklagaren som nu får fatta besluten, så är det ekonomiskt oförsvarbart emot skattebetalarna att driva detta ärende vidare då kostnaden för dig aldrig kan bli mer än bötesbeloppet på 3000kr.
Jag frågade! -Så om jag fortsätter neka slipper jag betala böterna på 3000kr? Hans svar!?: -Jag ska ju inte sitta här och berätta vad du skall göra!

Skitglad väntade jag tills min tjej kommit hem ifrån jobbet och berättade vad åklagaren sa!? Hennes svar på detta blev - Nu sätter du dig framför datorn o betala dessa jävla böter annars gör jag det!! (hmm....tänkte jag "se Jag slipper betala ändå") ICKE!!! satte mig o betalade dessa skitböter.. :confused:

..så nu har man inte ens rätt att sätta sig i mot felaktiga domar? Ska man bara svälja vad de säger? detta börjar mer och mer likna en skräckversion av framtiden. Jag har väl inte kännt något behov av att stanna tidigare då enda gången Jag gjort det renderade i ett sjukt överstraff då Jag anser att Jag var relativt oskylldig baserat på traffiksituation men efter detta finns fanimej inte polisen mer.
:mad:

jag har alltid försvarat polisen mot elakt förtal men nu börjar jag ju tveka.... sedan finns det säkert anledning till att de är extra misstänksamma o "hatiska" mot MC-förare, vissa verkar se det som sin plikt att bryta mot så många lagar som möjligt. Men det försvarar ändå inte ändå inte hur de agerar i de fallen som tagits upp här.

/Hanna

Bättre fria än fälla... Finns inget värre än att vara oskylldigt dömd. Detta har tidigare genomsyrat vårat "mesiga" rättsväsen men nya tider är på ingång med stormsteg verkar det som.

Last edited:

HMCK`s BanGeneral
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
Kawasaki ZX10 Husaberg 570, Yamaha XV 1600 Wildstar, Kina-Minimoto 50cc x 2
Som medlem i SMC så får du hjälp med jurist om du behöver en:tummenupp

Kimmerien

Son Of A Gun
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
R1 -00
Sådana här trådar brukar poppa upp titt som tätt både här och på andra forum (ofta också i samband vid omhändertagande av polis eller ordningsvakter).

Oftast av indignerade trådstartare som vet att de har rätt och polisen har fel (detta är inget som jag ifrågasätter, jag tror mycket väl på TS).

Men ärligt talat - chansen att vinna mot polisen i rättegång är väl ändå tämligen minimal?

Är det någon som har gjort det här?

Följer det mönstret så blir det nog tyvärr till att hosta upp stålarna för dig...

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nu ska jag bli krånglig,

Se där ja,skall aldrig erkänna eller betala innan rätten sagt så!

Det är allas rättighet att få en prövning i rätten,lever väl inte i kina,nästa gång sätter du dig över tanten och vägrar betala(kanske blir jobbigt hemma ett tag men det går över)

TS,neka!
Godtag inget innan det är fastställt i rätten,var förberedd när du kommer dit(måste gå)och tala på ett sakligt sätt för din sak,gärna med förklarande bilder och typ en skiss av modell till försäkringsbolagen hur händelseförloppet gått till och varför du var tvungen att bryta heldraget.

Kan ju efter dom även få lappen indragen,hänger på länsstyrelsen så det kan bli hur som helst,handläggaren kanske är rabiat miljöpartist och har pms just den dagen så bäst är ju att göra vad som går att vinna målet.

Henrik

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Hoj
Thruxton 1200 R
Överträdelse av spärrlinje, sedan ringde de upp 2 veckor senare och sa att de upptäckt att det även var omkörningsförbud och skulle lägga på 1500:- ( Kontorsföreläggande ) totalt 3000:-

Det är 50% rabatt på tilläggsboter så du bör få 2250:- i böter isåfall.
Jag körde om polisen i skymd kurva över heldraget å försökte smita.... åberopade "temporär" sinnesförvirring :gnissla Klarade mig med endast 2250:- i böter.

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..
till trådskaparen...

helt otroligt, men kul att dom lyckats läsa av din situation 500 !!! meter bort .. tycker det låter rätt fantastiskt .... stå på dig ... !!!!

men eftersom linjen var streckad där du körde över så ska dom inte
kunna sätta dit dig för det, har man 2 linjer mitt i vägen, en streckad och
en heldragen så får den som har den streckade på sin sida vägen köra om eller gå över mitt linjen, om jag inte tolkat trafikreglerna helt snett!

Last edited:

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
långt inlägg om att tjejer snor dina pengar åp det ena eller det andra sätt

Glöm inte att inte säga något för tjejen! :tuttar
Lycka till och hoppas att snuten springer in i en vägg och så att bondförnuftet lossnar och hamnar på plats.

Bananen

Guest
Så han ska erkänna när han är OSKYLDIG?

Men för fan läs mitt inlägg igen, slappna av, lägg till en liten gnutta skämt och en liten aning ironi och var inte så jävla stel.:pannkyss

Förlåt, men jag hade glömt att man inte fick va rolig på detta forum:huvet

Asplind

Hojåkare i vila, numera Fotograf
Gick med
25 Sep 2006
Hoj
R1
.............

Jag personligen hade sparkat kärringen långt åt helvete.

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Om linjen var streckad så har du ju inte kört över en heldragen linje. Om polisen helt sonika kan hitta på brott så blir man ju mörkrädd.

Är väl bara att säga att du körde om i den streckade delen.

Undra om det är lika olagligt att väja för en älg?!

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...