Körde av kamkedjan(husaberg 650)

Marcus E

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Husaberg 650 (Såld) KTM 625 (såld) Honda cbr600 (såld) Kawasaki zx-10r
Hej!

HAr en husaberg 650 supermotard 05:a som gått ca: 70h

Idag när jag var ute så puffrade det till samt att jag förlorade allt komp, hojen bara dog.

Tog bort tanken och såg att det var ett litet hål i ventilkåpan.

Tog bort den och kamkedjan hade gått av.

Det verkade som det mesta klarade sig, var bara den högra plastskenan som kedjan löper i som den slog av.

Tror ni nått mer kan ha gått? typ ventiler och sånt? verkade helt iaf.

Beställt grejer nu och har lite frågor inför ihopplocket.

1: är det bara häkta dit kedjan, den kommer i rätt längd samt att det inte sitter någon stäckare eller nått?

2: hur ställer man kammen rätt?

3: något annat och tänka på?

Sedan så hittade jag även en liten metallbit jag inte vet var den kommer ifrån, bifogar en bild och hoppas någon känner igen den:
http://img18.imageshack.us/img18/4695/200905091154.jpg
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Plocka av toppen och kolla ventilerna och kolven så att de är ok.
 

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Hej!

HAr en husaberg 650 supermotard 05:a som gått ca: 70h

Idag när jag var ute så puffrade det till samt att jag förlorade allt komp, hojen bara dog.

Tog bort tanken och såg att det var ett litet hål i ventilkåpan.

Tog bort den och kamkedjan hade gått av.

Det verkade som det mesta klarade sig, var bara den högra plastskenan som kedjan löper i som den slog av.

Tror ni nått mer kan ha gått? typ ventiler och sånt? verkade helt iaf.

Beställt grejer nu och har lite frågor inför ihopplocket.

1: är det bara häkta dit kedjan, den kommer i rätt längd samt att det inte sitter någon stäckare eller nått?

2: hur ställer man kammen rätt?

3: något annat och tänka på?

Sedan så hittade jag även en liten metallbit jag inte vet var den kommer ifrån, bifogar en bild och hoppas någon känner igen den:
http://img18.imageshack.us/img18/4695/200905091154.jpg

Det där känner jag igen.Hände precis samma sak för mej för 3 veckor sedan.Biten på bilden är stoppen för dekompen på kamdrevet,byt kamdrev eller svetsa dit biten på rätt plats.Jag gjorde valet att köpa ett nytt drev.

Ladda ned denna rephandbok:http://www.husaberg.com/fileadmin/user_upload/RA_Husaberg_2005_E_05.pdf så ska det inte vara nåt problem.

På min motor var det kamkedja,bakre kedjesläpa och hållaren till den som gått åt h__vete.Hade även ett hål i ventilkåpan som jag svetsade igen.
Jag byter kamlagren också,trots att de bara gått 8 timmar sedan motorgenomgång....

Troligen fattas det lite av länkarna som ryckts av,dom är nog bra att hitta på,så de inte hoppar emellan några drev senare,för då blir det nog inte så kul!

Kamkedja kommer i rätt längd,men måste nitas på plats.Kamkedjespännaren måste monteras bort och återställas.Allt står i mek/rephandboken så läs igenom den först.
 
Last edited:

Marcus E

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Husaberg 650 (Såld) KTM 625 (såld) Honda cbr600 (såld) Kawasaki zx-10r
Det där känner jag igen.Hände precis samma sak för mej för 3 veckor sedan.Biten på bilden är stoppen för dekompen på kamdrevet,byt kamdrev eller svetsa dit biten på rätt plats.Jag gjorde valet att köpa ett nytt drev.

Ladda ned denna rephandbok:http://www.husaberg.com/fileadmin/user_upload/RA_Husaberg_2005_E_05.pdf så ska det inte vara nåt problem.

På min motor var det kamkedja,bakre kedjesläpa och hållaren till den som gått åt h__vete.Hade även ett hål i ventilkåpan som jag svetsade igen.
Jag byter kamlagren också,trots att de bara gått 8 timmar sedan motorgenomgång....

Troligen fattas det lite av länkarna som ryckts av,dom är nog bra att hitta på,så de inte hoppar emellan några drev senare,för då blir det nog inte så kul!

Kamkedja kommer i rätt längd,men måste nitas på plats.Kamkedjespännaren måste monteras bort och återställas.Allt står i mek/rephandboken så läs igenom den först.
Tack som f*n för svaret.

Har jag bara några frågor till, är rätt kass på engelska så svårt att läsa sig till hur man gör i handboken, hehe.

Var sitter kamkedjesträckaren och hur återställer man den? bifogar en bild till, kan man se den på denna bilden? http://img24.imageshack.us/img24/5859/200905091156.jpg

Samt vilket verktyg behöver man för att nita ihop den? något special, eller går det med nitverktyg till vanlig mc kedja?

Samt hur man ställer kammen och det rätt?
 

Marcus E

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Husaberg 650 (Såld) KTM 625 (såld) Honda cbr600 (såld) Kawasaki zx-10r
Vatt å kollat lite nu på hojen. Antar att sträckaren är den pinnen som sticker ut där kedjan går ner på högersidan om man sår från sidan och kollar.

Är det så att det trycker mot den plastskenan kedjan åker i?

Hur återställer man den? skryvar bort den strycker in den och spärrar den sen monterar kedjan och det och sedan släpper spärren eller?

Samt hur nollar man kammen på denna motar.

Tacksam för svar.
 

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Vatt å kollat lite nu på hojen. Antar att sträckaren är den pinnen som sticker ut där kedjan går ner på högersidan om man sår från sidan och kollar.

Är det så att det trycker mot den plastskenan kedjan åker i?

Hur återställer man den? skryvar bort den strycker in den och spärrar den sen monterar kedjan och det och sedan släpper spärren eller?

Samt hur nollar man kammen på denna motar.

Tacksam för svar.
Ja,det är kamkedjesträckaren som trycker på släpan.Montera bort skruven i centrum på den,montera bort hela sträckaren ,då ser du en spärr att trycka in för att kunna få den att backa.Montera tillbaka den,men montera ej fjäder och centrumskruv förrän kamkedjan är monterad.

Kammen ska monteras med loberna pekande nedåt,en snett framåt och en snett bakåt.Skruvarna till kamdrevet ska stå vinkelrätt mot delningsplanet på toppen när motorn står i toppläge.
 

Marcus E

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Husaberg 650 (Såld) KTM 625 (såld) Honda cbr600 (såld) Kawasaki zx-10r
Ja,det är kamkedjesträckaren som trycker på släpan.Montera bort skruven i centrum på den,montera bort hela sträckaren ,då ser du en spärr att trycka in för att kunna få den att backa.Montera tillbaka den,men montera ej fjäder och centrumskruv förrän kamkedjan är monterad.

Kammen ska monteras med loberna pekande nedåt,en snett framåt och en snett bakåt.Skruvarna till kamdrevet ska stå vinkelrätt mot delningsplanet på toppen när motorn står i toppläge.
Ok gött. Tänkte bara på en sak, när man kollar toppläget så kan man väll ta en pinne genom tändstiftshålet och kolla när den är i topp?

Men hur vet jag vilket "varv" den ska stå i, för den tänder väll bara vartannat varv så hur gör man för att det ska bli rätt. Det kanske inte spelar någon roll bara den är i toppläge.

För tydlighetens skull gjorde jag en bild med.

Alla hålen neråt och bultarna som drevet sitter i ska vara parallelt med toppen?
http://img410.imageshack.us/img410/5741/toppen.png
 
Last edited:

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Mät med bladmått ventilspelet och använd gärna markeringen på svänghjulet, är spelet helt åt h....vete så dra runt den 1 varv till så ligger den rätt.
 

paerre89

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Ort
stockholm
Hoj
929a Gul och fin.
Den tänder varje varv fick jag just lära mig.. ja åhller på å pysslar med samma sak med min husa.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tänder varje varv så det spelar ingen roll i viket toppläge man monterar . Därimot viktigt vid ventiljustering att man har rätt T läge. Alla ventiler stängda!!

Om du inte tagit av toppen och kollat lägetpå ventiler o kolv, och inte heller hunnit montera kedjan så skulle jag rek att du kickar runt motorn för att känna om den har fullt komp. Den ska vara i stort sett omöjlig att kicka runt utan kammen monterad, alla ventiler är ju då helt stängda om allt är som det ska. Är den däremot lättkickad och du dessutom hör pysande ljud från utblås eller insug så är ventilerna väck!!:gnissla
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag skulle ta av toppen och kollat kolven i alla fall. Efter märken av ventilerna.
En ventil som har krockat med kolven, har som katten, offrat 8 av sina 9 liv.
En stor chansning att köra vidare med en tveksam ventil.

Mats
 

Flawlesswish

Posör
Gick med
13 May 2008
Ort
Vimmerby
Hoj
Aprilia RSV 1000R -05
Tjena

Är det svårt att byta kamkedja själv? min har gått 65 timmar dags att byta då kanske???

kedjan kostar 200, arbetet på verksta kostar cirka 1000, är det värt att göra det själv eller är det för svårt för en halv mek?
 

Marcus E

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Husaberg 650 (Såld) KTM 625 (såld) Honda cbr600 (såld) Kawasaki zx-10r
Tjena

Är det svårt att byta kamkedja själv? min har gått 65 timmar dags att byta då kanske???

kedjan kostar 200, arbetet på verksta kostar cirka 1000, är det värt att göra det själv eller är det för svårt för en halv mek?

Det är rätt lätt, enda som är "svårt" är att nita ihop kedjan om man inte har verktygen, det är nämligen det lilla problem jag har att lösa nu.
 

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Det är rätt lätt, enda som är "svårt" är att nita ihop kedjan om man inte har verktygen, det är nämligen det lilla problem jag har att lösa nu.

Håll en skapligt stor slägga som mothåll på baksidan,förslagsvis med hjälp av en kompis.Ta sen en mindre slägga och ett dorn och nita till det som ska nitas.Kollar man på nitarna bredvid så är det inte speciellt mycket som ska stukas ut.
 

Marcus E

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Husaberg 650 (Såld) KTM 625 (såld) Honda cbr600 (såld) Kawasaki zx-10r
Håll en skapligt stor slägga som mothåll på baksidan,förslagsvis med hjälp av en kompis.Ta sen en mindre slägga och ett dorn och nita till det som ska nitas.Kollar man på nitarna bredvid så är det inte speciellt mycket som ska stukas ut.
Kanon, tack för hjälpen igen!!
 

Marcus E

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Husaberg 650 (Såld) KTM 625 (såld) Honda cbr600 (såld) Kawasaki zx-10r
Testade och sätta ihop det idag, men gick inge vidare.

Hur ska kamdrevetsitta exakt när den är nållad, det är ju tre stora hål i den att gå efter samt ska skryvarna va horisontella eller vertikala mot toppen?

Sen om man har kammen och ventilkåpan på samt tändstifter UR ska den ändå vara svår att kicka runt? Borde den inte gå runt jätte lätt då?

Eller är det så trögt att trycka ner ventilerna? För hade borta stiftet och det var trögt att kicka runt den ändå.

Tog även bort toppen och stiften såg fina ut.

Så hur ska den där j**la kammen sitta.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Så här ska kammen stå med kolven i ÖD.
 

Bifogat

  • kamdrev.jpg
    kamdrev.jpg
    40.7 KB · Visningar: 717

Marcus E

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Husaberg 650 (Såld) KTM 625 (såld) Honda cbr600 (såld) Kawasaki zx-10r
Ok, gött

Bara en fråga kvar då, om han ska gå tungt att kicka även om man tagit bort tändstiftet?
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top