Körde av kamkedjan(husaberg 650)

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Ok, gött

Bara en fråga kvar då, om han ska gå tungt att kicka även om man tagit bort tändstiftet?

Om tändstiftet är borta och kamaxeln är inkopplad med nya kedjan (så att den i sin tur trycker på vipporna som trycker ner ventilerna) så går det rätt tungt. Kolla innan som Boost sa om du har full komp när kamaxeln är borta och tändstiftet på plats. Det ska vara jävligt tungt att i det läget dra runt motorn. Pyser det så väck med toppen och byt ventiler.

Det är sällan man har sån tur att ventilerna klarar sig från att krocka med kolven när kedjan går av. En kamkedja bör klara mer än 70 timmar. Om kedjan går av innan kan det bero på att den gick av just för att den inte nitats ihop på ett korrekt sätt.
 

Marcus E

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Husaberg 650 (Såld) KTM 625 (såld) Honda cbr600 (såld) Kawasaki zx-10r
Om tändstiftet är borta och kamaxeln är inkopplad med nya kedjan (så att den i sin tur trycker på vipporna som trycker ner ventilerna) så går det rätt tungt. Kolla innan som Boost sa om du har full komp när kamaxeln är borta och tändstiftet på plats. Det ska vara jävligt tungt att i det läget dra runt motorn. Pyser det så väck med toppen och byt ventiler.

Det är sällan man har sån tur att ventilerna klarar sig från att krocka med kolven när kedjan går av. En kamkedja bör klara mer än 70 timmar. Om kedjan går av innan kan det bero på att den gick av just för att den inte nitats ihop på ett korrekt sätt.

Testade med stift och det i och det var omöjligt att kicka runt den den då. den pös till superlite prisis när jag rörde kicken sen ingenting.

Haft borta toppen och ventilerna ser ut som dem ska, inga märken på kolven eller nått.

Så borde bara va att smacka ihop.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Testade med stift och det i och det var omöjligt att kicka runt den den då. den pös till superlite prisis när jag rörde kicken sen ingenting.

Haft borta toppen och ventilerna ser ut som dem ska, inga märken på kolven eller nått.

Så borde bara va att smacka ihop.


Då hade du lite flyt. Det blir inga märken på kolven, iaf inte på alla dom motorer som jag har fixat iordning med krökta ventiler. Om du fortf har toppen borta, kolla i insug och avgaskanalerna om du kan se ljusinsläpp mellan ventiltallriken och ventilsätet.
 

Marcus E

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Husaberg 650 (Såld) KTM 625 (såld) Honda cbr600 (såld) Kawasaki zx-10r
Hej!

Satt och tänkte på en grej nu, får ju min toipppackning imorgon så ska smacka ihop det då.

Om du ställer kolven längst upp, och sedan sätter på kammen och kedjan, då ställer du kammen efter dem två små punkterna. och då ska det klappa på båda ventilerna, när du satt på ventilkåpan.

Men tydligen ska det finnas två sätt att "sätta" den på, men det borde inte spela någon roll tycker jag för om du ställer om den ett varv så gör du ju det på det undre drevet kedjan går på bara. Men du nollar ju kammen lika dant ändå. Då tycker jag att du inte borde kunna se om du är rätt eller fel genom att kolla så båda ventiler är stängde(alltså glapp mellan alla ventiler)

Så hur vet man att man är på rätt varv(Tändpungt)
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Hej!

Satt och tänkte på en grej nu, får ju min toipppackning imorgon så ska smacka ihop det då.

Om du ställer kolven längst upp, och sedan sätter på kammen och kedjan, då ställer du kammen efter dem två små punkterna. och då ska det klappa på båda ventilerna, när du satt på ventilkåpan.

Men tydligen ska det finnas två sätt att "sätta" den på, men det borde inte spela någon roll tycker jag för om du ställer om den ett varv så gör du ju det på det undre drevet kedjan går på bara. Men du nollar ju kammen lika dant ändå. Då tycker jag att du inte borde kunna se om du är rätt eller fel genom att kolla så båda ventiler är stängde(alltså glapp mellan alla ventiler)

Så hur vet man att man är på rätt varv(Tändpungt)


Jo det spelar roll, för du lär ju ställa ventilspelet. Annars har det ingen teknisk betydelse. Men monteringspraktisk betydelse har det. Vänd nockarna på kammen neråt så vipporna är obelastade när du monterart på ventilkåpan. Det läget med prickarna på kamaxeldrevet i linje (genom centrum på kamaxeln) med toppen är förbränningsläget/tändläget. Ladda gärna hem workshopmanual på husabergs hemsida.
 

Marcus E

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Husaberg 650 (Såld) KTM 625 (såld) Honda cbr600 (såld) Kawasaki zx-10r
Nu är den startad och går kanon igen.

Tack för alla svar.... Mycket tacksam
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
tja

bytte du bara kamkedjan eller bytte du också lite annat när du ändå var inne och grävde i den.
Tänkte nämligen göra det på min, och det är väl säkert bra att byta lite annat om man ändå är på g.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top