Körde mc i 150 - med sexåring på bönpallen

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
starre68 skrev:
2232200 Är man sex år är det inget hjälmtvång.... tror jag enligt smc. tror jag läste det i deras folder......sjukt
Nja, det är inte krav på att barnet ska ha mc-hjälm, däremot är det krav på att barnet ska han nån annan hjälm, tex cykel eller hockeyhjälm.

sandstream

Guest
Kommer garanterat att ta med mina barn, 5 och 7 år, när de vill men bara på långsamma turer i början.

Lite lustigt att så många plötsligt värnar om barnens säkerhet i en sån här tråd men när någon i en annan tråd försöker förklara att en viss typ av körning kan orsaka allvarliga olyckor med barn inblandade så är den personen en moralkärring... :rolleyes:

KalleNorton skrev:
2232230 Nja, det är inte krav på att barnet ska ha mc-hjälm, däremot är det krav på att barnet ska han nån annan hjälm, tex cykel eller hockeyhjälm.
Nja, kravet är så luddigt som att barn under 7 år slipper hjälm om de har ett "lämpligt huvudskydd", vad nu det är?
Ett pannband? En scarf?

http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/barnmc.pdf

starre68

Starre
Gick med
19 Nov 2003
Hoj
2017 Suzuki Hayabusa
KalleNorton skrev:
2232230 Nja, det är inte krav på att barnet ska ha mc-hjälm, däremot är det krav på att barnet ska han nån annan hjälm, tex cykel eller hockeyhjälm.

Ja hockeyhjälm är ju bra.....ska pröva det själv....min gamla gula jofama från 81 :yoparty

busa76

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
Gixxer 1000 k7
micke.r skrev:
2232166 Intressant, intressant...

Det verkar finnas många åsikter, kanske mest från personer utan barn (???) likväl som en del präktiga påståenden som " ja, jag kör bara 30 eller 50.."

JAG kör sporthoj och båda mina barn åker med (en i taget då, förstås)
Båda med FULL skyddsutrustning inkl lättare hjälm, avsedd för barn..

Den lilla sitter för övrigt utmärkt, på min dyna, och kommer ingen vart, vid normal körning, eller om man nu skulle vilja, lite sportigare körning :7peta

Jämför det med nästan alla (av någon konstig anledning glidare och andra "vanliga" motorcyklar), där barnen ofta har vuxenhjälm, och inte tillstymmelse till skyddsutrustning.. :va

(Varför jämför jag nu olika motorcyklar nu då - jo, bland sporthojsåkarna är det ett visst mått av mode med ordentliga skyddskläder. Jämför hur den genomsnitslige glidaren är klädd.. Dessutom ser jag i min del av landet ytterst få barn på sporthojjar, där av mina förutfattade meningar) :tungan

Eller ta exemplet med den stressade mamman på trampcykel, för att inte tala om alla dessa bilister med barn utan bälte :arsele

En 15 åring då ?? Är inte det också ert barn ?? Det är väl för fan ingen skillnad om barnet är 5 år eller 28 år !!! :mad:

Skilj på fakta och vad det egentligen är ni diskuterar
och kom inte och snacka om ni inte är eller har varit i samma sits !!

/ Micke

Kunde inte ha skrivit det bättre själv :tummenupp

Vill också bara säga att selen som jag använder när jag är ute o åker med min son känns betydligt tryggare än att vara utan, trots risken att hamna på honom vid en ev olycka. Ett barn är ju trots allt ett barn och kan tappa koncentratonen rätt fort, och vips, så åker barnet av hojen. Jag tänker fortsätta att skjutsa min son, med korrekt skyddsutrustning och med ett bra omdöme.
Och jag vågar nog påstå att jag är en rätt så bra farsa trots allt :)

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
pwracing skrev:
2232164 -inte för att göra nån typ av påhopp,..men varför ursäktar du (och flera andra i tråden) dig med att "köra i låg hastighet"? :confused: ,...är det mer acceptabelt då?,...kan inte en dödsolycka, eller olycka av allvarligare art kunna hända i en hastighet av 50-70 km/h?,.... ursäkta, men förstår inte resonemanget med det, visst, risken för olycka stiger med ökad hastighet,....men ändå.

Självklart så kan det hända saker i 50 oxå, men som du själv skriver så är risken betydligt mindre än i zigzag crusing i 160. Så, iaf jag, vill poängtera att man är extra försiktig och vaksam när jag har mitt barn på bönpallen. Men man får aldrig glömma att Murphy kan stå någonstans längs vägen. Svårare än så var det inte, men det tror jag faktiskt att du egentligen förstog.

busa76 skrev:
2232277
Och jag vågar nog påstå att jag är en rätt så bra farsa trots allt :)

:tummenupp Det tror jag oxå!

Malmö-motard

Radical Riders
Gick med
16 May 2005
Hoj
ja
Jag åkte bak på farsan så ofta jag fick tillfälle. Desto fortare han körde desto roligare var det. Sålänge man kör med insidan så är det väl inget att gråta över att man har kidsen bak....

Det var lätt bland det roligaste jag visste som barn...

Till alla moralfjollor: :pannkyss

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
:pangihuve :pangihuve

Tycker man ser mer och mer av sån jävla idioti...vet inte om det är inbillning men så fort kvicksilvret kryper uppåt så tar många av sig kläderna, sätter sig och flickvännen/dottern/kusinbarnet/frugan på hojen och drar iväg...såg minst ett halvdussin hojar igår där både förare och passagerare var klädda snarare för en shoppingtur än hojåkning...i synnerhet inte för en 20m "glidtackling" på grov asfalt...

boxyzone

IF IN DOUBT, THROTTLE OUT
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Dr600, CBR900RR, LTD750
150 är väl inte så farligt... hur många gånger händer inte det att man blir omkörd på motorvägen av bilister med ungar i bilen som håller långt över 150.. speciellt nu i kommand semester tider.. dom ska hinna med båten eller tåget eller nått annats fort kan det gå i alla fall..
vad gäller att ha barn på bågen få finns det som vi kan se här i tråden massor av åsiker om och hur det ska gå till..
Min dotter har åkt mc sen hon var 3år (är i dag 10) och det har aldrig varit några problem.. i början (första åren tills hon var 6 - 7 år) fick hon klart sitta framför mig men det gör hon inte idag.
Hon har alltid haft full utrustning och vill hon inte använda allt så får hon inte åka en meter.
lägger mellan 5000 - 7000 på utrustning till henne varje år (fan va dom växer snabbt) glasfiber hjälm för barn och rygg skydd i rätt storlek och skinställ samt stövlar.. hon är viktigare än pappa så hon ska ju enligt mig ha minst lika bra skydd som far sin. "säkerhetssele" används oxo..
men framför allt så gäller det ju att köra med vett.. vi kan oxo hålla 150km/h eller över om vägen och trafiken tilllåter detta ( dvs. rak fin väg utan korsningar och ingen trafik.)

DUKEPUKE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Fireblade
boxyzone skrev:
2235361 150 är väl inte så farligt... hur många gånger händer inte det att man blir omkörd på motorvägen av bilister med ungar i bilen som håller långt över 150.. speciellt nu i kommand semester tider.. dom ska hinna med båten eller tåget eller nått annats fort kan det gå i alla fall..
vad gäller att ha barn på bågen få finns det som vi kan se här i tråden massor av åsiker om och hur det ska gå till..
Min dotter har åkt mc sen hon var 3år (är i dag 10) och det har aldrig varit några problem.. i början (första åren tills hon var 6 - 7 år) fick hon klart sitta framför mig men det gör hon inte idag.
Hon har alltid haft full utrustning och vill hon inte använda allt så får hon inte åka en meter.
lägger mellan 5000 - 7000 på utrustning till henne varje år (fan va dom växer snabbt) glasfiber hjälm för barn och rygg skydd i rätt storlek och skinställ samt stövlar.. hon är viktigare än pappa så hon ska ju enligt mig ha minst lika bra skydd som far sin. "säkerhetssele" används oxo..
men framför allt så gäller det ju att köra med vett.. vi kan oxo hålla 150km/h eller över om vägen och trafiken tilllåter detta ( dvs. rak fin väg utan korsningar och ingen trafik.)

WORD!!
Håller med föregående talare.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
chrilla skrev:
Vad gäller för flickvänner?

Det kanske är svårt när man är i 6-års åldern att avgöra vad som är smart att göra, (typ åka bakpå pappa). Det bör ju en flickvän kunna avgöra. Annars är det väl ingen skillnad?

Tycker helt klart att man kan ta med sitt barn på hojen, har inga egna.
(Givetvis med lika skyddande utrustning som man själv har). Fick åka på kussens RD (höll på att skriva R1) när jag var liten.

Risken att ungen tar efter föräldrars rökning och dör av det känns betydligt större...

/Fredde

Malmö-motard

Radical Riders
Gick med
16 May 2005
Hoj
ja
boxyzone skrev:
2235361 150 är väl inte så farligt... hur många gånger händer inte det att man blir omkörd på motorvägen av bilister med ungar i bilen som håller långt över 150.. speciellt nu i kommand semester tider.. dom ska hinna med båten eller tåget eller nått annats fort kan det gå i alla fall..

:tummenupp

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
vadå, 6-åringar kör ju 80kubikare! dräller en hel hög sånna på crossbanorna.
FÖRBJUD! :fatta!

såg även 1:åriga barn på planet hem i söndags, det flyger ju flera 100:a km i timmen, tänk om det krashar, då kan de ju dö! :3freak

allt ska va så jävla politiskt korrekt nuförtiden så man blir ju alldeles skrattfärdig

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Hmm

Sitt nu inte och jämför bilar och motorcyklar för det är bara löjligt.

Personligen tycker jag det är märkligt att man tar ut sina unga barn på MC- högfartsturer överhuvudtaget. För dem är det troligen lika roligt i 70 som 150.

Att inte ta på dem full skyddsutrustning är enligt mig helt oförståeligt. MEN var och en ansvarar för sina barn... på gott och ont.

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
boxyzone skrev:

Här är ju en annan aspekt också, gör man så så präglar man nog in det säkerhetstänkandet väldigt hårt, vilket gör att barnet troligen tänker på riskerna även när han/hon ska köra moppe eller vad som helst.

..Jag menar, hur mycket nytta hade man av att inte låta barnet åka med på hojen om man ändå får se på när dom skrapar upp ungen från vägen efter att ha vurpat på den trimmade moppen i 80 knyck utan hjälm på 15årsdagen...

Jag fick tyvärr inte åka MC när jag var barn (mina föräldrar ansåg då som nu att det är en livsfarlig sysselsättning och att man i princip dör samtidigt som man får MC-kortet) Men om jag hade fått chansen hade jag tagit den utan att blinka och sedan hade jag säkert varit lycklig i flera veckor efteråt..

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...