Körkort 2007

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Det där med var det kostar är väldigt individuellt.. Läraren ser vad du kan och inte kan och går oftast efter det.. Sen har nog olika trafikskolor olika priser..
 

Dominor

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kromsläde numera
Hur lång tid tar det att göra manöverbanan hos en trafikskola?
Vad kostar det att köra upp med hjälp av trafikskola?

Jag tror att det tar iaf 2st dubbellektioner för att gå igenom alla 4 banorna samt bromsning från 70 och 90 (beroende på hur duktig du är)

I mitt fall så tog det en dubbellektion (120min) för att gå igenom båda lågfartsbanorna samt den ena högfartsbanan

Så hur många lektioner det behövs är svårt att svara på... men gissningsvis 5-6 lektioner beroende på hur duktig man är.. och hur bra läraren är skall väl tilläggas.

/Dom
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Jag tror att det tar iaf 2st dubbellektioner för att gå igenom alla 4 banorna samt bromsning från 70 och 90 (beroende på hur duktig du är)

I mitt fall så tog det en dubbellektion (120min) för att gå igenom båda lågfartsbanorna samt den ena högfartsbanan

Så hur många lektioner det behövs är svårt att svara på... men gissningsvis 5-6 lektioner beroende på hur duktig man är.. och hur bra läraren är skall väl tilläggas.

/Dom

:tummenupp svider att slänga iväg 1200 till en trafikskola :mad:

Körde lite mad pappi idag, han tjatar om att hålla 3sekunder till framförvarande, är det något trafikskolorna håller hårt på även vid 30-50 sträckor? :va
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
:tummenupp svider att slänga iväg 1200 till en trafikskola :mad:

Körde lite mad pappi idag, han tjatar om att hålla 3sekunder till framförvarande, är det något trafikskolorna håller hårt på även vid 30-50 sträckor? :va

Snälla säg att du skojar :fatta! 3 sek regeln gäller ALLA hastigheter....
Det e det minsta avstånd du ska hålla...
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
:tummenupp svider att slänga iväg 1200 till en trafikskola :mad:

Körde lite mad pappi idag, han tjatar om att hålla 3sekunder till framförvarande, är det något trafikskolorna håller hårt på även vid 30-50 sträckor? :va

Det var just en sådan grej jag höll på att bli kuggad på på min uppkörning för lättviktarn' men han släppte mig ändå.
Men tänk själv att ligga i 30 för nära framförvarande och han tvärnittar:näsblod
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
PeterNorth: Mitt råd är att du söker dig till en körskola. 1200kr (brukar inte stanna på den summan).. är småpengar om du jämför det med ditt och andras liv.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
PeterNorth: Mitt råd är att du söker dig till en körskola. 1200kr (brukar inte stanna på den summan).. är småpengar om du jämför det med ditt och andras liv.

lugn och fin, kör alltid nonchalant men med bromsberedskap. Dessutom ligger jag rätt långt efter, men min farsa vill att det ska vara 100meter bakom på 30/50.
 

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Förmodligen en väldigt dum fråga men jag ställer den ändå.
Om man redan har B-kort. Behöver man endast göra teori för A-kort eller blir det en blandning mellan A och B på teoriprovet?
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Förmodligen en väldigt dum fråga men jag ställer den ändå.
Om man redan har B-kort. Behöver man endast göra teori för A-kort eller blir det en blandning mellan A och B på teoriprovet?

Teorin för A-kort är blandade frågor mc och trafiksituationer och trafikregler osv.. Det är bra att plugga mc-boken och körkortsboken..
 

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Teorin för A-kort är blandade frågor mc och trafiksituationer och trafikregler osv.. Det är bra att plugga mc-boken och körkortsboken..


Okej. Har beställt A-B teori från kortkort.se. Fixar iaf proven A och AB. Har inte brytt mig om det rena B provet än så länge. Ser med andra ord ljust ut.
 

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Förmodligen en väldigt dum fråga men jag ställer den ändå.
Om man redan har B-kort. Behöver man endast göra teori för A-kort eller blir det en blandning mellan A och B på teoriprovet?


det är blandade frågor typ 20-30% mc relaterade frågor resten e trafikregler och allt annat skit (miljö) som bil teorin har...dvs om du memorerar mc boken och klarar alla mc frågor så klarardu ändå inte provet då du måste kunna alla andra regler som inte stårmed i mcboken
 

Mr. Brasse

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR 600
säkerhetskontrollen mm.

jag har uppkörning i Gtb den 25/4 och ska köra privat. Någon som kan tipsa vad man ska vara nog med vid säkerhetskontrollen? Jag har en lista av alla punkter men vad ska man göra?
andra tips för trafikkörningen och lågfartsbanan e också välkomna.
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
jag har uppkörning i Gtb den 25/4 och ska köra privat. Någon som kan tipsa vad man ska vara nog med vid säkerhetskontrollen? Jag har en lista av alla punkter men vad ska man göra?
andra tips för trafikkörningen och lågfartsbanan e också välkomna.

Säkerhetskontrollen är ju till för att man ska kolla så att allt är ok och säkert innan färd.. Vad man ska kolla och hur står i mc-boken eller i trådarna körkort 2005, 2006. Sök på säkerhetskontroll i forumet annars.

Kontroll av bromsarna och ljusen är ju rätt viktiga.. Sen får man inte glömma att starta mc:n , lägga i växel och ta ner sidostödet.. För att kolla så att mc:n dör om den har en sån säkerhetsfunktion..

Men som sagt för att veta exakt vad som bör göras... kolla de tips jag gav dig..
 
Last edited:

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Ska ta teoriprovet på fredag för A1, nån som har tips förutom att nöta bok?:D

EDIT: Har ett program på datorn som heter körkortsfrågorna, det är 65 frågor och jag gjorde det kanske 5-6 gånger igår och fick godkänt alla gånger, men det känns som man har lärt sig frågorna på programmet bara:näsblod
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top