Körkort 2007

Faxi

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2007
Hoj
Dt125r
Tjaa, Tror det blir mitt första inlägg i tråden ! Har uppkörning i Gävle den 10 aug och vill gärna veta rutten om någon kört där ? Mera tips och sånt är alltid andvändbart ! Tack // Johan

Ludde Ludde

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Yamaha rd 125
Tjaa, Tror det blir mitt första inlägg i tråden ! Har uppkörning i Gävle den 10 aug och vill gärna veta rutten om någon kört där ? Mera tips och sånt är alltid andvändbart ! Tack // Johan

Jag har uppkörning i Gävle på Onsdag, jag skulle också gärna vilja veta vart rutten går:)

Wheii

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Hoj
Yamaha Fzs 600 Rj02+Laverda Lesmo 125
Jag har uppkörning i Gävle på Onsdag, jag skulle också gärna vilja veta vart rutten går:)

Det är nog lite svårt att svara på så här mitt i säsongen. För det beror nog helt på vilken inspektör du får och vilka som mer kör upp. Har alla sina handledare med sig så utgår den första (efter klarade manöverprov) från banan och resten från Vägverket annars utgår alla från banan. Å andra sidan så såg jag två uppkörare förra veckan och där såg det ut som om inspektören hade tagit en av dem bakpå medans den andra fick köra. Har hört att det hänt förut och där körskolan har fått köra efter med bil och så har det bytt förare under vägen. Då har rutten gått nästan hela vägen upp till Ockelbo med en del grusvägar. Antar att det varit en "körsugen" inspektör. I slutet av säsongen är de lite tröttare på all uppkörning och då kan det bli kortare sträckor runt Gävle. Räkna med i alla fall att du får åka upp på E4:an med på och avfarter och att du får köra genom stan (city). Mitt i stan finns det övergångsställe där folk i princip går hela tiden, där måste man våga köra när det finns en liten lucka men åndå visa respekt för de gående. Det finns ljus men det är bara när bussarna trycker på sin fjärr i bussen som den funkar (väldigt sällan alltså).

Kör du upp privat? Räkna i så fall med att inspektören kan vara lite extra kinkig. De blir väldigt irriterade på privatister som inte lärt sig hur man ska göra manöverproven. Har du gått på körskolan men ändå kör upp privat så tala då om det för inspektören när du skriver på pappret (innan prov) då kommer han troligtvis ha en annan inställning till dig.

Lycka till! :tummenupp

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Har alla sina handledare med sig så utgår den första (efter klarade manöverprov) från banan och resten från Vägverket annars utgår alla från banan.

......Då har rutten gått nästan hela vägen upp till Ockelbo med en del grusvägar.

När min jobbarkompis körde upp så kuggade sig den första på manöverprovet och sen fick dom två som var kvar utgå från banan. "Det är väl ingen ide att åka tillbaka till vägverket", sa han.
Sen gick resan till OK på Brynäs och sen E4 en bit till Hagaström för min jobbarkompis. Den sista killen fick köra samma sväng fast åt andra hållet.

Och han blev också irriterad på killen som kom utan att ha tränat manöverbana innan. Han tyckte att det fanns folk som behövde den tiden bättre eftersom han fetkuggade på ...gissa... just det, manöverbanan.

metrozlut

försiktigt positiv
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -08, Neon Blue
Det låter konstigt, jag körde upp för en och en halv vecka sen i Ängelholm och vi körde ute på F10, sen så köred vi bara i Ängelholm med omnejd

Gällde det hela gruppen, eller bara den första? På mitt bokningspapper står det "Provort ÄNGELHOLM", min polare bokade däremot i Helsingborg och då gjorde dom precis som bakhjulsabbe skrev. Utgick från F10, första ut körde ner till VV och sen utgick resten därifrån. Känns bra att veta vilken stad man ska öva i, rätt stor skillnad på Ängelholm och Helsingborg... :)

Bakhjulsabbe

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
Honda hornet 600 - 03
Nu är lappen fixad , fan vad gött säger jag bara. Lycka till alla, och tro mig det är värt att försöka igen om ni kuggar ! Nepp, nu ska jag inte sitta här, ut på bakhjulet=)

TommyGun

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Hoj
Kawasaki ER6-f -06
Hur sent på året körs det upp i Sthlm??

Hej

Första inlägget för mig på siten.

Går på körskola och skall köra i trafik för första gången på måndag.
Det skall bli kul och få åka utanför grindarna och köra lite annat än bara slalombana och krypkörning:)

Skriver teorin nbästa vecka. Men som rubriken lyder - hur sent in på hösten kan man köra upp - styrs det av vädret eller datum?

mvh TommyGun

Wheii

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Hoj
Yamaha Fzs 600 Rj02+Laverda Lesmo 125

Skriver teorin nbästa vecka. Men som rubriken lyder - hur sent in på hösten kan man köra upp - styrs det av vädret eller datum?

mvh TommyGun

Hur sen uppkörning du kan få är beroende på var i landet du bor. I Gävle t.ex kan man "bara" köra upp till slutet av september för folket på vägverket här menar att det blir så kallt sen och då hinner man inte köra tillräckligt efter uppkörningen. Kanske kan kännas bittert men det ligger ju någonting i det. För att avsluta säsongen med en uppkörning och sen inte köra nåt förrens efter vintern, det är ju inte de bästa förutsättningarna. I skåne kan man säkert få köra upp ändå in i november :D

Moreempty

varning för signaturen
Gick med
13 Apr 2007
Hoj
BMW F800ST
ah, då satte man kortet! känns hur nice som helst.!!
körde upp barkaby idag 800

bastiian

Inte riktigt där än..
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Fixar med A-kortet, TBA
Det som jag hade problem med på B kortet var frågor om skador och miljö t.ex Vad gör koldioxid mot miljön? Hur många blev skadade i trafiken 2007? osv osv

Hoppas du förstår mitt resonemang, det va iaf sånt som jag inte riktigt tänkt speciellt mycket på när jag har pluggat.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Uppkörning 1: 25 maj.. klarade manöverprovet trots att krypkörningen var en skräck... Ut i trafik, radion fungerade ikke, blev stressad körde rakt framför en bil i en korsning (jag hade både väjningsplikt + högerregeln mot mig) allt gick skit.
För att citera uppkörningsförättaren: Du är en livsfara i trafiken
Kan i efterhand hålla med :D

Uppkörning 2: 21 Juli.. Klarade allt med glans. Jävligt skönt o slippa ta en 3:e precis innan säsongen är slut.

Så ser ni en orange Duke II i nrkpg så är det jag

:yoparty

metrozlut

försiktigt positiv
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Uppkörningshoj!

Akut! Någon som har en vettig uppkörningshoj att låna ut i Ängelholm med omnejd, som dessutom har lust att tjäna en slant? PM'a mig så snart som möjligt! Min uppkörningshoj slutade tyvärr vara tillgänglig. :huvet

metrozlut

försiktigt positiv
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Då gäller det, tredje gången gillt med förhoppningvis en mänsklig provförättare i Ängelholm på torsdag. Ska jag få ett kort innan säsongen är slut tro? :va

Ja, det ska jag! :yoparty

Chezzyboy

Chezzyboy
Gick med
31 Jul 2007
Hoj
00, Kawasaki, ER-5
körkort

Tog MC körkort i England 2000, praktiskt eftersom jag är delvis Engelsk medborgare. Tog en vecka, kostade 500 pund(ca 7000kr). Inget toeri, bara ett par frågor efter sjölva uppkörningen, två stycken tror jag det var. Fem heldagar, först två dagar på en 250 o sedan 3 dagar på en 500. Praktiskt, problemfritt, smidigt. Vet inte riktigt hur det fungerar nu, kanske har ändrat på lite kring teori prov.

Bakhjulsabbe

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
Honda hornet 600 - 03
Då gäller det, tredje gången gillt med förhoppningvis en mänsklig provförättare i Ängelholm på torsdag. Ska jag få ett kort innan säsongen är slut tro? :va

Ja, det ska jag! :yoparty

Jag körde upp 2 ggr i ängelholm , Fick dock olika lärare också. Båda 2 jag hade var suveräna. Så det är nog inget att vara rädd för. Hoppas du fixar det :tummenupp

metrozlut

försiktigt positiv
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Jaha. Då blev man kuggad för tredje gången i morse. På en grej som jag klarat alldeles utmärkt förra gången. Varje gång är det en ny grej, som jag fixade sist. Givetvis för att olika provförättare anser att deras grej är viktig. "Du gjorde en riktigt bra uppkörning, förutom på en punkt..."

Jag börjar tro att jag aldrig kommer få ett körkort, hur fan kan man ha så mycket otur? Kan nån förklara? Jag kör helt enligt regelverket, och tränar på det jag var dålig på förra gången. Enbart för att bli kuggad på någonting HELT annat... :(

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha