Körkort 2009

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
Nej, ligg mitt i fältet så att du INTE får bilar bredvid dig. Glöm inte att rusa motorn i väntan på grönt. :tummenupp
 

kvistarn

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
mjölby
Hoj
Honda vfr750
Mitt största problem just nu är bromsning
Får framhjulslåsning för ofta.... trots en gammal Honda cb750
Är förmodligen lite för snabb och hårdhänt att trycka in
bromshandtaget.... Finns ngn känsla i bakhuvudet att stanna
så snabbt som möjligt och då klämmer man i för mycket
Någon som har ngra bra tips på just bromsning ?
Funderar på att byta framdäck för det som sitter på nu
är gammalt och hårt
Ett nytt fräscht däck borde minska risken för låsning ?

har man lite känsla så släpper man lite på bromsen...
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
har man lite känsla så släpper man lite på bromsen...

Är nog bättre att börja lite mjukt och sen krama hårdare och
hårdare
Att få in en lagom snabb indragning av bromshandtaget...
Tycker jag låser framhjulet så lätt på min gamling (cb 750 1982)
Kan förmodligen bero på framdäcket som är gammalt och hårt ?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Är nog bättre att börja lite mjukt och sen krama hårdare och
hårdare
Att få in en lagom snabb indragning av bromshandtaget...
Tycker jag låser framhjulet så lätt på min gamling (cb 750 1982)
Kan förmodligen bero på framdäcket som är gammalt och hårt ?

Fel! I alla fall enligt de lärare jag hade i höstas...
Du skall lägga an ett hårt tryck direkt och sedan hålla det... alltså inte klämma hårdare o hårdare o hårdare.
Om det är knas på cykeln så du inte kan göra rätt så åtgärda det som är fel istället för att lära dig fel.
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Fel! I alla fall enligt de lärare jag hade i höstas...
Du skall lägga an ett hårt tryck direkt och sedan hålla det... alltså inte klämma hårdare o hårdare o hårdare.
Om det är knas på cykeln så du inte kan göra rätt så åtgärda det som är fel istället för att lära dig fel.

Skall börja med att prova byta ut det "bakelithårda" däcket

Tryck hårt direkt ?
Det är precis det jag gör

Förmodligen däcket som orsakar mina problem
:tummenupp
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Mitt största problem just nu är bromsning
Får framhjulslåsning för ofta.... trots en gammal Honda cb750
Är förmodligen lite för snabb och hårdhänt att trycka in
bromshandtaget.... Finns ngn känsla i bakhuvudet att stanna
så snabbt som möjligt och då klämmer man i för mycket
Någon som har ngra bra tips på just bromsning ?
Funderar på att byta framdäck för det som sitter på nu
är gammalt och hårt
Ett nytt fräscht däck borde minska risken för låsning ?
Krama bromsen! Du ska inte bara *PANG* fullt ös direkt utan ta det efterhand..

Fel! I alla fall enligt de lärare jag hade i höstas...
Du skall lägga an ett hårt tryck direkt och sedan hålla det... alltså inte klämma hårdare o hårdare o hårdare.
Om det är knas på cykeln så du inte kan göra rätt så åtgärda det som är fel istället för att lära dig fel.
Bromsar du för kung och fosterland direkt så är ju risken bra mycket större för låsning än om du tar det efterhand.
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Bromsar du för kung och fosterland direkt så är ju risken bra mycket större för låsning än om du tar det efterhand.

Vem pratar om att ta i för kung och fosterland... du skall sätta ett bestämt tryck direkt, inte krama mer o mer efterhand. I alla fall enligt de lärare jag hade på Jarla... men vem vet, de kan ju ha fel alla tre som jag hade.
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Vem pratar om att ta i för kung och fosterland... du skall sätta ett bestämt tryck direkt, inte krama mer o mer efterhand. I alla fall enligt de lärare jag hade på Jarla... men vem vet, de kan ju ha fel alla tre som jag hade.

Min körskolelärare sade precis likadant, ett bestämt tryck direkt! (I början klämde jag åt mer och mer, men det såg läraren och påpekade det till mig ett hundratals gånger!) :)
 

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Nora
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Körde upp idag och klarade kortet, kom precis tillbaka från första solorundan med min ER-6.

Vi var 3 st från samma körskola som körde upp och alla klarade sig vilket var trevligt.
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Kunna välja åt vilket håll man vill vända

Gäller lågfart 1 och högfarten

Mailade vägverket i Helsingborg om frågan
Fick svaret :

"Aspiranten väljer vändning genom att ta första konen på ena eller andra sidan. Detta gäller både låg- och högfartsdelen.

Svaret är förankrat hos aktiva MC-prövare.

Lycka till med körningen (åt valfritt håll)."



Då kan jag/vi sluta tro ..... nu VET vi :tummenupp
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Vem pratar om att ta i för kung och fosterland... du skall sätta ett bestämt tryck direkt, inte krama mer o mer efterhand. I alla fall enligt de lärare jag hade på Jarla... men vem vet, de kan ju ha fel alla tre som jag hade.

Jag vet inte vad för lärare det är ni har men de flesta framhjulslåsningarna kommer just vid början av bromsningen för att man tryckt till för hårt direkt. Om du däremot ökar bromsningen i efterhand så hinner du få en del vikt på framhjulet vilket nästan minskar chansen för låsning helt, snarare stoppie.
 

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
Självklart kan man inte nypa till bromsen hur snabbt som helst eftersom det låser upp framhjulet pga att trycket på framhjulet ökar succesivt och så måste även bromsverkan göra. "Krama" som någon skrev, men kramar inte för långsamt för då blir bromssträckan för lång.

/fysikern

Jag vet inte vad för lärare det är ni har men de flesta framhjulslåsningarna kommer just vid början av bromsningen för att man tryckt till för hårt direkt. Om du däremot ökar bromsningen i efterhand så hinner du få en del vikt på framhjulet vilket nästan minskar chansen för låsning helt, snarare stoppie.

Helt riktigt och detta har mer med fysikens lagar att göra än regler från myndigheter.
 
Last edited:

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Jag vet inte vad för lärare det är ni har men de flesta framhjulslåsningarna kommer just vid början av bromsningen för att man tryckt till för hårt direkt. Om du däremot ökar bromsningen i efterhand så hinner du få en del vikt på framhjulet vilket nästan minskar chansen för låsning helt, snarare stoppie.

Tycker ditt resonemang låter klart logiskt korrekt
Inte trycka till för hårt direkt utan en succesiv ökning
Denna succesiva ökning skall ju ske snabbt givetvis
för att få en kort bromssträcka

Min körlärare sa : Ej bromssträckan som är viktigast utan hur kontrollerat
och säkert inbromsningen sker
 
Last edited:

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
En annan sak dom kollar på är huruvida kursen ändras eller ej; dvs man skall fortsätta rakt fram under inbromsningen. :)
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Tycker ditt resonemang låter klart logiskt korrekt
Inte trycka till för hårt direkt utan en succesiv ökning
Denna succesiva ökning skall ju ske snabbt givetvis
för att få en kort bromssträcka

Min körlärare sa : Ej bromssträckan som är viktigast utan hur kontrollerat
och säkert inbromsningen sker

intressant att veta att att det int eär bromssträckan som de liksom hänger upp sig på(längden på den) utan hur väl du får stopp på hojen. tack för infon:)
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
intressant att veta att att det int eär bromssträckan som de liksom hänger upp sig på(längden på den) utan hur väl du får stopp på hojen. tack för infon:)

Nej så är det.... sa han flera gånger då jag tog i för hårt
i handbromsen och låste framhjulet.Jag var inne på att
bromsa på så kort sträcka som möjligt

Givetvis finns en gräns enl sunda förnuftet att bromssträckan
inte får bli FÖR lång dvs att man uppenbart varit FÖR försiktig
vid bromsningen
Bromssträckan mäts inte upp i alla fall
 

Ck1

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda Hornet 600 2007
nu när uppkörning närmar sig så kom jag att tänka på en sak angående placering vid trafikljus...

Om du ska svänga höger och filen du ligger i är endast till för dom som ska svänga höger, Måste man ligga ändå ut vid högerkanten? Såpass mycke så att en bil som också ska höger får plats bredvid?:va

funderar oxå lite grann på det där, nån som har nått enkelt "tänka" när man ska hålla till höger/vänster alt ligga kvar typ mitten....
Även fundering när man ibland kör sträckor med pilar i marken som visar rakt fram, spelar det då någon roll om man ligger precis till vänster alt till höger om dem då?:rolleyes:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top