Mitt största problem just nu är bromsning
Får framhjulslåsning för ofta.... trots en gammal Honda cb750
Är förmodligen lite för snabb och hårdhänt att trycka in
bromshandtaget.... Finns ngn känsla i bakhuvudet att stanna
så snabbt som möjligt och då klämmer man i för mycket
Någon som har ngra bra tips på just bromsning ?
Funderar på att byta framdäck för det som sitter på nu
är gammalt och hårt
Ett nytt fräscht däck borde minska risken för låsning ?
Nej, ligg mitt i fältet så att du INTE får bilar bredvid dig. Glöm inte att rusa motorn i väntan på grönt.
Ok men om filen är till för dom som ska rakt fram OCH höger, borde jag fortfarande ligga mitt i fältet då?
har man lite känsla så släpper man lite på bromsen...
Är nog bättre att börja lite mjukt och sen krama hårdare och
hårdare
Att få in en lagom snabb indragning av bromshandtaget...
Tycker jag låser framhjulet så lätt på min gamling (cb 750 1982)
Kan förmodligen bero på framdäcket som är gammalt och hårt ?
Fel! I alla fall enligt de lärare jag hade i höstas...
Du skall lägga an ett hårt tryck direkt och sedan hålla det... alltså inte klämma hårdare o hårdare o hårdare.
Om det är knas på cykeln så du inte kan göra rätt så åtgärda det som är fel istället för att lära dig fel.
Krama bromsen! Du ska inte bara *PANG* fullt ös direkt utan ta det efterhand..Mitt största problem just nu är bromsning
Får framhjulslåsning för ofta.... trots en gammal Honda cb750
Är förmodligen lite för snabb och hårdhänt att trycka in
bromshandtaget.... Finns ngn känsla i bakhuvudet att stanna
så snabbt som möjligt och då klämmer man i för mycket
Någon som har ngra bra tips på just bromsning ?
Funderar på att byta framdäck för det som sitter på nu
är gammalt och hårt
Ett nytt fräscht däck borde minska risken för låsning ?
Bromsar du för kung och fosterland direkt så är ju risken bra mycket större för låsning än om du tar det efterhand.Fel! I alla fall enligt de lärare jag hade i höstas...
Du skall lägga an ett hårt tryck direkt och sedan hålla det... alltså inte klämma hårdare o hårdare o hårdare.
Om det är knas på cykeln så du inte kan göra rätt så åtgärda det som är fel istället för att lära dig fel.
Bromsar du för kung och fosterland direkt så är ju risken bra mycket större för låsning än om du tar det efterhand.
Vem pratar om att ta i för kung och fosterland... du skall sätta ett bestämt tryck direkt, inte krama mer o mer efterhand. I alla fall enligt de lärare jag hade på Jarla... men vem vet, de kan ju ha fel alla tre som jag hade.
Körde upp idag och klarade kortet, kom precis tillbaka från första solorundan med min ER-6.
Vi var 3 st från samma körskola som körde upp och alla klarade sig vilket var trevligt.
Vem pratar om att ta i för kung och fosterland... du skall sätta ett bestämt tryck direkt, inte krama mer o mer efterhand. I alla fall enligt de lärare jag hade på Jarla... men vem vet, de kan ju ha fel alla tre som jag hade.
Jag vet inte vad för lärare det är ni har men de flesta framhjulslåsningarna kommer just vid början av bromsningen för att man tryckt till för hårt direkt. Om du däremot ökar bromsningen i efterhand så hinner du få en del vikt på framhjulet vilket nästan minskar chansen för låsning helt, snarare stoppie.
Jag vet inte vad för lärare det är ni har men de flesta framhjulslåsningarna kommer just vid början av bromsningen för att man tryckt till för hårt direkt. Om du däremot ökar bromsningen i efterhand så hinner du få en del vikt på framhjulet vilket nästan minskar chansen för låsning helt, snarare stoppie.
Tycker ditt resonemang låter klart logiskt korrekt
Inte trycka till för hårt direkt utan en succesiv ökning
Denna succesiva ökning skall ju ske snabbt givetvis
för att få en kort bromssträcka
Min körlärare sa : Ej bromssträckan som är viktigast utan hur kontrollerat
och säkert inbromsningen sker
intressant att veta att att det int eär bromssträckan som de liksom hänger upp sig på(längden på den) utan hur väl du får stopp på hojen. tack för infon
nu när uppkörning närmar sig så kom jag att tänka på en sak angående placering vid trafikljus...
Om du ska svänga höger och filen du ligger i är endast till för dom som ska svänga höger, Måste man ligga ändå ut vid högerkanten? Såpass mycke så att en bil som också ska höger får plats bredvid?
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |