Körkort 2010

gixxerspeed

Medlem
Gick med
3 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Nuvarande Kawasaki H2, Såld Bmw 1000RR, Såld Gixxer K5 1000 Turbo
Risk 1 & 2 gjorda.. skrivning på måndag 31/5... uppkörning den 16/6, om skrivningen går som den ska.. men de ska nog inte va några problem... =)

Tog mitt kort i förrgår men har varit upptagen med att köra sedan dess och datorn har inte alls varit lockande. Nu är man hemma och håller kväll och ska väl till att grilla lite så passar på att posta den glädjande nyheten.

Underbar känsla att köra utan att någon iakttar en hela tiden. :)


Då får man allt gratulera... :tummenupp

Ta hand om dig där ute på vägen.. =)
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Risk 1 gjord och övningskörde för första gånggen igår :) Känns riktigt härligt att köra :p
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Risk 1 & 2 gjorda.. skrivning på måndag 31/5... uppkörning den 16/6, om skrivningen går som den ska.. men de ska nog inte va några problem... =)




Då får man allt gratulera... :tummenupp

Ta hand om dig där ute på vägen.. =)

Kan du boka uppkörning innan du skrivit provet? :va

Isåfall vet jag vad jag ska göra...
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 magnus123, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 aftersun, Malmö
20/5kurdsson,stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
 

kakafoni

Fahrer des Herzog aus Mattighofen
Gick med
13 Apr 2010
Ort
Söder om Hallandsåsen
Hoj
Superduke
27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 magnus123, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 aftersun, Malmö
20/5kurdsson,stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 kakafoni, Lund
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
 

gixxerspeed

Medlem
Gick med
3 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Nuvarande Kawasaki H2, Såld Bmw 1000RR, Såld Gixxer K5 1000 Turbo
Kan du boka uppkörning innan du skrivit provet? :va

Isåfall vet jag vad jag ska göra...

går intensiv så dom har bokat uppkörning.. men klarar man inte skrivningen så får man boka om körningen bara.. =)
 

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600F -99
Sådär, tagit risk1, risk2 och teorin (i fredags, 63/65, heja TEO-programmet). Känns jävligt dumt att man inte gjorde dom momenten tidigare i våras, men men. Ska bli sjukt spännande att se vilken uppkörningstid man får av körskolan.

Lågfarten sitter inte riktigt 100% än, men på god väg. Har samlat lite tips från olika trådar, har ni några mer att fylla på med?

* öva skitmycket så man får balansen
* titta långt fram, kolla dit du ska
* sitt i "stolt" position
* väldigt små kopplingsrörelser vid dragläget
* "öka farten" (koppla) lite om man tror man ska ramla

...och för högfarten:

* knip lite kring tanken och håll ihop kroppen
* jämn gas i alla kurvorna
* öva lite motstyrning, det kan hjälpa

Vid inbromsning:

* bromsa mjukt (men bestämt)
* nästan bara frambroms
* rak i ryggen
 
Last edited:

creare

Guest
Sådär, tagit risk1, risk2 och teorin (i fredags, 63/65, heja TEO-programmet). Känns jävligt dumt att man inte gjorde dom momenten tidigare i våras, men men. Ska bli sjukt spännande att se vilken uppkörningstid man får av körskolan.

Lågfarten sitter inte riktigt 100% än, men på god väg. Har samlat lite tips från olika trådar, har ni några mer att fylla på med?

* öva skitmycket så man får balansen
* titta långt fram, kolla dit du ska
* sitt i "stolt" position
* väldigt små kopplingsrörelser vid dragläget
* "öka farten" (koppla) lite om man tror man ska ramla

...och för högfarten:

* knip lite kring tanken och håll ihop kroppen
* jämn gas i alla kurvorna
* öva lite motstyrning, det kan hjälpa

Vid inbromsning:

* bromsa mjukt (men bestämt)
* nästan bara frambroms
* rak i ryggen

Har teorin på tisdag + uppkörning kvar. Övningskör privat som en tok just nu.
Det du sammanfattat är i stort sett det jag tänker på vid banövningarna, kommer för tillfället inte på något att tillägga :)
 

the_dreamer

Beroende
Gick med
8 Nov 2009
Ort
Norrland 2/3 av Sverige
Hoj
2006 KTM 625smc
Sådär, tagit risk1, risk2 och teorin (i fredags, 63/65, heja TEO-programmet). Känns jävligt dumt att man inte gjorde dom momenten tidigare i våras, men men. Ska bli sjukt spännande att se vilken uppkörningstid man får av körskolan.

Lågfarten sitter inte riktigt 100% än, men på god väg. Har samlat lite tips från olika trådar, har ni några mer att fylla på med?

* öva skitmycket så man får balansen
* titta långt fram, kolla dit du ska
* sitt i "stolt" position
* väldigt små kopplingsrörelser vid dragläget
* "öka farten" (koppla) lite om man tror man ska ramla

...och för högfarten:

* knip lite kring tanken och håll ihop kroppen
* jämn gas i alla kurvorna
* öva lite motstyrning, det kan hjälpa

Vid inbromsning:

* bromsa mjukt (men bestämt)
* nästan bara frambroms
* rak i ryggen

Vill bara tillägga att hålla blicka högt vid in bromsningen och inte titta på framstänkan :tummenupp
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
2 80 min lektioner bokade, 14 och 18 Juni :) Hoppas jag hinner göra risk 2 och teori innan 3 Juli då jag åker på semester :gnissla
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Lågfarten sitter inte riktigt 100% än, men på god väg. Har samlat lite tips från olika trådar, har ni några mer att fylla på med?

* öva skitmycket så man får balansen (tog min lärare 2 min (sant) att lära mig hitta balansen. Har du inte funnit den har du fel teknik (vilken är väldigt enkel bara du har någon som kan visa dig den)
* titta långt fram, kolla dit du ska
* sitt i "stolt" position Kläm åt tanken!
* väldigt små kopplingsrörelser vid dragläget
* "öka farten" (koppla) lite om man tror man ska ramla
När du skall krypa, börja med att öka farten (ca 10 km/h?) Hitta sedan krypläge genom att använda koppling, gas och FOTBROMS. Det är högerfoten som är hela hemligheten om du fortfarande har problem efter det du skrivit ovan.


Hoppas du förstår vad jag menar.
 

Heltloss

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SM -08
Lågfarten sitter inte riktigt 100% än, men på god väg. Har samlat lite tips från olika trådar, har ni några mer att fylla på med?

* öva skitmycket så man får balansen (tog min lärare 2 min (sant) att lära mig hitta balansen. Har du inte funnit den har du fel teknik (vilken är väldigt enkel bara du har någon som kan visa dig den)
* titta långt fram, kolla dit du ska
* sitt i "stolt" position Kläm åt tanken!
* väldigt små kopplingsrörelser vid dragläget
* "öka farten" (koppla) lite om man tror man ska ramla
När du skall krypa, börja med att öka farten (ca 10 km/h?) Hitta sedan krypläge genom att använda koppling, gas och FOTBROMS. Det är högerfoten som är hela hemligheten om du fortfarande har problem efter det du skrivit ovan.


Hoppas du förstår vad jag menar.


Fotbroms får man väl absolut inte använda?
 

cbr1000 rr

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki Z1000 2010. Honda crf 450 07
27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 magnus123, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 aftersun, Malmö
20/5kurdsson,stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 kakafoni, Lund
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 cbr1000 rr, Säffle
 

Zmod

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
Piaggio Zip banräjser, Honda Hornet -06
Lågfarten sitter inte riktigt 100% än, men på god väg. Har samlat lite tips från olika trådar, har ni några mer att fylla på med?

* öva skitmycket så man får balansen (tog min lärare 2 min (sant) att lära mig hitta balansen. Har du inte funnit den har du fel teknik (vilken är väldigt enkel bara du har någon som kan visa dig den)
* titta långt fram, kolla dit du ska
* sitt i "stolt" position Kläm åt tanken!
* väldigt små kopplingsrörelser vid dragläget
* "öka farten" (koppla) lite om man tror man ska ramla
När du skall krypa, börja med att öka farten (ca 10 km/h?) Hitta sedan krypläge genom att använda koppling, gas och FOTBROMS. Det är högerfoten som är hela hemligheten om du fortfarande har problem efter det du skrivit ovan.


Hoppas du förstår vad jag menar.

Sen ett tips jag har till lågfarten som jag märkte funkade bättre för mig är att inte titta dit du ska jag sitter låst med blicken långtfram. För att lättare kunna hålla balansen. Jag vet var nånstans jag ska köra så det är bara att svänga och använda periferiseendet för att se koner och annat.

Angående fotbromsen så står det i provförrättning att man bara ska använda koppling för att reglera fart men det verkar inte vara något som förarprövarna är speciellt hårda på så länge man inte kör med bromsljuset tänt konstant.
 
Last edited:

JonteB

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Ingen....Föredettingar: Aprilia RSV Mille R -02, Yamaha YZF750R -94
Nu glömde ni ju bort mig och "gbr" i körkortslistan :p
Jag gör ett nytt försök att hålla listan korrekt :D

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 magnus123, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 aftersun, Malmö
20/5kurdsson,stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 cbr1000 rr, Säffle
 

Heltloss

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SM -08
Jo, fotbroms är kanon i lågfart. Frambroms i en vändning så tar man ju en tugga av asfalten. :D

ok, Kuggade förra året pga att jag använde fotbroms, dock så fick jag använda den hela tiden då hojjen inte gick att frikoppla... Utan den drev när kopplingen var max intryck samt ettan var i. Fick ett till försök då försökte jag att lägga i neutralen mellan krypkörningen men det gick inge bättre.... Han sade att lågfarten skall körast med Gas och Koppling, därför kuggade han mig sa han. För att jag använde broms.
Kanske har ändrats iår igen?
 

Zimzimma

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
ok, Kuggade förra året pga att jag använde fotbroms, dock så fick jag använda den hela tiden då hojjen inte gick att frikoppla... Utan den drev när kopplingen var max intryck samt ettan var i. Fick ett till försök då försökte jag att lägga i neutralen mellan krypkörningen men det gick inge bättre.... Han sade att lågfarten skall körast med Gas och Koppling, därför kuggade han mig sa han. För att jag använde broms.
Kanske har ändrats iår igen?

I göteborg har jag hört att banan lutar lite, dvs du får nedförsbacke ibland och då kommer motorcykeln att rulla för fort för att vara krypkörning. Då ska man använda bakbromsen, det har min körskolelärare sagt.

På en bana som inte lutar åt något håll så behöver man troligtvis aldrig bromsa om man inte råkat dra på lite för mycket dvs.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top