Körkort 2010

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Ni som fått uppkörningstid nu, hur tidigt blir uppkörningen lagd?

Jag fick tid om en och en halv månad.... :mad:

Gjorde teorin igår 2/6, bokade förarprovet efter det. Uppkörning 7/6... :)
Bränner jag uppkörningen så är nästa tid kring midsommar...:död

Någon som vet om de anmärker att man har Slip-on på uppkörningen?
Vore ju tråkigt att inte få köra för att man har en annan slutburk.

Det är väl inte hojen dom ska godkänna? Såvida den uppfyller kraven med 35kW och minst 700cc så har jag svårt att tänka mig nåt annat. Men har du originalburken kvar så skulle jag inte chansa, how hard can it be?
 
Last edited:

SC Aero

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Finspång
Hoj
2007, Yamaha FZ6n
VI SOM HITINTILLS TAGIT KÖRKORT I ÅR 2010:

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 magnus123, Göteborg
19/5 errno, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 aftersun, Malmö
20/5 kurdsson, Stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 cbr1000 rr, Säffle
31/5 the_dreamer, Luleå
1/6 J3sper, Umeå
1/6 Newbornkano, Trosa.
1/6 Lledaw, Borås
1/6 Palle, Uppsala
1/6 Quattrojonas Stockholm
2/6 SC Aero, Norrköpning
 

tykoz

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2009
Ort
Nacka
Hoj
cb 750 00
Klarade lappen i Tullinge idag.!!! :tummenupp
Han var lite grinig, tyckte jag inte kört tilläckligt offensivt i kurvorna på 70 vägarna på pålamalmsvägen,tydligen tappat lite fart ibland fast jag tyckte jag låg 70 hela tiden utom när det var okända mörka kurvor.
Körde in mig på en skitliten grusväg där det var 70 men jag låg i 30 då det var typ en bredare skogsstig och riktigt dåligt underlag. Han tyckte det var ok sa han efteråt.
På manöverbanan fick jag köra om högfarten 2 ggr då han tyckte det gick för långsamt samt upprepa 70 bromsningen då han hävdade att jag släppt gasen för tidigt och inte höll 70 fast min mätare visade det tror jag.
 

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Klarade lappen i Tullinge idag.!!! :tummenupp
Han var lite grinig, tyckte jag inte kört tilläckligt offensivt i kurvorna på 70 vägarna på pålamalmsvägen,tydligen tappat lite fart ibland fast jag tyckte jag låg 70 hela tiden utom när det var okända mörka kurvor.
Körde in mig på en skitliten grusväg där det var 70 men jag låg i 30 då det var typ en bredare skogsstig och riktigt dåligt underlag. Han tyckte det var ok sa han efteråt.
På manöverbanan fick jag köra om högfarten 2 ggr då han tyckte det gick för långsamt samt upprepa 70 bromsningen då han hävdade att jag släppt gasen för tidigt och inte höll 70 fast min mätare visade det tror jag.


Då kändes de antagligen hopplöst när du kom tillbaka då..:D
 

alexo

Eos
Gick med
15 Mar 2010
Ort
kungälv
Hoj
Honda CB 1000 R -09
Någon som vet om de anmärker att man har Slip-on på uppkörningen?
Vore ju tråkigt att inte få köra för att man har en annan slutburk.

Hej har slipon utan kat och db killer inga problem vid uppkörning, du gasar ju inte på det sättet på en uppkörning så det blir ett högt och jobbigt ljud. lycka till
 

MartyPatches

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Ort
Hässelby
Hoj
CB400N
Att välja begränsad istället för obegränsad låter lite hm...skumt...

De flesta som har begränsad plockar ju strypningen. Det är stor skillnad på 25kW och sporthojar.

Yes, men hur stor skillnad är det att köra upp på en begränsad eller obegränsad? Om hojen är lika tung och man kör samma hastigheter så känns det som att det inte gör allt för stor skillnad.. (?)

Eller är det toksvårt om man kört 400cc och sen går upp på en 750cc när man kör upp?
 

BOMBO

Fullt ös
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Kalmar
Hoj
ktm 990 superduke 2011
VI SOM HITINTILLS TAGIT KÖRKORT I ÅR 2010:

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
17/5 BOMBO, Kalmar
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 magnus123, Göteborg
19/5 errno, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 aftersun, Malmö
20/5 kurdsson, Stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 cbr1000 rr, Säffle
31/5 the_dreamer, Luleå
1/6 J3sper, Umeå
1/6 Newbornkano, Trosa.
1/6 Lledaw, Borås
1/6 Palle, Uppsala
1/6 Quattrojonas Stockholm
2/6 SC Aero, Norrköpning

Det var ju bara några veckor sen ....
:banana
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Yes, men hur stor skillnad är det att köra upp på en begränsad eller obegränsad? Om hojen är lika tung och man kör samma hastigheter så känns det som att det inte gör allt för stor skillnad.. (?)

Eller är det toksvårt om man kört 400cc och sen går upp på en 750cc när man kör upp?

jag tog begränsat för jag kunde inte hitta en hoj som jag nådde ner på vettigt och som jag själv kunde få ut ur garaget (källargarage), dessutom med så lite moppevana så tyckte jag att det är bättre att jag fixar mckort på ett mer smidigt sätt och sen har jag två år att få mer erfarenhet.Jag hade aldrig lyckats ta mckort på en större hoj, ER5 passade perfekt för ändamålet :)

Tyckte det var svårt att hitta en hoj som var godkänd för begränsat och som jag, som sagt, kunde nå ner på ett bra tryggt sätt.
Med mer vana nu så kommer jag kunna ta bort strypningen men fortfarande ha en hoj jag orkar baxa runt med och når ner på men får lite mer skjuts i ;)
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Teoriprov på nu på Måndag. Sjukt taggad!
Sätter 69/70 - 70/70 nu på alla Mc-prov på datorn så känns inte som att det kommer vara några problem.
Sen är det bara uppkörning, tränade lite igår och tyckte att det var sjukt enkelt med konbanorna? Riktigt långt mellan konerna?

Förresten, hur fort får man köra i lågfart egentligen? När jag släpper ut kopplingen fullt på 1an går min hoj i 10km/h, vilket jag antar är för snabbt.
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
VI SOM HITINTILLS TAGIT KÖRKORT I ÅR 2010:

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
17/5 BOMBO, Kalmar
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 Magnus123, Göteborg
19/5 Errno, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 Aftersun, Malmö
20/5 kurdsson, Stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 Kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 Gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 Cbr1000 rr, Säffle
31/5 The_dreamer, Luleå
01/6 J3sper, Umeå
01/6 Newbornkano, Trosa.
01/6 Lledaw, Borås
01/6 Palle, Uppsala
01/6 Quattrojonas Stockholm
02/6 SC Aero, Norrköpning
02/6 Kret, Mora
 

the_dreamer

Beroende
Gick med
8 Nov 2009
Ort
Norrland 2/3 av Sverige
Hoj
2006 KTM 625smc
Teoriprov på nu på Måndag. Sjukt taggad!
Sätter 69/70 - 70/70 nu på alla Mc-prov på datorn så känns inte som att det kommer vara några problem.
Sen är det bara uppkörning, tränade lite igår och tyckte att det var sjukt enkelt med konbanorna? Riktigt långt mellan konerna?

Förresten, hur fort får man köra i lågfart egentligen? När jag släpper ut kopplingen fullt på 1an går min hoj i 10km/h, vilket jag antar är för snabbt.

På lågfarten ska man helst köra i gånghastighet ungefär 4-6km/h
 

Zadre

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Ort
Vallentuna
Hoj
Veiron: Yamaha XV535, -00. Greger: Honda NX 650, -95 (Såld).
Förresten, hur fort får man köra i lågfart egentligen? När jag släpper ut kopplingen fullt på 1an går min hoj i 10km/h, vilket jag antar är för snabbt.

Ska inte släppa ut kopplingen helt utan med hjälp av den, fotbroms och en aning gas (som jag inte fått till än) köra 1-3 km/h.

På lågfarten ska man helst köra i gånghastighet ungefär 4-6km/h

1-3km/h har jag fått lära mej. Är jag uppe i 4 så tjatar min lärare på mej att sakta ner.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Yes, men hur stor skillnad är det att köra upp på en begränsad eller obegränsad? Om hojen är lika tung och man kör samma hastigheter så känns det som att det inte gör allt för stor skillnad.. (?)

Eller är det toksvårt om man kört 400cc och sen går upp på en 750cc när man kör upp?

Ju större motor ju tyngre och "klumpigare" brukar hojen vara.
 

MarcB

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -09
1km/h? :confused: under 3 blås är det ju i princip omöjligt

Nejdå, 1-2km/h är definitivt möjligt.

Har haft skitmkt problem med det och var en lektion från att ge upp hela idéen med ett MC-kort pga krypkörningshelvetet.. sen klickade det..

Kör "stolt", rak i ryggen, luta dig hellre bakåt än framåt. Luta dig åt motsatt håll du svänger (dvs, svänger du vänster, luta överkroppen lite åt höger så tyndpunkten av dig + hojen blir i mitten av hojen).

Var extremt försiktig med kopplingen, använd bara bakbromsen för att sakta ner om du varit tvungen att "rädda" en sväng, annars behöver du inte röra den.

Var inte rädd att tappa hojen... det är bara gasa eller fota om det känns som om den ska trilla. Det gör inte ont att trilla i 2km/h heller (vet av egen erfarenhet) och körskolans hoj har krashbågar :p
 

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund, SWE
Hoj
GSX1300BK -08
Idag 10 år sen jag fick mc-kortet. Kul att läsa inläggen i den här tråden, i stort sett samma tankar som jag hade för 10 år sen. Hade varit spännande att testa uppkörning igen nu - sannolikt är det många av er som hanterar hojen bättre än jag. Å andra sidan är 10 års erfarenhet och en och annan vurpa ganska värdefullt att ha i baggaget.

Grattis till er som lyckats och lycka till åt er som är på g!
 

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Nejdå, 1-2km/h är definitivt möjligt.

Har haft skitmkt problem med det och var en lektion från att ge upp hela idéen med ett MC-kort pga krypkörningshelvetet.. sen klickade det..

Kör "stolt", rak i ryggen, luta dig hellre bakåt än framåt. Luta dig åt motsatt håll du svänger (dvs, svänger du vänster, luta överkroppen lite åt höger så tyndpunkten av dig + hojen blir i mitten av hojen).

Var extremt försiktig med kopplingen, använd bara bakbromsen för att sakta ner om du varit tvungen att "rädda" en sväng, annars behöver du inte röra den.

Var inte rädd att tappa hojen... det är bara gasa eller fota om det känns som om den ska trilla. Det gör inte ont att trilla i 2km/h heller (vet av egen erfarenhet) och körskolans hoj har krashbågar :p


Några mer saker till som är viktiga:
Titta långt fram, dvs inte framför framhjulet.
Titta åt det håll du skall. Skall du t ex göra 180graders vändningen, så vrid på huvudet i tid och fäst blicken bakom dig (långt bort i fjärran). Hur man lutar överkroppen är mycket viktigt.
Tillslut lär man sig. Det gäller att komma rätt in i kurvorna, att veta vilket spår man skall ta (vart man skall hållla ut och vart man skall köra nära konorna).
Ge inte upp! Själv fick jag lägga flera vackra tusenlappar på denna förbannade krypkörning förra sommaren. Kuggade första uppkörningen på detta. Jag var alldeles för nervös.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top